"א' - אַלְמָנוּת. - אתם לא לבד" היא עמותה חדשה שהקימה ג'ואל אקשטיין, אלמנתו של הרב יחיאל אקשטיין ז"ל, מי שמשך שנים רבות היה נשיא הקרן לידידות.

העמותה קמה במטרה לסייע ולתמוך באלמנים ואלמנות והיא תפעל להשגת זכויות מלאות, סיוע בהתמודדות עם קשיים כלכליים, הגנה סוציאלית מול גופים ממשלתיים, מאבק בסטיגמה חברתית ותמיכה נפשית מצד פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. העמותה גם תעניק ייעוץ משפטי באמצעות משרד עורכי הדין שוורץ, נרקיס ושות', ותאפשר ייעוץ ראשוני חינם לכל אחד מחברי העמותה וליווי משפטי בעת הצורך.

מחקר חדש: ניסיון ראייתי מוקדם עוזר בפיתוח עיבוד רגשי
בצל המחלה והמלחמה: עמותת המעגל של ג'רמי בקמפיין גיוס מרגש

לקראת יום האלמנות הבינלאומי שיתקיים ב־23 ביוני, המוכר על ידי האו"ם כיום רשמי, חושפת עכשיו העמותה נתונים על מספרם של האלמנים והאלמנות בישראל, ועל הגורמים המרכזיים למותם של גברים ונשים. מבין כלל המתאלמנים, 82% הן נשים, בעוד שרק 18% הם גברים. 96% מכלל האלמנים והאלמנות הם מעל גיל 50.

גורם המוות הראשון בשנים האחרונות בקרב גברים ונשים מגיל 45 ומעלה הוא מחלת הסרטן. מחלות לב הן הגורם השני. מחלת הסוכרת דורגה שלישית בקרב בני פחות מ־75, ואילו אלצהיימר דורגה רביעית בקרב בני יותר מ־75. סכום הקצבה לאלמן/ה עד גיל 50 וללא ילדים עומד היום על 1,304 שקל. אלמן מגיל 50 מקבל 1,736 שקל. אלמן/ה עם ילד אחד מקבל 2,550 שקל, ואילו אלמן עם שני ילדים מקבל 3,364 שקל.

בערב ה־23 ביוני, יום האלמנות הבינלאומי המוכר על ידי האו"ם, תקיים העמותה אירוע במוזיאון אנו בתל אביב, שיכלול בין היתר הופעה של אלון אולארצ'יק. ג'ואל אקשטיין, מייסדת העמותה, מספרת: "הקמתי את העמותה מתוך האבל והמצוקה שחוויתי, כדי שאף אחד לא יחוש לבד משום בחינה.

"אלמנים ואלמנות צריכים להתמודד מול גופים פיננסיים וגורמים ביורוקרטיים, לצד המצוקה הרגשית והנפשית שהם חשים. החלטנו שמקומם של גברים לא ייוותר מיותם ביום הזה, משום שאלמנים, ממש כמו אלמנות, סובלים מאותה מציאות של בדידות שנכפתה עליהם. אני רוצה להביא ביום הזה את ההתייחסות להתאלמנות, וליצור שינוי משמעותי בעקבותיו".