כרבע מיליון משתתפים צפויים להשתתף בטקסי השבועות המסורתיים בקיבוצים, שיתקיימו בחג השבועות בצל אסון השבת השחורה ב-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. רבבות גם צפויים להשתתף בטקסי חג השבועות במושבים וביישובים כפריים.

התנועה הקיבוצית הודיעה, כי בכל הקיבוצים יתקיימו מיצגים הקוראים להחזרת החטופים ותושבים מעשרות הקיבוצים המפונים יעשו את החג בקיבוצים עורפיים.

אדם עקירב בן השלוש בטקס שבועות היום בגן של יעל בכפר מעש (צילום: פרטי)
אדם עקירב בן השלוש בטקס שבועות היום בגן של יעל בכפר מעש (צילום: פרטי)

במשך שנים ארוכות בחג השבועות התאספו רבים במתחם מרכזי בכל קיבוץ וצפו ביחד בתהלוכת ענפי הקיבוץ המציגים את ביכוריהם בגאווה, כאשר ברקע ריקודים ושירים, טרקטורים וערימות חציר. בתנועה הקיבוצית הודיעו, כי גם השנה יתאספו כולם ביחד לציין את החג.

שבועות בסוד הפלא הקיבוצי (צילום: בני ברק)
שבועות בסוד הפלא הקיבוצי (צילום: בני ברק)

אך הפעם מעיב צל גדול על אווירת החג – הטבח המחריד בשבת השחורה ב-7 באוקטובר בקיבוצים בנגב המערבי ובערים בדרום ובמסיבת הנובה ביער רעים, כאשר 120 ישראלים עדיין מוחזקים בשבי חמאס.

כמה נתב"ג הולך להיות עמוס בחג השבועות? | כל הנתונים
לכבוד שבועות: המחלבות המפורסמות עם גבינות חדשות שלא כדאי לפספס

56 קיבוצים בנגב המערבי ומגבול הצפון פונו מלונות ומגורים זמניים והם יעשו את חג השבועות כאורחי קיבוצים עורפיים. בין הקיבוצים מהדרום: חברי קיבוץ בארי ישתתפו באירועי שבועות בקיבוץ חצרים, חברי כיסופים – בקיבוץ אלמוג וחברי ארז – באור הנר. בין הקיבוצים מהצפון: חברי קיבוץ מנרה יציינו את חג השבועות בגדות, חברי כפר גלעדי – בקיבוץ שער הגולן וחברי איילון – בקיבוץ בית אלפא

בערב החג (הערב) ויום החג (מחר) צפויים להשתתף בטקסים בקיבוצים כרבע מיליון חביר ותושבי הקיבוצים וכן אורחים שיבואו להתארח. לתפאורה הקבועה המלווה את הטקס בקיבוץ – טרקטורים וערמות חציר, אלומות יבולים, סלסלות פרי וירק ורקדנים בלבוש לבן חגיגי – יתווסף השנה הצבע הצהוב, צבעו של מטה המשפחות לשחרור החטופים - בתפאורה, בהנחיה בשירים ובריקודים ובדרישה להחזרת יקיריהם.

חגיגות שבועות בקיבוץ כפר עזה (צילום: ארכיון קיבוץ כפר עזה)
חגיגות שבועות בקיבוץ כפר עזה (צילום: ארכיון קיבוץ כפר עזה)

רבבות גם צפויים להשתתף בטקסי חג השבועות במושבים וביישובים אבל הטקסים הפעם לא יהיו חגיגיים כמו בשנים קודמות והם יתקיימו בצל המלחמה. בתוך כך, רשות הטבע והגנים הודיעה על פעילויות ייחודיות לרגל החג. בין אירועי שבועות יהיו פעילויות חינוכיות וסדנאות יצירה לילדים, סיורים וסדנאות לכל המשפחה. 

שבועות בקק''ל  (צילום: מיכאל חורי)
שבועות בקק''ל (צילום: מיכאל חורי)

"חג השבועות זהו זמן נפלא להתחבר מחדש למקורות ולשאוב השראה מהעושר הטבעי והתרבותי של ארצנו", ציינה מנהלת חטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים, אורית שטיינפלד – "באתרי הרשות, בין שבילי הנוף המרהיבים ואתרי המורשת המרתקים, כל מבקר ומטייל יכול לחוות את החג ואת פתיחת הקיץ בדרכו הייחודית".

מומלץ להירשם לביקור באתרים מראש באמצעות מערכת ההזמנות באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים על מנת להבטיח בוודאות כניסה לאתר במקרה של עומס.