היום (שני) התקיים בקיבוץ בארי טקס הנחת אבן הפינה לשכונת "השקמים" החדשה, בה עתידים להבנות 52 בתים חדשים עבור התושבים שביתם נפגע עד היסוד במתקפת ה-7 באוקטובר.

קיבוץ בארי (צילום: פרטי)
קיבוץ בארי (צילום: פרטי)

רותי אלגרנטי, חברת בארי שעתידה לעבור עם משפחתה לגור בשכונה ואשר אביה, יורם בר סיני, נרצח בשבעה באוקטובר, הנחתה את הטקס ואמרה: ״קולות התותחים עוד רועמים, 11 מחברינו עדין שבויים במרתפי חמאס, ואנחנו עדין פליטים בארצנו. הבלבול רב, וחוסר הוודאות מרחף מעל פני המועצה האזורית שלנו ועושה צל על ליבנו".

עוד הוסיפה: "בתוך הלך הרוח הזה, צריך לומר – ההחלטה לחזור ולבנות היא החלטה אמיצה! תחילת הבנייה של השכונה הזו נוסכת בנו אופטימיות, ומחזירה לנו את האמונה שבעתיד הנראה לעין, עוד נחזור עם ילדינו ועוד יהיה פה טוב. בארי תשוב לפרוח, ואנחנו עוד נשב במרפסת בשלווה ובביטחון ונרגיש שוב בבית".  

קיבוץ בארי (צילום: פרטי)
קיבוץ בארי (צילום: פרטי)

בשבעה באוקטובר נפגעו קשה בקיבוץ בארי כ-150 בתים ומבני ציבורי כך שאינם ראויים יותר לשימוש.  הטקס היום מסמל עבור קהילת בארי, את תחילת השיקום הפיזי של הקיבוץ ש-101 מחבריו נרצחו ו-11 מחבריו עדיין נמצאים בידי החמאס. החברים מדגישים כי שיקומו המלא של הקיבוץ יוכל להתרחש רק עם חזרת החטופים הביתה ומי שבחיים יופנה לשיקום והנרצחים לקבורה.

מזכיר קיבוץ בארי, גילי מולכו נשא דברים בהם הדגיש את האובדן הקשה והזכיר את חברי הקיבוץ שעדיין נמצאים בשבי ובנוסף לכך אמר: ״אנחנו מתכנסים כאן היום ברגשות מעורבים… רצונם של רבים מאיתנו הוא לחזור הביתה, לקיבוץ בארי. תנאי הכרחי לחזרתנו העתידית לבארי הוא החזרת תחושת הביטחון והמוגנות וכן שקט שישרור במערב הנגב".

קיבוץ בארי  (צילום: פרטי)
קיבוץ בארי (צילום: פרטי)

הביטחון שלנו מותנה בהחזרת האמון בצבא וביכולתו להגן ולשמור עלינו באופן מוחלט. נמשיך ונבנה את עתידנו, נחזור לקיבוץ בארי, למקום של חיים, למדרכות שוקקות מלאות בקולות הילדים. נחזור לחיים של תקווה ועשייה". 

בניית השכונה בבארי עתידה להסתיים בעוד כשנתיים. עד אז יגורו חלק נרחב מהחברים במגורים זמניים, שהשלמתם מתקדמת וצפויה להסתיים באוגוסט הקרוב, סמוך לקיבוץ חצרים.

ראש מנהלת תקומה, משה אדרי, אמר בטקס: "השכונה החדשה היא ביטוי לתקומה ומסר חשוב לעם שלנו: למרות הטבח האכזרי שפקד אותנו, אנו בונים את ביתנו מחדש, שיהפוך למשגשג ובטוח יותר עבור תושבי החבל ועבור מדינת ישראל כולה. חזוננו אינו להשיב את המצב לקדמותו, אנו חותרים ליצור עתיד חדש ופורח עבור הקיבוץ. בארי ישוב להיות גן עדן עלי אדמות".

כמו כן, דיבר ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, שאמר: ״השכונה החדשה שעתידה להיבנות בבארי היא סמל לתקומה של האזור כולו. זה לא מובן מאליו שתוך כדי מלחמה ומתוך תהומות של כאב אישי על אובדן חברינו, יש מי שמוצא את הכוחות וצופה פני עתיד. אך כל זאת לא יהיה שלם ללא החזרת החטופים. רק עם חזרתם נוכל להשתקם באופן מלא". 

קיבוץ בארי  (צילום: פרטי)
קיבוץ בארי (צילום: פרטי)

בן סוכמן, חבר בארי, מנכ״ל דפוס בארי שעתיד לגור בשכונה החדשה ושאימו תמי סוכמן ז"ל נרצחה בשבעה באוקטובר, אמר: "אירועי השבת השחורה המיטו עלינו אסון שלא ניתן לתאר במילים. אין לנו בית אחר, לא משנה איפה נגור בין לבין. בארי תקום ותיבנה מחדש והנחת אבן הפינה היא אבן דרך בשיקום המתבקש לטובת כולנו". לטקס הוזמן הזמר והיוצר עידן רייכל ששר שני שירים: ״מחכה״ ו"שאריות של החיים".

בסיום הטקס הטמינו חברי השכונה קופסה ובה משאלות שכתבו לעתיד הקיבוץ, השכונה ועתידם האישי והמשפחתי. אבן הפינה, המסמלת את תחילת בניית השכונה, הועמדה בנקודה זו.