אתמול (שלישי) עבר בקריאה שנייה ושלישית בהסכמה רחבה במליאת הכנסת תיקון לחוק נפגעי זכויות עבירה. החוק יגדיר לראשונה חטופים כנפגעי עבירה - כך שמשפחותיהם יוכלו לממש בשמם זכויות משפטיות.

בנוסף, התיקון ירחיב את מעגל הזכאים לסיוע בקרב קרובי החטופים במימוש זכויות משפטיות גם עבור נפגע שנבצר ממנו לממשן בשל מצבו הנפשי, הרפואי או הפיזי וגם למעגל קרבה שני - הכולל סבים וסבות, דודים ודודות ובני ובנות דודים. במקרים מיוחדים, גם אדם קרוב שאינו קרוב משפחה יוכל לסייע, זאת תוך שמירה על פרטיות הנפגע.

נתניהו והחטופים ששבו (צילום: צילום מסך)
נתניהו והחטופים ששבו (צילום: צילום מסך)

גורם ישראלי בכיר: "יודעים כמה חטופים חיים מוחזקים בעזה"
"לא מספר האסירים" - זו הבעיה העיקרית בעסקת החטופים

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), שקידמה את התיקון לחוק, מסבירה: "ב־7 באוקטובר נוצרו פערים בחוק המקשים על נפגעי הטבח, ההרס והחטיפה במגוון תחומים. תיקון החוק שנכנס היום לתוקפו יכיר לראשונה בחטופים כנפגעי עבירה. מעתה משפחות חטופים יוכלו לממש בשם יקיריהן זכויות משפטיות הנוגעות להליך החקירה, המשפט וריצוי העונש של המחבלים המתועבים.

קרין אלהרר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קרין אלהרר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"כמו כן, החוק יסייע לנפגעי עבירה נוספים שנבצר מהם בשל מצבם הרפואי, הנפשי או הפיזי להתמודד עם ההליך המשפטי הבירוקרטי ובכך למנוע עינוי דין. התיקון יאפשר להם להיעזר באדם הקרוב, וכך לממש את זכויותיהם המשפטיות באופן מיטיב". 

עוד הוסיפה: "זוהי בשורה גם עבור נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, שההליך המשפטי עלול להוות מעמסה נפשית ולהקשות על השיקום. אומנם אנו מחוקקים למען החטופים, אך אין זה גורע מהחובה המוטלת על מקבלי ההחלטות לעשות כל שביכולתם כדי להשיב את 120 החטופות והחטופים למשפחותיהם מיד".

חה״כ אליהו רביבו (צילום: דוברות הכנסת)
חה״כ אליהו רביבו (צילום: דוברות הכנסת)

שותפה לקידום החוק ח"כ אליהו רביבו (הליכוד) מוסיף: "הלוואי שלא היינו נדרשים לתיקון החקיקה הזה, אך אני שמח על הזכות לשפר ולו במעט את מצבם של נפגעי 7 באוקטובר ומשפחותיהם".

ממטה משפחות החטופים נמסר: "אנו מברכים על תיקון החוק החשוב הזה. נמשיך לפעול לכך שהכללתם בחוק זכויות נפגעי עבירה תתרחב גם לתחומים נוספים, לרבות הגנה על פרטיותם המופרת באמצעות פרסום מידע פרטי".

מאבק משפחות החטופים והחטופה ששבה יוכבד ליפשיץ (צילום: אבשלום ששוני)
מאבק משפחות החטופים והחטופה ששבה יוכבד ליפשיץ (צילום: אבשלום ששוני)

עו"ד מיה אוברבאום, יועצת משפטית באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, מוסיפה: "משפחות של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית מ־7 באוקטובר יוכלו לממש את זכויות יקיריהם ולהשתתף בהליכים המשפטיים המתקיימים, כך שקולן יישמע גם אם מצבם הפיזי או הנפשי אינו מאפשר זאת. אנחנו מודות לח"כים אלהרר ורביבו, שהבינו את גודל השעה".