צוותי החדשנות ברשויות המקומיות של תכנית "הזירה", נפגשו לראשונה בשבוע שעבר בעיר ערד, על מנת לפתח יחד פתרונות יצירתיים לקידום רווחת התושבים בדרום. הצוותים שאירחה עיריית ערד, היו של אשכול נגב מזרחי, אילת, לוד ואום אל-פאחם והדיון עסק בהעמקה וקידום ״חיים משותפים במרחב הציבורי״. 

התוכנית הינה של ארגון CIVIX, שהנו גוף ארצי העוסק במחקר ופיתוח פתרונות לאתגרים חברתיים מורכבים והיא פועלת בשיתוף קרן בלומברג, מרכז פרס לשלום ולחדשנות, יד הנדיב ומשרד הפנים. כיום, צוותים של התוכנית הזו פועלים ב-16 רשויות מקומיות ואשכולות אזוריים: אשדוד, עכו, בת-ים, אשכול נגב מזרחי, אשכול נגב מערבי, אילת, בית-שמש, נתניה, סח'נין, אום אל-פחם, לוד, אשקלון, מעלה אדומים, שדרות, קריית ים וערד.

הקו האדום נחצה? כטב"מ ישראלי הופל על ידי חיזבאללה

תכנית "הזירה" היא תכנית ארצית פורצת דרך, במסגרתה פועלים להקמה וליווי של צוותי חדשנות ברשויות המקומיות ובאשכולות האזוריים במטרה ליצור, להאיץ ולהטמיע דרכי התמודדות חדשניות עם אתגרים מורכבים ברשויות מקומיות בישראל, למען רווחת תושביהן. תהליך העבודה של הצוות נשען על מתודולוגיית עיצוב שירות ממוקדת תושב וקבלת החלטות מבוססת נתונים.

בפשטות ניתן לומר, שהצוותים בוחנים את האתגרים המורכבים שיש ברשויות מנקודת מבט של התושב ומייצרים סל של פתרונות יצירתיים שמשנים את חווית החיים בישובים שלהם. אחד מצוותי החדשנות, בניהולה של טלי טבלן באשכול נגב מזרחי, עוסק בימים אלו באתגר "מרחב חיים משותפים" בין האוכלוסייה הבדואית לאוכלוסייה היהודית בכביש 31 הנמתח בין ערד וכסייפה. התוכנית יזמה התערבות של עובדי הרווחה ברשויות, המבוססת על עקרונות של דיאלוג וגישור בין האוכלוסיות בדגש על צעירים וקבוצות מנהיגות.

צוות ''חיים משותפים'' (צילום: ללא)
צוות ''חיים משותפים'' (צילום: ללא)

בין יוזמות התוכנית הנוספות שמתוכננות: סיירת הורים ערד וכסייפה, פורום מנהיגים ומנהיגות מכל הרשויות, מיזם תיירות אזורי, תכנית הסברה לתיכונים מול שיטור קהילתי, דיאלוג בבתי ספר תיכוניים, פארק משותף לבעלי מוגבלויות ערד-כסייפה, חורשה ושביל אופניים בין חורה למיתר ועוד. הצוות שם דגש על יצירת שפה משותפת, עברית וערבית, וצמצום פערי השפה אשר יוצרים ריחוק וזרות.

ראש עיריית ערד, יאיר מעיין: ״אני גאה שהעיר ערד שותפה בתוכנית ׳הזירה׳ לקידום ושילוב החדשנות בתחום החיים המשותפים, נושא חשוב ומשמעותי בעיקר בימים אלו. מודה לשותפים ולרשויות הנוספות שמסייעות בקידום הנושא.״

איתי אייגס מנכ"ל CIVIX: "גם בזמנים אלו, חשוב שנלמד כיצד ניתן לפתח פתרונות חדשניים וליצור כלים שיאפשרו לנו לחיות חיים משותפים. המפגש בערד הוא משמעותי שכן הצוותים שלנו מגיעים לשטח במטרה להכיר, לשמוע ולהבין את האתגרים מנקודת המבט של התושבים, כך עם הבנה עמוקה ומדויקת יותר של האתגרים ניתן ליצור פתרונות חדשים. צוותי החדשנות שלנו, עובדי ועובדות הרשויות המקומיות בישראל משפיעים על איכות חייהם של התושבים ברחבי הארץ, ומלמדים אותנו שכל אתגר הוא הזדמנות."