רוב גדול של הציבור מודאג ממצב הלכידות החברתית בישראל, כך עולה ממדד החברה הישראלית שפרסם היום (שני) המכון למדיניות העם היהודי (JPPI) לחודש יוני. מהמדד עולה, כי 82% מהיהודים ו-78% מהערבים מודאגים או מודאגים מאוד ממצב הלכידות החברתית בישראל.  לעומתם, 17% בלבד אינם מודאגים או מודאגים מעט מהמצב.

על פי ממצאי המדד, 56% מהיהודים טוענים שמקור המתח העיקרי עבורם הוא הקיטוב הפוליטי בין ימין לשמאל, 31% נוספים טוענים שמקור המתח הוא היחסים בין דתיים לחילוניים ורק 3% טוענים שמקום המתח הוא יחסי יהודים-ערבים. לעומת זאת, 55% מקרב הערבים סבורים שזהו מקור המתח העיקרי המערער את הלכידות החברתית.

עמית סוסנה ששוחררה מהשבי בעצרת לשחרור החטופים בוושינגטון (צילום :פרופ׳ סיגל סדצקי)

עוד עולה מהסקר, כי שיעור הערבים והיהודים המאמינים בעתיד משותף לשתי הקבוצות עומד על 67% ו-64% בהתאמה.

עם זאת, למרות הקשיים, הסקר מצא גם נקודה מעודדת: עלייה בתחושת שותפות הגורל בין יהודי ישראל ליהודים בתפוצות – מ-71% ב-2022 ל-80%.

לדברי נשיא המכון, פרופ' ידידיה שטרן, רוב גדול מהישראלים חשים שהלכידות החברתית בינינו פגומה. "הם גם אינם רוחשים אמון לממשלה, אלו מכשולים שיש לתקנם כתנאי לעמידה שלנו באתגרים הקיומיים הנוכחיית". הוא המשיך וציין כי "אכן, רק 'ביחד ננצח' ועל ההנהגה לחידוש הלכידות והמון בקרבנו".

היחס לממשלה

ממצאי הדו"ח מעלים עוד, כי נמשכת הירידה באמון הציבור, הן בממשלה והן בצה"ל. הירידה באמון בהנהגה הישראלית מבטאת מגמה מתמשכת, ככל שמלחמת חרבות ברזל נמשכת. מהנתונים עולה כי לעומת 49% שהביעו בחודש מרץ אמון במפקדי צה"ל, כיום רק 43% מביעים בהם אמון.

האמון בממשלה הולך ונשחק, ונמצא בשפל, ובסקר רק 26% מביעים בה אמון. שבעה מבין עשרה ישראלים מגדירים את רמת האמון שלהם בראש הממשלה מאוד נמוכה או די נמוכה.

59% הגדירו את רמת האמון שלהם בראש הממשלה נמוכה מאוד, 13% די נמוכה וזאת, לעומת 27% שאמרו, כי רמת האמון שלהם בראש הממשלה מאוד או די גבוהה.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

המלחמה בצפון ושליטה בעזה

על רקע ההסלמה בצפון, 36% מהיהודים בישראל תומכים בתקיפה מיידית של חיזבאללה בלבנון ו-26% נוספים סבורים שעל ישראל להמתין עד לסיום המלחמה ברצועת עזה. בחודש מרץ, רק 29% תמכו בתקיפת חיזבאללה לאלתר. 

לגבי השליטה ברצועת עזה ב"יום שאחרי", הסקר מעלה, כי האפשרות המועדפת בעיני הישראלים לשליטה ברצועת עזה היא שלטון אזרחי של פלסטינים וגורמים פלסטינים נוספים עם שליטה ביטחונית ישראלית (37%). רק 22% מהישראלים מעדיפים שלטון אזרחי ובטחוני ישראלי.

מהפילוח עולה, כי מבין בוחרי הימין – 46% מעדיפים שליטה מלאה של ישראל, על כל היבטיה, ברצועת עזה.

סקר המכון למדיניות העם היהודי לחודש יוני נערך באמצעות פאנל מקוון של 601 מקוונים יהודים ו-202 מרואיינים ערבים, ונותח על פי הצבעה ודתיות.