אלירן עקיבא, בן 39 מבית דגן, איבד את ראייתו בגיל 12 בעקבות מחלה נדירה שתקפה אותו: "לאחר השירות הצבאי חלה הידרדרות מהירה, שהביאה כמעט לעיוורון מלא", הוא מספר.

אלירן עובד במתן מענה טכני טלפוני לאנשים עם מוגבלויות שונות, "מבחינתי, כאדם עם מוגבלות, לתת שירות לאנשים אחרים עם מוגבלות, נותן לי ערך מוסף וגם מקל על האדם בצד השני, כי כשאני מסביר לו שגם אני עם מוגבלות זה מקרב".

בזמנו החופשי הוא עוסק ברכיבה על אופני טנדם בקבוצה שהפכה עבורו לעוד משפחה. טל לב, בת 50 מתל אביב, מספרת: "זה תפס אותי בלי הכנה מוקדמת. באמצע החיים התגלתה אצלי באופן מקרי לחלוטין מחלת רשתית שהובילה בהדרגה לעיוורון מלא. בהתניידות ביום־יום יש בעיות נגישות במסופי תחבורה שונים המקשים על לקויי ראייה להתמצא, אבל באופן כללי אני מקיימת אורך חיים עצמאי לחלוטין ואף נהנית לעסוק בספורט אתגרי בשטח".

לפי אלירן וטל, להיות עיוור או לקוי ראייה בישראל 2024 זאת עדין משימה המייצרת אתגרים יומיומיים, אך יחד עם זאת יש גם תקווה באופק, במהלך השנים ועם הקדמה הטכנולוגית, פותחו אמצעים אשר מקלים על חיי היומיום של ציבור לקויי הראייה והעיוורים, אחד מהם הוא מערכת Step Hear, טכנולוגיה כחול־לבן שפותחה בישראל מבית חברת "מהלב – המרכז לאיכות חיים ונגישות" מקבוצת "תיגבור" וכבר משמשת מאות אלפי אנשים בישראל ובמדינות רבות.

מדובר במערכת הכוונה קולית העושה שימוש בטכנולוגיית Bluetooth וגלי רדיו, אשר מסייעת למשתמשים להתמצא במרחב הציבורי בצורה עצמאית ובטוחה יותר ותוך קבלת הנחיות קוליות מותאמות אישית. Step Hear מותקנת כבר במאות מוסדות ציבור, אתרי תחבורה ותיירות ברחבי הארץ.

אלירן נעזר בכלבת נחייה וגם במערכת כדי להתנייד במרחב הציבורי: "מאז שהכרתי את Step Hear ההתניידות הפכה להרבה יותר פשוטה ולא פחות מזה היא משפרת את הביטחון האישי שלי לצאת". טל מוסיפה: "התקנה של מערכת הכוונה קולית ביותר מקומות תסייע בהתניידות עצמאית. במקומות שבהם היא מותקנת אני מרגישה שאני לא תלויה באף אחד".