נשיא המדינה יצחק הרצוג יעניק היום את "אות הנשיא להתנדבות" לשנת תשפ"ד. השנה, בעקבות אירועי 7 באוקטובר והמלחמה, הוחלט כי האות יוענק ל־20 יחידים, עמותות וארגונים אשר "גילו רוח התנדבות מרשימה, ופעלו לחיזוק חוסנו של העורף הישראלי בשגרה ובחירום".

בין מקבלי אות הנשיא אפשר למצוא את יו"רית עמותת ידידי המרכז הרפואי לבריאות הנפש גהה, דפנה בסטר סיגל, שאנחנו מלווים ב"מעריב" על רקע מאבקה בסטיגמה החברתית על מתמודדי נפש ולמען מערכת בריאות הנפש. זאת, במיוחד בימים המאתגרים למערכת החיונית הזאת והשנים המאתגרות שעוד נכונו לה בעקבות הטראומה הלאומית של 7 באוקטובר והמלחמה.

אנשים פרטיים, ארגונים וחמ״לים: אות הנשיא בסימן שבעה באוקטובר
משמיעות את קולן של נפגעות האלימות: "רוח נשית" זכתה ב"אות הנשיא להתנדבות"

דפנה בסטר (צילום: באדיבות המצולמת)
דפנה בסטר (צילום: באדיבות המצולמת)

בדברי ההסבר של בית הנשיא על ההחלטה להעניק לבסטר את הכבוד נכתב כי היא "פועלת להעלאת המודעות לתחום בריאות הנפש, ולמטופלים המאושפזים בתחום הפסיכיאטריה בישראל. יזמה קמפיין עם אומנים ומובילי דעה לשינוי הסטיגמה בנושא, מגייסת כספים למען רווחת המטופלים בגהה ומקדמת תוכניות טיפול ייחודיות ופורצות דרך הדורשות משאבים שאינם מתוקצבים. דפנה מקדמת באופן משמעותי את חשיבות הטיפול בבריאות הנפש בייחוד בתקופה זו".

פרופ' גיל זלצמן, מנכ"ל בית החולים גהה, הוסיף: "דפנה מקדישה כבר עשר שנים את זמנה, קשריה הענפים, כספה ומרצה לטובת מטופלי גהה ועובדיו. היא מסייעת למלחמה בסטיגמה ומלווה אותנו בצמידות. אין ראויה ממנה".

את אות הכבוד יקבלו גם החובש זוהר חוברה מקיבוץ סופה, שב־7 באוקטובר פעל למען תושבי הקיבוץ וטיפל בפצועים תוך סיכון רב במקביל לנפילת בנו עידו, חבר כיתת הכוננות שנהרג בזרועותיו; חיים עוטר, מייסד בית תמחוי ברמלה שמאז 7 באוקטובר מתנדב במחנה שורה במשמרות ארוכות בכל הכרוך במלאכת זיהוי הגופות ובימים שאחרי האסון התנדב במשימות שונות בעוטף תחת אש כשבין היתר נכנס לחוף זיקים עם כוחות הביטחון כדי לטפל בפצועים ובפינוי הרוגים; סמי אלקרינאוי שפתח מ־7 באוקטובר ואילך את בתי המלון שלו לרווחה ללא עלות למפונים מהעוטף ומהצפון; פלאח אמל, חברת כיתת הכוננות בכסרא סמיע; סולומון ביטון, נכה צה"ל, המתנדב למען חולי סרטן וחיילי צה"ל, ויהלומה זכות, תושבת אופקים שהקימה את מרכז החוסן הקהילתי בעיר.

כמו כן, עקב ההירתמות האזרחית המפעימה בשבועות הראשונים למלחמה, הוחלט להעניק אות ייחודי לחמ״לים של מתנדבים, בין היתר כאלה שהוקמו ותופעלו על ידי אזרחים חרדים וערבים, נשות מילואים, נכי צה"ל ועוד. לא ייפקד מהמעמד גם מקומו של "החמ"ל האזרחי" מבית עמותת אחים לנשק. זאת, למרות התנגדויות שעלו בשיח הציבורי והפוליטי באשר לכוונה לכלול במעמד את הארגון שהוא גם ראש חץ במאבק נגד הממשלה על רקע המהפכה המשטרית שקידמה לפני המלחמה.

בשל תרומתו המרכזית בימי השיתוק שאחזו בממשלה אחרי מתקפת הפתע של חמאס, יקבלו בכל זאת אנשי "החמ"ל האזרחי" את האות משום שכבר בימים הראשונים למלחמה התארגנו וגייסו מתנדבים לסיוע בכל צורך של תושבים וחיילים והיו בקשר רציף עם הרשויות המקומיות לצורך סיפוק מענה מיידי לצרכים שעלו מן הציבור. "ראשי הרשויות אף המליצו על מועמדותם לאות. פעילות החמ"ל נעשתה בהיקף עצום, בכל הארץ, עם עשרות אלפי מתנדבים ובזמן שיא", מסבירים בבית הנשיא.

בקטגוריית העמותות שיקבלו את אות הנשיא אפשר למצוא כמה מהעמותות שאת פועלן אנחנו מרבים לסקר בשנים האחרונות ב"מעריב", בהן עמותת הגל שלי, המעניקה הזדמנות לנוער במצבי סיכון, אוכלוסיות מיוחדות ומתמודדי טראומה להשתקם באמצעות תוכניות ייחודיות המשתמשות בגלישת גלים ככלי טיפולי ושיזמה במלחמה תוכנית חירום להתערבות בטראומה; רוח נשית, המסייעת לנשים נפגעות אלימות ובעקבות המלחמה הגדילה את הליווי הפרטני לנשים שנפגעו, ואלון ואלה, המלווה אוכלוסיות נזקקות ואשר סייעה רבות לנפגעי המלחמה ועוד.