205 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024, זאת לעומת 169 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 21%. מתריעים בעמותת "אור ירוק".

על פי הנתונים, 188 תאונות דרכים קטלניות (תאונות שבהן נהרג לפחות אדם אחד) אירעו מתחילת שנת 2024, לעומת 151 תאונות דרכים קטלניות שאירעו בתקופה המקבילה אשתקד. ב"אור ירוק" מתריעים עוד, כי 2,712 תאונות דרכים חמורות אירעו בשנת 2023, לעומת 2,639 תאונות דרכים חמורות שאירעו בשנ 2022 – עלייה של 3% ושיא של עשור בתאונות הדרכים החמורות.

לצה"ל אין תשובה לכטב"מים של חיזבאללה: "אולי התעוררנו מאוחר מדי"
תשובת חמאס חשפה: זה ההישג הישראלי ברפיח שהכי כאב לסינוואר

תאונות דרכים חמורות הן תאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) ותאונות דרכים קשות, אשר חומרת הפגיעות הן כאלה אשר עלולות לגרום לנזק בלתי הפוך וכוללות איתן שיקום ארוך וקשה. קטגוריה זו של תאונות דרכים חמורות מאחדת את התאונות הקשות ואת התאונות הקטלניות. ב"אור ירוק" ציינו, כי כאשר מפלחים את תאונות הדרכים החמורות לתאונות דרכים קטלניות ותאונות דרכים קשות, ניתן לראות, כי 340 תאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) אירעו בשנת 2023 ובנוסף, אירעו 2,372 תאונות דרכים קשות.

תאונת דרכים במחלף גלילות (צילום :דוברות המשטרה)

בשתי קטגוריות אלו שנת 2023 היא הקטלניות והקשה ביותר בעשור האחרון. מפילוח הנתונים עולה, כי 1,620 תאונות חמורות (קטלניות וקשות) אירעו בתחומי הערים הישובים בשנת 2023, הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון – חמש תאונות חמורות בכל יום בממוצע. 

154 תאונות דרכים קטלניות (הנתון הגבוה בעשור האחרון) אירעו בתחומי הערים והישובים בשנת 2023. בנוסף, אירעו 1,466 תאונות דרכים קשות בתחום העירוני בשנת 2023. במקם הראשון מבין הערים מדורגת תל אביב-יפו, בתחומיה אירעו 192 תאונות דרכים חמורות (קטלניות וקשות) בשנת 2023. בעשור האחרון אירעו בעיר 2,096 תאונות דרכים חמורות, מהן 149 תאונות קטלניות (הרוג אחד לפחות) ו-1,949 תאונות דרכים קשות.

במקום השני מדורגת ירושלים - 187 תאונות דרכים חמורות בעשור האחרון. בעשור האחרון אירעו בעיר 1,886 תאונות דרכים חמורות, מהן 117 תאונות קטלניות (הרוג אחד לפחות) ו-1,769 תאונות דרכים קשות. במקום השלישי מדורגת חיפה - 108 תאונות דרכים חמורות אשתקד. בעשור האחרון אירעו בעיר 831 תאונות דרכים חמורות, מהן 74 תאונות קטלניות (הרוג אחד לפחות) ו-757 תאונות דרכים קשות.

במקום הרביעי מדורגת באר שבע, בתחומיה אירעו 63 תאונות דרכים חמורות אשתקד. בעשור האחרון אירעו בעיר 505 תאונות דרכים חמורות, מהן 59 תאונות קטלניות ו-446 תאונות דרכים קשות. במקום החמישי מדורגת רמת גן, בתחומיה היו 52 תאונות דרכים חמורות (קטלניות וקשות) בשנת 2023. בעשור האחרון אירעו בעיר 424 תאונות דרכים חמורות, מהן 22 תאונות קטלניות ו-402 תאונות דרכים קשות.

אחריה מדורגות: אשדוד - 51 תאונות דרכים חמורות אשתקד. בעשור האחרון אירעו בעיר 397 תאונות דרכים חמורות, מהן 51 תאונות קטלניות (הרוג אחד לפחות) ו-346 תאונות דרכים קשות. בראשון לציון נרשמו 50 תאונות דרכים חמורות אשתקד. בעשור האחרון אירעו בעיר 479 תאונות דרכים חמורות, מהן 46 תאונות קטלניו ו-433 תאונות דרכים קשות.

בפתח תקווה היו אשתקד 50 תאונות דרכים חמורות. בעשור האחרון אירעו בעיר 454 תאונות דרכים חמורות, מהן 47 תאונות קטלניות ו-407 תאונות דרכים קשות. בבת ים נרשמו 48 תאונות דרכים חמורות אשתקד. בעשור האחרון אירעו בעיר 295 תאונות דרכים חמורות, מהן 27 תאונות קטלניות ו-268 תאונות דרכים קשות.

47 תאונות דרכים חמורות אשתקד בחולון. בעשור האחרון אירעו בעיר 353 תאונות דרכים חמורות, מהן 36 תאונות קטלניות (הרוג אחד לפחות) ו-317 תאונות דרכים קשות. על פי הלמ"ס,  6% מהתאונות בדרכים לא-עירוניות בשנת 2023 היו קטלניות ו-29.2% קשות, ואילו 2.7% מהתאונות בדרכים עירוניות היו קטלניות ועוד 25.6% קשות. רוב ההרוגים נהרגו בתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות (56.2%).  לעומת זאת, רוב הפצועים קשה (57.1%) נפצעו בדרכים עירוניות.

"המגמה בעולם הבטיחות היא לבחון גם תאונות קטלניות עם הרוגים וגם תאונות קשות אשר הנזק בהן הוא בלתי הפיך. תאונות הדרכים הן מכת מדינה אשר גורמות לסבל רב גם לנפגעים עצמם וגם לבני המשפחה הסובבים אותם. לעיתים ההבדל בין הרוג לפצוע קשה הוא כחוט השערה ולכן יש לבחון את הנתונים גם בהיבט הזה", ציין מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב וטען: "הנתונים מראים כי שנת 2023 מהווה כשלון גדול של משרד התחבורה, שלא רק שלא הצליח להוריד את מספר התאונות החמורות אלא זו שנה, בה נרשם הנתון הקשה ביותר בעשור האחרון".

הוא התריע, כי שנת 2024 ממשיכה את קודמתה ולטענתו, השינוי המיוחל לא נראה באופק. "ראשות וראשי הערים והמועצות חייבים לקחת אחריות ולטפל גם בבטיחות בדרכים בערים, כדי להוביל לשיפור מצב הבטיחות ולצמצם את מספר תאונות הדרכים החמורות", הוא הוסיף לאור הנתונים הקשים.