מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - מועדי תשלום דמי לידה), התשפ"ד-2024 של חבר הכנסת אברהם בצלאל (ש"ס) וקבוצת חברי כנסת נוספים. 34 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת העבודה והרווחה.     

מוצע כי דמי לידה ישולמו למבוטחת בשלוש פעימות חודשיות, החל ממועד קביעת הזכאות להם – אלא אם הגישה המבוטחת בקשה כי דמי הלידה ישולמו לה בפעימה אחת סמוך למועד שבו נקבעה זכאותה.  

צל"ש או טר"ש: החלטה אחת עלולה לגרום לחרדים לשבור את הכלים  
ההצבעה על החוק להארכת שירות המילואים נדחתה | זו המשמעות להמשך  

ח"כ אברהם בצלאל: "יולדת מקבלת מביטוח לאומי דמי לידה בפעימה אחת, מיד לאחר הלידה. ההצעה מבקשת לעשות חסד עם משפחות רבות שבהן אין התנהלות כלכלית תקינה. הכסף אמור לשמש את המבוטחות לניהול התזרים החודשי שלהן. העברת דמי הלידה בפעימה אחת עלולה לגרום יותר נזק מאשר תועלת".  

בשם הממשלה השיב שר השיכון, יצחק גולדקנופף (יהדות התורה): "תכלית הענקת דמי הלידה הינה להחליף את השכר האמיתי אותו השתכרה המבוטחת טרם הלידה. הצעת החוק היא ראויה וחשובה. יודגש כי בעבר שולמו דמי הלידה בשני התשלומים ובשל ביקורת ציבורית אוחד התשלום לתשלום אחד".  

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כיום, מבוטחת שיולדת, מקבלת מהביטוח הלאומי דמי לידה בגובה משכורתה החודשית, בסך של שלושה חודשים. דמי הלידה משולמים למבוטחת בפעימה אחת, מיד לאחר הלידה. הכסף שמשלם הביטוח הלאומי אמור לשמש את המבוטחת לניהול התזרים החודשי במהלך שלושת החודשים של תקופת הלידה וההורות, אך אלו שאינם יודעים לעשות שימוש מושכל בכסף שקיבלו, לא יצליחו לשמור אותו למשך שלושה חודשים, ויגיעו למצב שלא יוכלו לשאת בתשלום החשבונות הקבועים שיורדים מדי חודש".