בעקבות ההכרזה הדרמטית של קולומביה להפסיק את ייצוא הפחם לישראל, התראיין מנכ''ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, לתכנית "איפה הכסף" ב-103FM בהנחיית ענת דוידוב, ושיכך את הכאוס סביב ההחלטה הקולומביאנית: "יש לנו בהחלט חלופה. לא תהיה לזה השפעה כרגע על משק הפחם של הצרכים השוטפים בחברת החשמל".

עוד לפני הודעה הפרישה של גנץ: בן גביר במסר ישיר לנתניהו
"בהוליווד לא עושים דברים כאלה": הצצה לרגע הכי מותח במבצע החילוץ

עוד אמר בסמוך לכך: "אנחנו לא מייצרים בפחם, אלא אם אין ברירה, קודם כל מייצרים באמצעות גז. אין לנו ייבוא רק מספק אחד, אנחנו כמובן רוכשים פחם ממספר מדינות ברחבי העולם". 

מאיר שפיגלר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מאיר שפיגלר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אנחנו כל הזמן בוחנים חלופות לאספקת פחם לצרכים השוטפים של היחידות שעדין עובדות על פחם", הוסיף שפיגלר והבהיר כי למרות החלופות הקיימות, אין התייחסות אדישה לנושא הפסקת ייבוא הפחם לישראל. "סדר גודל של 26% מהחלק היחסי של חברת החשמל. כרגע אנחנו עם מלאי פחם שבהחלט מספק את הצרכים, ככל שנידרש לתוספת פחם מעבר להזמנות שכבר בדרך אלינו, נבצע את ההזמנות, והן יגיעו בזמן למדינת ישראל", הוסיף.

לגבי המחירים והאפשרות להעלאת מחירי החשמל הגיב: "אנחנו לא נביאים, ולא נדע מה יהיה המחיר. מי שקובע את המחיר הוא מי שיספק לנו את החשמל". ובהמשך פירט על הקשיים בתחזוקת החשמל על גבול הצפון לאור המתיחות האזורית: "הנזק הוא פשוט מתמשך. כל יום וכל לילה נפגע חלק אחר ברשת החשמל, ואנחנו מזה שמונה חודשים יום יום בשטח, חשופים לאש האויב כי אתרים נמצאים בטיווח ישיר של האויב".

על ההיערכות והפעולה בזמן מלחמה, הרחיב: "כדי לעשות את המוטל עלינו אנחנו גם במצב של סיכון בטחוני אישי. אנחנו עושים את כל מה שרק ניתן כדי לגונן על העובדים שלנו כדי שיחזרו בשלום לבתיהם. עם זאת במלחמה מהסוג הזה עם טילים בכינון ישיר הדבר לא כל כך פשוט. מדובר בכלי הרס משמעותיים מאוד. אנחנו עושים את הכל כדי שהעובדים שלנו יהיו כמה שיותר מוגנים. אנחנו מודעים לסיכון הרב".

חברת חשמל, צילום ארכיון, ארובות חדרה אורות רבין (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
חברת חשמל, צילום ארכיון, ארובות חדרה אורות רבין (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

ועל רכישת גנרטורים בשעת חירום, ענה בביטול ואמר: "אנחנו לא רוכשים גנרטורים. אי אפשר יהיה לצאת ממתחם שבו אנחנו מגנים על עצמנו כדי להוסיף דלק או סולר. אם יהיה מצב שבו אפשר לטפל ברשת, עובדי חברת החשמל יעשו את זה, ולכן אין לי כוונה לרכוש גנרטור. אבל אני לא יכול לומר את זה לציבור".

את הריאיון סיכם עם פתיחת שוק החשמל לתחרות ובירך עליה: "אנחנו בעד תחרות, השוק פתוח לאספקת החשמל. כל מי שיקבל רישיון יוכל להיות גורם שיספק חשמל. השר אלי כהן הרחיק לכת בתמיכה מוחלטת של חברת החשמל לעודד את התחרות. אפשרות לעבור מספק אחד לספק אחר, גם אם לא החליפו את המונים. כל אחד מהיצרנים הפרטיים רשאי לתת הנחה".