כ־300 בני אדם, ובהם נוער, צעירים, מבוגרים ושוטרי משטרת ישראל, צעדו השבוע במסע בן 5 ק"מ לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל.  את המסע יזמה עיריית קריית מלאכי, עיר עם קהילה גדולה של בני העדה במלאת 40 שנה למבצע משה. המשתתפים צעדו מיער עזריקם לקריית מלאכי, תוך שהם עונדים על דש חולצתם את שמות הנספים מקרב בני משפחות העיר. 

לאחר המסע השתתפו הצועדים, יחד עם תושבים רבים נוספים, בטקס זיכרון ממלכתי בהשתתפות רבני הקהילה והקייסים, ראש העירייה אליהו זוהר, נציגי משפחות הנספים ותושבים. על פי נתוני הלמ"ס, קהילת יוצאי אתיופיה בקריית מלאכי מונה כ־15.5% והיא נחשבת לקהילה הגדולה בישראל ביחס למספר התושבים.

אחת מיוזמות המסע היא אדיסה טסמה יאסו, מנהלת מחלקת הנוער בעיריית קריית מלאכי, שעלתה לישראל במסע רגלי בהיותה בת שלוש וחצי, והיא מספרת: "המסע שאנחנו מקיימים הוא זיכרון למסע שחוויתי כילדה, מסע מפרך שנמשך חודשים ארוכים תוך התמודדות עם אתגרים וסכנות שהצלחנו לשרוד. כמי שאיבדה 11 מבני משפחתה במסע לארץ ישראל, היה לי חשוב שהדור הצעיר יכיר את סיפורם של הנופלים, ינציח את המחיר הכבד ששילמה קהילת יהודי אתיופיה בדרך להגשים את החזון הציוני".

כ־4,000 מיהודי אתיופיה, גברים, נשים, זקנים וטף, נספו בדרכם לישראל במחנות ההמתנה ובמסע הרגלי המפרך. מדי שנה מצוין יום לזכרם ביום ירושלים ומסמל את הכמיהה של יהדות אתיופיה לירושלים ואת המחיר הכבד ששילמה להגשמת חלום זה. 

לאורך השנה פועלת עיריית קריית מלאכי לשימור מורשת יהדות אתיופיה ואליהו זוהר, ראש העירייה, אומר: "המסע נועד לספר את סיפורה של יהדות אתיופיה ולחבר אליה את כל חלקי החברה הישראלית. קהילת ביתא ישראל היא מהקהילות היהודיות הוותיקות בעולם עם היסטוריה, מסורת ותרבות בנות אלפיים שנה, שמהווה חלק מהפסיפס הייחודי של העם היהודי ושל מדינת ישראל. אני גאה לראות את התושבים שלנו צועדים".