72% מהציבור רואה בפילוג הפנימי בחברה הישראלית גורם שהגביר את הסיכוי לפרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר, כך עולה ממדד ההסכמות השנתי, שערך מרכז מנומדין למשפט יהודי באוניברסיטת בר אילן.

עוד עולה מהמדד, שממצאיו נאספו בחודש ינואר בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, כי נראה שניכרת עלייה משמעותית באמון וניתן להגיע להסכמות רחבות ביחס למתחים שונים בחברה הישראלית, בהשוואה למדידה קודמת, שהתקיימה בינואר 2023.

גלנט עקץ בבית הלבן: "מחלוקות פותרים בחדרים הסגורים"; נתניהו תקף
עשרות מעשים מגונים וחדירה לפרטיות: בית הדין הצבאי הרשיע את סא"ל דן שרוני

52% מאמינים שניתן להגיע להסכמות רחבות בין ימניים לשמאלנים (לעומת 38% המדד הקודם).

50% מאמינים שניתן להגיע להסכמות רחבות בין דתיים לחילוניים (לעומת 39% במדד הקודם).

71% מאמינים שניתן להגיע להסכמות רחבות בין מזרחיים לאשכנזים (לעומת 60% במדד הקודם).

51% מאמינים שניתן להגיע להסכמות רחבות במחלוקת בנוגע למעמד בית המשפט העליון (לעומת 41% במחקר הקודם).

תקיפה בעזה (צילום: דובר צה"ל)

עורכי המדד ציינו עוד, כי נתוני גל המדידה השישי של מדד ההסכמות שנאספו בינואר 2024, מעלים תמונת מצב מורכבת שלמערכות היחסים בין המגרים המרכיבים את החברה הישראלית.

כך למשל, בקרב מגזרי האוכלוסייה היהודית – ימניים ושמאלנים, חילוניים ודתיים, מזרחיים ואשכנזים – חלה ירידה ניכרת בתפיסת הפילוג ודווח על עלייה בנכונות כללית לפשרות בין-מגזריות בעקבות המלחמה.

אולם, במישור הרגשי, עלתה תמונה שונה, המעידה על רגשות שהיו ונותרו שליליים, בין ימניים לשמאלנים ועל שיעור בלתי מבוטל של ירידה בנכונות לשיתוף פעולה עם "המגזר האחר" בעקבות המלחמה, בעיקר בין ימין לשמאל.

בין הגורמים המלבים את הפילוג והקיטוב בחברה הישראלית, דורגה הממשלה במקום הראשון (41.4%), בעוד בית המשפט העליון דורג כגורם הכי פחות מפלג מבין הגורמים שהוצגו (25.2%).

המשנה לנשיא זהר ינון, אמר בכנס: "בן גוריון שהקים את המדינה אמר שכוחנו באחדותנו.באחת מישיבות הממשלה שמעתי את שמעון פרס אומר שכעס אינה תכנית פעולה. שתי אמירות אלה מהוות מקור השראה לכל חלקי החברה בישראל".

צוות המחקר כולל את ד"ר יוליה אלעד שטרנברג מהמחלקה למדע המדינה, פרופ' שחר ליפשיץ, פרופ' יובל פלדמן וד"ר אורי אהרונסון מהפקולטה למשפטים. במחקר גם השתתפו צוות מרכז מנומדין, עו"ד אלעד קפלן, עו"ד הילה נדב כרמל וד"ר צילי אליצור נאה.

מדד ההסכמות, בו לקחו חלק 2,000 בני אדם (1,600 יהודים ו-400 ערבים) המווים מדגם מייצג של החברה הישראלית, הוא מחקר עומק, הבוחן מדדי פילוג ולכידות מרובים, לאורך השסעים המרכזיים בחברה הישראלית.