במועצה האזורית אשכול, השוכנת בסמוך לגבול רצועת עזה, המתח אצל התושבים שהם הורים לילדים בגיל בית ספר הולך וגובר. במועצה נערכים למאבק משמעותי אל מול מנהלת תקומה, הגוף שאמור לדאוג ולשקם את היישובים שנפגעו במתקפת השבעה באוקטובר. 

להורים טענות קשות כלפי מנהלת "תקומה". הסיבה: ההורים נרתעים מלשלוח את ילדיהם ללמוד בקריית החינוך שממוקמת במרחק קצר מהגבול, מחשש לביטחונם. המועצה האזורית והתושבים מבקשים להקים בית ספר יסודי ביישוב מרוחק יותר במועצה, במקום המיקום הנוכחי שקרוב מאוד לגבול, אך מנהלת תקומה מסרבת לממן את הפרויקט.

קריית החינוך במועצה האזורית אשכול כוללת ארבעה בתי ספר, שלושה מהם יסודיים ותיכון אחד. היא ממוקמת מערבית לכביש 232, בסמוך לקיבוץ מגן ולקיבוץ ניר עוז. במהלך מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר 2023, התברר כמה מסוכנת הקירבה הזו לגבול, כאשר מחבלים חדרו לאזור ותקפו, רצחו וחטפו תושבים מקומיים. בימים אלה עדיין פצמ"רים ורקטות נורים מפעם לפעם ומאיימים על הילדים שממתינים חשופים בתחנות ההסעה.

בעקבות החשש הזה, המועצה קיבלה החלטה להקים בי"ס יסודי אזורי עבור כל ילדי המועצה ולמקמו בקיבוץ גבולות. המועצה קיוותה לקבל עזרה ומימון ממנהלת תקומה להקמתו, אולם, לאכזבתם, המנהלת מסרבת לממן אותו, מהסיבה שקיבוץ גבולות אינו בטווח המוגדר לחבל התקומה. 

שורש המחלוקת בכך שהמדינה אינה כוללת את קיבוץ גבולות, יחד עם עוד שני קיבוצים נוספים במועצה, אורים וצאלים, כחלק ממי שנפגע בשבעה באוקטובר, משום שהם מעבר לשבעה קילומטרים מהגבול. מדובר על קיבוצים שתושביהם התפנו לאחר המתקפה ונאלצו לבלות במלונות במשך חודשים, תוך שעל שטחי המגורים שלהם הוטל צו אלוף לסגירת האזור ולמעשה שימשו כבסיסים צבאיים, והמדינה עדיין מסרבת להכיר בהם.

התושבים רואים בכך עוול כפול, ראשית משום שקיבוץ גבולות לא נכלל בשטח המנהלת כישובים אחרים במועצה. שנית, כי תקומה מסרבת לסייע במימון את הקמת בית הספר, למרות שהוא אמור לשרת את כלל ילדי המועצה, לרבות היישובים הנכללים בחבל, שלהם המנהלת אמורה לתת מענה.

הורים רבים מודאגים, "הורים לא מוכנים לשלוח את הילדים לביה"ס, למרות שהוא ממוגן. הפחד הוא כבר לא מטילים אלא מניסיונות חדירה, ומספיקה רק חוליה אחת של מחבלים", אמרה נ', אמא לשתי ילדות במועצה.

"הבקשה שלנו היא שתקימו לנו בית ספר שהוא עורפי הכי מרוחק שניתן מהגבול שהוא עדיין בתוך המועצה האזורית אשכול, למען תחושת הביטחון". הוסיפה ר', אמא לשלושה ילדים וציינה: "המשפחות פה בטראומות, זה לא מה שהיה פעם. האמון שלנו התערער בצבא, במדינה. עצם זה שלא קשובים לנו ולתחושות שלנו, לעובדה שלא נשלח לבית ספר שהוא לא עורפי, מראה שהם בכלל לא מבינים אותנו ולא לוקחים אותנו ברצינות. אנחנו מרימים את הדגל וזועקים את זעקתנו כבר מחודש מרץ בפני שר החינוך ומנהלת תקומה"

ההורים שרבים מהם בחרדה סביב הנושא מקווים כי באמצעות המאבק הציבורי, משרד החינוך ומנהלת "תקומה" יבינו את הצורך הדחוף ביצירת פתרון חינוכי בטוח יותר לילדים בעוטף עזה.

למעריב מסרה המועצה האזורית אשכול את התגובה הבאה: "מדובר בנושא משמעותי וחשוב בו דנים במועצה יום יום. בעקבות קולות שונים שעלו בקרב תושבי המועצה, הוקמה אספת חינוך ציבורית שכוללת נציג מכל אחד מיישובי המועצה, אנשי חינוך ואנשי מקצוע מתחום החוסן והטראומה אשר גיבשה המלצותיה והביאה אותן למליאת המועצה שקבעה כי בתי הספר היסודיים יפתחו בקריית החינוך המקורית ובנוסף במיקום עורפי. באשר לבית הספר התיכון, קבעה מליאת המועצה ברוב קולות על סמך כל חוות הדעת שהוצגו כי הלימודים יפתחו בבית הספר המקורי בתיכון ״נופי הבשור״. 

המועצה נערכת ליישום ההחלטה בצורה המיטבית ביותר יחד עם צוות מקצועי רחב, הכולל את נציגי המליאה, אנשי חינוך ואנשי מקצוע מתחום התשתיות, צוות אגף החינוך והכספים".

סביב חזרת מערכת החינוך באשכול לפעילות אחרי ה-7 לאוקטובר כבר התחוללו סערות שונות עליהן דיווחנו, כמו גם מיזמים מרגשים ומקוריים. יש לקוות שגם לגבי הסוגייה הזו תושג בסופו של דבר הסכמה ופתרון כזה שיניח את דעתם של ההורים וייתן שקט למורים ולתלמידים.

ממנהלת תקומה נמסר כי "מיום הקמתה מנהלת תקומה פועלת על מנת לספק מעני חינוך לילדי החבל ובמסגרת זו הקימה 8 בתי ספר עורפיים בסכום של 141 מיליון ש״ח בשיתוף משרד החינוך ועל פי בקשת הרשויות, כאשר שני בתי ספר נבנו בצוחר במועצה אזורית אשכול בתקציב כולל של כ- 38 מלש״ח. בהתאם לתוכנית שגובשה ביחד עם מועצה אזורית אשכול ומשרד החינוך בכל הקשור למרכיבי חינוך, ניתנו מענים וגובשו מסגרות חינוך. המנהלת תמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם הרשויות ומשרד החינוך ובתיאום מלא עם מערכת הביטחון על מנת שלכלל ילדי החבל יהיה מענה ובכדי ששנת הלימודים תפתח כסדרה".