בין המקומות שנפגעו קשה באירועי השבת השחורה הייתה שכונת מישור הגפן באופקים. חמאס ירה רקטות במכוון לשכונה, בה רוב המבנים אינם ממוגנים, דבר שחייב יציאה של עשרות תושבים מהבתים בשעות הבוקר המוקדמות לכיוון המקלטים. באותו בוקר נרצחו 47 תושבי אופקים על ידי 22 מחבלים.

אופקים: שופץ המקלט בבניין הראשון שמחבלים פרצו אליו והשליכו אליו רימון

חייהם של כל תושבי השכונה השתנו באותו הבוקר. דודי ביתן, מנהל קליני במרכז החוסן באופקים, מספר: "בעקבות הפגיעה באופקים ב־7 באוקטובר, נוצרה היוזמה לשיתוף פעולה בינינו לבין חוסן לילדינו, שמקדם מענים תומכי חוסן לילדים ובני נוער ברמה פרטנית וקבוצתית". השיתוף בין המיזם לעיריית אופקים הוביל להקלה משמעותית בזמני ההמתנה לטיפול עבור הילדים ובני הנוער הגרים בשכונה.

שרית ויזנגרין, מנהלת פעילות "חוסן ילדינו" בשדרות ובאופקים, מוסיפה: "העומס על שירותי הרווחה בעיר מאז תחילת המלחמה הוא עצום. היה חשש משמעותי כי יגדל בעיר דור אבוד של ילדים ובני נוער שחוסנם האישי נפגע בצורה משמעותית ב־7 באוקטובר. במסגרת הפעילות שלנו לדאוג לאותם בני נוער בקווי העימות, פנינו לרשויות בעוטף ושאלנו אותן איך אנחנו יכולים לסייע כדי לחזק מחדש את החוסן של התושבים הצעירים של אופקים והסביבה".

במסגרת שיתוף הפעולה סייע "חוסן ילדינו" למפות, לגייס ולממן אנשי טיפול רגשי, אישי וקבוצתי מכל הארץ, במטרה להוריד את העומס על מרכז החוסן המקומי. "המטרה היא שתוך חמישה חודשים, עד תחילת שנת הלימודים, נשלים טיפול הכולל בממוצע 12 מפגשים עבור הילדים בשכונה. מתוך 250 ילדי השכונה, 216 זקוקים לנו ואנחנו שם בשבילם", אומרת ויזנגרין.

"חוסן ילדינו" הוקם מיד לאחר ה־7.10 כדי לתת מענה לחוסנם הנפשי של הילדים ובני הנוער המפונים ממערב הנגב. המיזם הוקם על ידי היזם החברתי רוני דואק, שגייס את שני ארגוני החברה האזרחית שייסד, "שיתופים" ו"ציונות 2000". זאת לאחר שהבין שילדי העוטף לא יוכלו להשתקם, אם ייאלצו להמשיך לעבור טיפולים פסיכולוגים בלובי של בתי מלון.

כך, מיד עם תחילת המלחמה, הוקמו שני מרכזי ענק, באילת ובים המלח, עם אוהלי טיפול פרטיים, ממוזגים ומרוהטים, שבהם קיבלו הילדים טיפולים פרטניים וקבוצתיים עם מטפל קבוע.

מאז תחילת המיזם, מאות אלפי בני נוער השתתפו באלפי פעילויות חינוכיות "בונות חוסן". לאחרונה, עם חזרת חלק מהמפונים לבתיהם בדרום, המשיכו ב"חוסן ילדינו" ללוות גם ילדים ובני נוער שחזרו לביתם. במקביל, בתחילת חודש מאי נפתח מרכז חדש עבור בני הנוער מפוני הצפון בטבריה.