קרן "פועלים לתקומה" של בנק הפועלים הודיעה על יוזמה חינוכית משמעותית: הקמת בית ספר חקלאי במושב שדה ניצן, שבמועצה אזורית אשכול שאמור להיפתח כבר בחודש ספטמבר 2024. המהלך החדש יבוצע בשיתוף פעולה עם רשת בתי הספר "אדם ואדמה", מבית השומר החדש, במטרה ליצור מסגרת חינוכית שתשקם ותחדש את ענף החקלאות שנפגע אנושות במהלך מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר.

רשת בתי הספר אדם ואדמה, משלבת בין חינוך לחקלאות וחקלאות, עבודה חקלאית לצד לימודים לבגרות מלאה ותוכן ערכי וכל זאת במוסדותיה הפעילים כיום, תוך כדי חיי קבוצה בקמפוס פנימייתי וחוויה מעצימה לתקופה המשמעותית בחיים.

מועצה אזורית אשכול חנכה מתחם חינוכי חדש בקיבוץ גבולות
לאחר שפונו ולא קיבלו פיצויים: שלושה קיבוצים מהעוטף נגד המדינה

בשנת 2015 הוקם התיכון הראשון של הרשת בערבה. בשנת 2019 התרחב התיכון והפך לרשת חינוכית-חקלאית הפועלת בערבה, באזור התבור ובצפון הגולן, ובשנת 2020 הוקם תיכון נוסף באזור ניצנים.

ברשת החינוכית מאמינים שהעבודה החקלאית והעצמאות לה נדרשים התלמידים, מחשלים ומעניקים מיומנויות וכלים לחיים, וכך מונחלים לכל אחד ואחת ערכי בגרות, אחריות ומנהיגות.

החקלאות בעוטף עזה ובנגב המערבי הייתה ועודנה עוגן מרכזי להתיישבות, ביטחון תזונתי וכלכלה באזור. במהלך מלחמת חרבות ברזל, כמעט 90% מהמשקים באזור דיווחו על פגיעה כלשהי, ו-19% מהם עצרו את פעילותם לחלוטין. לדברי קרן "פועלים לתקומה", המציאות הקשה הזו הביאה אותה לפעול למען הקמה של בית ספר חקלאי חדש, שיכין את הדור הצעיר להשתלב בענף החקלאות ולשקם אותו.

בית הספר החדש, שישולב במסגרת הפנימייה של רשת "אדם ואדמה", יציע לתלמידים מכיתות ט'-י"ב תוכנית לימודים ייחודית שתשלב בין חינוך עיוני לבין עבודה חקלאית. התלמידים יוכלו ללמוד לבגרות מלאה תוך כדי שהם עוסקים בעבודת האדמה וחיים בקבוצות על פי ערכים של אהבת הארץ, רעות ומנהיגות. 

עמית מאיר, מנכ"ל רשת "אדם ואדמה", ציין כי היוזמה להקים את בית הספר דווקא במושב שדה ניצן, אשר נפגע במהלך המלחמה, מהווה סמל לתקומה ולבנייה מחודשת. "כאן, במקום בו ניסו לשבור את רוחנו, נבנה את דור העתיד שימשיך לפעול על פי אותם ערכים של אהבת הארץ והאדמה", אמר מאיר. "אנו מודים לבנק הפועלים על הזכות להקים כאן ביחד את אדם ואדמה אשכול יחד עם כל השותפים".

מאז ההכרזה על הקמת קרן "פועלים לתקומה" עם תחילת מלחמת חרבות ברזל, התכנסה הוועדה הציבורית של הקרן שלוש פעמים ואישרה פרויקטים בהיקף של 41 מיליון שקלים. ראובן קרופיק, יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, ציין כי המיזם החדש הוא חלק ממחויבות ארוכת השנים של הבנק לחברה ולקהילה. "החקלאות בנגב המערבי הינה אחד מסימני ההיכר והגאווה של חבל הארץ הזה ומהווה עוגן מרכזי להתיישבות, לביטחון התזונתי ולכלכלה," אמר קרופיק. "מצאנו לנכון לתמוך בהצמחת הדור הבא של חקלאי החבל ולסייע בחיזוק חוסנה של החקלאות בנגב המערבי לצד חינוך לאהבת הארץ." 

בראש הוועדה הציבורית של קרן "פועלים לתקומה" עומד אלוף במיל' עמרם מצנע, ואליו מצטרפים אישים נוספים בעלי ניסיון והשפעה, בהם פרופ' יפעת ביטון, גב' סיגל מורן וגב' קרן טרנר אייל. מטעם בנק הפועלים חברים בוועדה עמית אוברקוביץ, עו"ד יעל אלמוג, ד"ר אמיר בכר וקרן מזור. הוועדה הציבורית קובעת את מדיניות הקרן, מקבלת החלטות שעוסקות במימון פרויקטים ועוקבת אחר פעילות הקרן באופן שוטף. מאז ההכרזה על הקרן, היא אישרה פרויקטים רבים שכבר יצאו לדרך ומועילים לרווחת תושבי עוטף עזה והנגב המערבי אשר תומכים בחוסן ובפיתוח האזור.

מהמועצה האזורית אשכול נמסר ל"מעריב": "המועצה תומכת ביוזמת הקמת המסגרת בשטחה ופועלת כדי לסייע וללוות את תהליך ההקמה מול כלל הרשויות".