השרב הוא רק אחת הסיבות להתלהטות היצרים בעיר הדרומית. על רקע הודעת המועצה המקומית של מצפה שמון שאמרה כי לא תאפשר תליית שלטים בשטחים ציבוריים מלבד במקומות ייעודיים לכך, עליה דיווחנו אתמול, ביקורת קשה מוטחת בעירייה והעומד בראשה. פעילים חברתיים, ביניהם מארגני מצעד הגאווה במצפה רמון שמתקיים היום, פתחו במאבק למנוע את הסרת שלטי החטופים מהמרחב הציבורי. 

רז גלוזמן, מתולי השלטים ויוזמי מצעד הגאווה במצפה רמון: "בכל פעם מחדש מוכיחים לנו שאין קווים אדומים, השנאה וההסתה כלפיי כל מי שמייצג חופש דמוקרטיה ושוויון עולה מדרגה בהשחתה ברוטלית ומכוערת של תמונות החטופים שראוי היה שיהיו קונצנזוס.

מצעד הגאווה במצפה רמון  (צילום: פרטי)
מצעד הגאווה במצפה רמון (צילום: פרטי)

קורא לכל מי שערכי חופש ושוויון חשובים לו להגיע לצעוד איתנו היום במצעד הגאווה של מצפה רמון". עוד הוא אמר: "דרך מורשתו התרבותית הענפה, הזמר אדם השאיר אחריו הבטחה לקהילת להט"ב במצפה רמון ובכל המדינה".

הזמר אדם (צילום: ניקול דה קסטרו, יח''צ)
הזמר אדם (צילום: ניקול דה קסטרו, יח''צ)

מספר חברי כנסת גם התבטאו בנושא, ח"כ נאור שירי (יש עתיד) כתב בחשבון ה-X (טוויטר) שלו: "אף אחד במדינת ישראל לא יוריד תמונות של החטופות והחטופים, גם לא ראש מועצת מצפה רמון. גם אם נצטרך לעבור בכל רחוב במצפה רמון, או במדינה. עד שכולם יחזרו".

נאור שירי (צילום: אלעד גוטמן)
נאור שירי (צילום: אלעד גוטמן)

דברי ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד): "הקהילה הגאה סיימה להסתתר תחת אמתלות של אחדות. ההומופוביה הורגת, בדיוק כפי שאנטישמיות וגזענות או כהניזם הורגים".

עוד הוסיף הח"כ: "אם אנחנו מספיק טובים להילחם על הגנת המדינה, אז אנחנו מספיק טובים להילחם על שוויון. אנחנו נלחמים על עולם שבו אהבה היא אהבה, בין של אבא ואמא, אבא לאבא או אמא לאמא. אנחנו נאבקים על בטחון המדינה במסגרת המלחמה שלנו בגבולות, ונאבקים על עצם קיום המדינה פה באירוע החשוב הזה".

עומר אוחנה, האלמן של רס״ן שגיא גולן ז”ל שנפל בקרב בבארי, נאם במצעד לצד האלמנות עדי מולכו ונעם שרם שאיבדו אף הן את בני זוגם במלחמה, והתייחס ל"חוק שגיא" שקידם בכנסת בנוגע לחתונה אזרחית, הכרה באלמנים ואלמנות במשפחות גאות ובשוויון במוות ובחיים.

סרן שגיא גולן ז''ל ובן זוגו עומר (צילום: מתוך פייסבוק)
סרן שגיא גולן ז''ל ובן זוגו עומר (צילום: מתוך פייסבוק)

"הנתונים הראו שברבות מהמשפחות הגאות, שני ההורים קפצו להילחם ב-7.10 - בדיוק כפי ששגיא קפץ לבארי ואני לגבול לבנון. נלחמתי ואני עדיין נלחם - על כך שהמדינה תהיה טובה ושוויונית יותר באמצעות קידום כל חוקי שגיא. כי שוויון מגיע לכולם בחייהם ולא רק במותם, לא רק עבור מי שלחם ונפל בקרב", אמר.

עוד הוסיף אוחנה בכאב: "באיזה זכות אתם מבטלים את המשפחה שלנו? כל תבנית שהמציאות יוצרת היא של משפחה, אז מי אתם שתשפטו ותמשטרו אותנו? מי אתם שבכל הימים לפני המצעד תפיצו מכתבי שנאה מפלגים ומסיתים? ומי אתם שתסירו שלטי חטופים?".

מארגון הנוער הגאה איגי נמסר: "אנחנו צועדות וצועדים היום במצפה רמון כדי להעביר מסר ברור שאנחנו כאן ובכל מקום, וכאן כדי להישאר. אל מול קולות הולכים וגדלים של שנאה והדרה בישראל בכלל ובמצפה בפרט- הליברליות, השוויון והאור מנצחים"

מצפה רמון היא עיירה קטנה, כמה אלפי תושבים בלב המדבר, והנופים והפסטורליות אינם משקפים את המאבק היצרי שמלווה את התושבים בשנים האחרונות.

הישיבה המקומית שהוקמה על ידי הרב קוסטינר שהגיע לישוב לפני כ-20 שנה סופגת את מירב הטענות. לרב קוסטינר מספר התבטאויות שצורמות לאוזני החילוניים, הוא מטיף לקדושת המשפחה במבנה המסורתי, מתנגד לתופעת הלהט"ב ולשירות נשים בצבא. 

ראש המועצה הנוכחי הוא אליה ווינטר שנבחר בפברואר השנה. למרות שווינטר התמודד מטעם הליכוד, הוא היה בעברו פעיל בגרעין התורני החרד"לי בעיר ומזוהה אתו גם היום. וינטר זכה לתמיכת מנהיג הגרעין, הרב צבי קוסטינר וחבריו והתמיכה הזו בין השאר הביאה לו את הניצחון, אך גם התנגדות עזה מצד חילונים בעיר.

לאורך התקופה שלפני הבחירות וגם אחריהן עלו טענות רבות נגד הגרעין, לפיהן הוא פועל לשנות את אופי המקום. אחד האירועים שקושרו לנושא, הוא מעצרו בשנה שעברה של תושב מצפה רמון בשנות ה-50 לחייו, בחשד לאיומים כלפי אחד ממארגני מצעד הגאווה בעיר.

ממועצת מצפה רמון נמסר למעריב: ״הבוקר המועצה גילתה שהתבצע וונדליזם בתמונות החטופים שנתלו על גדר הבריכה. העברנו את כל החומרים שברשותנו למשטרה להמשך טיפול״.