מלחמת חרבות ברזל הביאה אתגרים רבים לחברה הישראלית, כאשר הנפגעים המרכזיים הם האוכלוסיות החלשות. פרויקט מיוחד של הסטודנטים למשפטים מ'הקליניקה הסוציו-משפטית לנוער ולצעירים במצבי סיכון' במסלול האקדמי המכללה למינהל נועד לצייד בני נוער בסיכון עם ידע משפטי חיוני לפיתוח חוסן, בתקופת חירום ושגרה.

"המטרה של הפרויקט הוא שהסטודנטים למשפטים ינגישו את הידע שהם צוברים לאוכלוסיות שהכי זקוקות לו", מספרת עו"ד עידן חלילי, מנחת הקליניקה. "לאורך השנה הסטודנטים למדו את התאוריה בתחום ובהתאם למידע 'היבש', בנו מערכי שיעור מעשיים". חלילי מספרת כי הסטודנטים בקליניקה נדרשו למצוא מוסדות חינוכיים מתאימים ולהעביר לאורך השנה הרצאות בתחומים שונים: האמנה לזכויות הילד, זכויות קטינים בהליכים פליליים, התנהלות כלכלית נכונה, נורות אדומות בקשר ועוד.

שנת הלימודים האחרונה הייתה מאתגרת לא רק עבור בני הנוער, אלא גם בקרב הסטודנטים עצמם. יהלום קדושים, סטודנטית בשנה ב' למשפטים מהמכללה גויסה למילואים החל מה-7/10 ומאז היא לוקחת חלק במלחמה. "כמעט ולא יכולתי לעלות השנה לשיעורים, אבל היה לי מאוד חשוב להיות נוכחת פיזית בהרצאות שהעברנו במסגרת הפרויקט. סמוך לתחילת ההרצאות בתיכון אנקורי בראשון לציון, המקום בו העברנו את הפרויקט, אחד החברים הטובים ביותר שלי ביחידה, ג'וזף דורן ז"ל, נהרג בקרב בצפון הרצועה ובחרתי להקדיש את המפגשים לזכרו".

קדושים מספרת כי היא נדהמה לראות את תגובת הנערים והנערות: "באחד מהשיעורים העברנו לתלמידים שיעור על זכויות שלהם במקום העבודה. בסוף השיעור נגשה אליי תלמידה שסיפרה כי היא עובדת ברשת גדולה מאוד ואצלם נהוג להעביר את כרטיס היציאה ורק אחר מכן לסגור את החנות, כך שהעובדים הצעירים חווים הלנת שכר. הם היו בטוחים שמאחר ומדובר ברשת גדולה, הדרישה של המעסיקים שלה לגיטימית". בפגישה הבאה התלמידה סיפרה כי היא כתבה מכתב למנהלים שלה שתיקנו את העוול ופיצו את כל העובדים בחנות בדיעבד. "זה תיקון קטן שמביא סיפוק גדול בתקופות כל כך קשות". במקרה אחר, העבירה קדושים פעילות על נורות אדומים בקשרים אינטימיים, "פגישה שהתארכה הרבה מעבר לשעות המוגדרות. התלמידים שיתפו מחייהם הפרטיים. זה היה חשוב מאוד".

עפרי שרון, גם היא סטודנטית למשפטים מהקליניקה, העבירה את הפעילות בבית חם לנערות בסיכון במועצה האזורית אזור. "מעבר לחומר התאורטי, העברנו גם תכנים של העצמה אישית. אני והשותפה שלי היינו מפקדות בחוות השומר ופיקדנו על נערות בסיכון כך שידענו מה הן מחפשות".

הקליניקה 'הסוציו-משפטית' הוקמה במסגרת הפקולטה למשפטים במטרה לקדם חשיבה תיאורטית ועבודה מעשית בין נקודות מבט של עולם המשפט והעבודה הסוציאלית. הקליניקה מתמקדת בעיקר בקטינים וצעירים בסיכון. הקליניקה מורכבת משני מרכיבי למידה: למידה תיאורטית ולמידה קלינית. במסגרת הלמידה התיאורטית הסטודנטים לומדים על ממשקים טיפוליים, סוציאליים ומשפטיים, בפרט בעבודה עם נוער וצעירים בסיכון, וכן על סוגיות הקשורות לייצוג נוער בהליכים משפטיים שונים.

"לצד התרומה לקהילה, הסטודנטים מקבלים ערכים רבים שיעזרו להם בעיסוקם העתידי כאנשי משפט. עורכי דין טובים צרכים לדעת לרכוש את אמונו של הלקוח וליצור קשר, לא אחת אחרי שאיבד אמון במערכות. הסטודנטים לוקחים המון מהמפגש עם הנערים והנערות – והתגובות של המוסדות בהתאם. אנחנו מאמינים שתרומתם לחברה כבר בשלב הלימודים יהפוך אותם ביום מן הימים לעורכי דין טובים יותר".