נשיא המדינה יצחק הרצוג העניק אתמול את "אות הנשיא להתנדבות" לשנת תשפ"ד, כאשר במהלך הטקס החגיגי נרשמה מחאה נגד הענקת הכבוד ל"חמ"ל האזרחי" של עמותת אחים לנשק.

הנשיא הרצוג: "השבת כל החטופים הביתה - קונצנזוס לאומי מוחלט בעם"

מספר גורמים וביניהם אביו של החטוף איתן מור ומשפחתו של אל"ם יונתן שטיינברג ז"ל, מח"ט חטיבת הנח"ל שנפל בקרבות ב־7 באוקטובר, מחו נגד ההחלטה להעניק את האות לעמותה בטענה כי מדובר באנשים שהטיפו לסרבנות: "בפעילותם בתשעת החודשים שקדמו למלחמה וגם כיום בעת מלחמה, אנשי אחים לנשק חרגו מתחום המחאה ועברו לתחום האנרכיה תוך שימוש באלימות", כתב צביקה מור, אביו של החטוף, במכתב להרצוג.

איילת מרציאנו, אחותו של אל"ם שטיינברג ז"ל, שהפגינה עם מספר אנשים נוספים מול משכן הנשיא, הסבירה כי מדובר בארגון "שמתנדב שבא לו, ומתנדב על תנאי. האחים שלנו, לאורך שנים, בקבע ובמילואים, מעולם לא התנו את ההתנדבות שלהם".

למרות קולות המחאה, הטקס נערך ללא הפרעות חריגות כאשר בין היתר קיבלה את אות הנשיא יו"ר עמותת ידידי המרכז הרפואי לבריאות הנפש גהה, דפנה בסטר סיגל, על רקע מאבקה בסטיגמה החברתית על מתמודדי נפש ולמען מערכת בריאות הנפש, שמתמודדת עם אתגרים מורכבים במיוחד לנוכח המלחמה והשלכותיה.

עוד קיבלו את הכבוד: החובש זוהר חוברה מקיבוץ סופה שב־7 באוקטובר פעל למען תושבי הקיבוץ וטיפל בפצועים תוך סיכון רב, במקביל לנפילת בנו עידו, חבר כיתת הכוננות שנהרג בזרועותיו, חיים עוטר, מייסד בית תמחוי ברמלה, שמאז 7 באוקטובר מתנדב במחנה שורה במשמרות ארוכות בכל הכרוך במלאכת זיהוי הגופות ובימים שאחרי האסון התנדב במשימות שונות בעוטף תחת אש, סולומון ביטון, נכה צה"ל המתנדב למען חולי סרטן וחיילי צה"ל, ויהלומה זכות, תושבת אופקים שהקימה את מרכז החוסן הקהילתי בעיר.

נשיא המדינה אמר באירוע: "בתוך הימים הלא פשוטים האלה, של בשורות קשות חדשות לבקרים, זוהי זכות עצומה – עצומה ממש. לארח אתכם כאן, בבית העם הישראלי".