רבע מהפלסטינים שחיים ברצועה מצפים שישראל תנצח - כך עולה מסקר דעת קהל חדש, הבוחן את הזירה הפלסטינית, שהתפרסם אמש (חמישי) על ידי ד"ר חליל שקאקי, יו"ר המרכז הפלסטיני לחקר מדיניות וסקרים.

בצפון זועמים על הממשלה: "לא ספרה אותנו לפני המלחמה, ולא עכשיו"
מצב עגום: נתוני תאונות הדרכים בישראל בשפל עצום

ד"ר שקאקי, המכונה אבי הסקרים הפלסטינים, עורך סקרי עומק אחת לשלושה חודשים ובוחן את הלך הרוח הפלסטיני מבחינה חברתית, פוליטית, כלכלית ודתית. סקר דעת הקהל נערך בגדה המערבית וברצועת עזה בתקופה שבין 26 במאי ל-1 ביוני 2024, והיה בסימן התרחבות המלחמה לכדי פלישה קרקעית לעיר רפיח בדרום רצועת עזה. 

מהסקר החדש עולה כי יותר מ-60% מתושבי רצועת עזה איבדו קרובי משפחה מפרוץ המלחמה. שני שלישים מהציבור הפלסטיני תומכים במתקפת 7 באוקטובר ו-80% סבורים כי היא העמידה את הנושא הפלסטיני במוקד תשומת הלב העולמית. כמו כן, נצפתה בסקר עלייה בדרישות להתפטרות יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, התחזקות בפופולריות של חמאס ושל מרואן ברגותי, וכן בתמיכה בפעולה חמושה נגד ישראל. מנגד, הובחנה ירידה בתמיכה בפתרון שתי המדינות.

ממצאים חשובים שעלו בסקר הם שיותר מ-60% מהפלסטינים תומכים בפירוק הרשות הפלסטינית, וש-89% קוראים למחמוד עבאס להתפטר מתפקידו כיו"ר הרשות.

אם ייערכו היום בחירות חדשות לפרלמנט הפלסטיני בהשתתפות כל הכוחות הפוליטיים שהשתתפו בבחירות 2006, 70% מהמשתתפים אמרו שישתתפו בהן, ובקרב כלל הציבור 32% אומרים שיצביעו לחמאס, 17% לפתח, 4% לכוח שלישי, ו-16% לא החליטו.

כשנשאלו איזו מפלגה מעדיפים הפלסטינים, 40% השיבו כי הם מעדיפים את תנועת חמאס, 20% ענו כי הם מעדיפים את תנועת הפתח, ו-7% בחרו במפלגה שלישית. 33% אמרו שהם לא תומכים באף תנועה או לא יודעים, ו-51% סבורים שחמאס ראוי יותר לייצג ולהוביל את העם הפלסטיני. רק 16% מהמשתתפים בסקר מאמינים שפתח בראשות מחמוד עבאס ראוי יותר.