ברור שהשנה החופש הגדול הוא מורכב יותר, גם בגלל תשעת החודשים שחלפו מאז תחילת המלחמה, גם בגלל חוסר הוודאות וגם בגלל העתיד שלנו - שאף אחד לא יודע מהו. זה משפיע מהותית על מאפייני הסיכון בהתנהגות של בני נוער ומייצר יותר סטרס, יותר חרדה, גם בקרב משפחות מפונות וגם בקרב משפחות לא מפונות. המצב הנוכחי והעובדה שיש הורים שנמצאים במילואים משפיעים גם על בני נוער", אומרת גאיה ניר, מנהלת מחוז ירושלים דרום ומרחבי נשימה, תחום קהילה בעמותת "עלם" שהוקמה במטרה לסייע לבני נוער הנמצאים במצבי סיכון להתמודד עם מצוקותיהם.

בכל שנה לקראת החופש הגדול מנסים ארגונים וגם רשויות מקומיות למצוא עבור בני הנוער פעילויות שונות במטרה למזער את נזקי הקיץ, שעלולים לבוא לידי ביטוי בין היתר בשוטטות של בני נוער, אלימות, צריכת אלכוהול ועוד. השנה יש אפילו יותר צורך בכך. “אם בשנים קודמות התחילו מקרים חריגים - דהיינו מקרי אלימות, הרבה חרדות, שימוש בחומרים, כל מאפייני הסיכון שבקיץ רואים אותם בווליום יותר גבוה - עם תחילת החופש הגדול, אז השנה ראינו אותם מתחילים כבר מאז שהתחיל להיות נעים בחוץ, כבר בסוף אפריל. להערכתנו, יהיה קיץ עם מאפיינים סיכוניים והתנהגויות סיכוניות גבוהים יותר מאשר בשנים עברו", אומרת ניר.

הלב נשבר: סמ"ר יאיר אביטן ורס"ל (מיל') יקיר שמואל טייטלבוים נפלו בעזה  
נועה ארגמני מדברת לראשונה: "מה שהעסיק אותי בשבי זה הדאגה להורים"   

גאיה ניר (צילום: פרטי)
גאיה ניר (צילום: פרטי)

כיצד נערכתם לכך?
“כל שנה אנחנו עושים פרויקטים בכל הארץ, נמצאים בקשר עם השותפים שלנו ברשויות, ובהתאם למצב עושים את ההתאמות. זה יכול להיות למשל להוסיף איזשהו ערב למה שקיים, או איזשהו מענה רשותי שנעשה יחד. אנחנו גם עסוקים בחודש וחצי האחרונים בהכשרות צוותים בנוגע לאירועי משבר של בני נוער".

כמו כן, מציינת ניר, “כל שנה אנחנו ממפים צורך מסוים. השנה אנחנו ממפים את אזור עמק הירדן, אזור הכנרת, כמובן בגלל המפונים. טבריה והאזור הפכו להיות מוקד גדול מאוד של בני נוער מפונים. אחד הדברים שראינו בעבר - והשנה קיבל ווליום גבוה יותר - הוא בני נוער שנמצאים בטרמפיאדות ורוצים להגיע לחופים. לכן השנה יהיה צוות שלנו שיגיע גם לטרמפיאדות. אם עד עכשיו הגענו רק לחופים, או רק למקומות קבועים בטיילת בטבריה למשל, אז עכשיו נייצר איזשהו צוות נייד, על בסיס פרויקט הניידות של 'עלם', שייתן גם איזשהו מענה לבני נוער שנמצאים בטרמפיאדות. זה לא מענה הסעות, אלא מענה חינוכי־רגשי. יכול להיות למשל שיש עכשיו נער שנתקע בטרמפיאדה והוא שיכור ומחפש דרכו הביתה - ונסייע שם. נושא הטרמפיאדות הוא חדש השנה".

“מקום לאוורור רגשות"
“תל מונד הוא יישוב קטן, כפרי, אין הרבה מקומות בילוי בתוך היישוב. אנחנו קרובים לקו התפר ובגלל המצב הביטחוני והחשש שיסתובבו בלילות מחוץ ליישוב הרעיון היה לאפשר להם מענה בתוך היישוב. כמו כן היישוב חווה מה־7 באוקטובר אבל כבד, בוגרי בית הספר נפלו בקרבות ונרצחו במסיבה ברעים, ובני הנוער פה חוו את הלחץ שנוצר. לכן גם חיפשנו דרך לסייע להם מבחינה נפשית, מקום לאוורור רגשות", אומרת ארבל יגר ילין, מנהלת מחלקת נוער וצעירים במועצה המקומית תל מונד.

ארבל יגר ילין (צילום: פרטי)
ארבל יגר ילין (צילום: פרטי)

המועצה, בשיתוף עם הרשות לביטחון קהילתי ומפעל הפיס, החליטה להשיק בימים אלה “עגלת נוער", מעין מועדון נוער נייד, שיגיע אל הנוער לשכונות, לפארקים, לגני השעשועים, למקומות שבהם הם נמצאים. “הכל נכנס לתוך העגלה", מפרטת יגר ילין. “יש בה משחקי שולחן, משחקי קופסה, מחצלות, פינות זולה, וגם כיבוד קל, כמו פופקורן וכדומה. העגלה מגיעה עם מבוגר אחראי מטעם המועצה, פורשים את עמדת הזולה ומסביבה נקיים פעילויות, אם זה שיח על אלכוהול, על מיניות בריאה ועוד. עלה צורך מהשטח לפעילות כזו, וראשת המועצה, לין קפלן, נתנה את ברכתה לדבר הזה".

בזכות העגלה הזו, מוסיפה יגר ילין, “נדע בעצם לזהות צרכים שעולים אצל בני הנוער. זה ייצור שיח בלתי פורמלי, כמו אח בוגר שיושב איתם ומזהה חששות שעולים. זה מאוד חשוב לנו בימים אלה. העגלה תעבור ממקום למקום בין פעם לפעמיים בשבוע, לפי הצורך, במהלך החופש הגדול, וזה יימשך גם לאורך השנה".

“אנחנו כמועצה כבר הרבה מאוד שנים דוגלים בכל מה שקשור לערכים. אנחנו פועלים כדי שכל בני הנוער ימצאו את עצמם, ושלא יהיה מצב שילד לא יהיה באיזו מסגרת", אומר שי רייכנר, ראש מועצה אזורית נחל שורק. “ידוע שבשנים האחרונות הדיגיטציה ניתקה את בני הנוער מהפעילויות החברתיות, ואילו בקיץ הזה החדשות תופסות עוד יותר את תשומת לבם. יש בני נוער שבמשפחות שלהם יש חיילי סדיר ומילואים, יש שאיבדו בני משפחה ונמצאים במעגל השכול, ואנחנו מאמינים שהניתוק של הילדים מהדיגיטלי יביא אותם להכלה נכונה יותר. כן, אנחנו נמצאים במלחמה, אבל בואו גם נהיה אקטיביים".

איך זה בא לידי ביטוי בימי החופש הגדול?
“מרכיב אחד הוא התנדבות. בני הנוער אצלנו מתנדבים בקייטנות לילדים עם צרכים מיוחדים, והשנה גם נכנסים להתנדב בבתי חולים, לעזור לפצועים ולשמח אותם. כמו כן, יש אצלנו תעסוקת נוער. לכל ילד שרוצה לעבוד אנו מסייעים למצוא עבודה בקייטנות, בעסקים מסביב. אנחנו גם עושים שיפוצי קיץ בבתי ספר יחד עם בני הנוער. בכל יישוב של המועצה יש רכז נוער שמפנה את בני הנוער לתחומים הרלוונטיים להם".

שי רייכנר (צילום: פרטי)
שי רייכנר (צילום: פרטי)

דבר נוסף שקיים, מציין רייכנר, הוא קורסים לבני נוער שרוצים להשתלם לצורך פאן או אפילו לייצר לעצמם יכולת השתכרות. “יש למשל קורסי לק ג’ל, די.ג’יי, נגרות, קונדיטוריה ועוד, בתשלום מאוד מסובסד על ידינו", הוא אומר ומוסיף שיש גם פעילויות ואירועים יישוביים ומועצתיים יזומים כאשר “המועצה שלנו חרתה על דגלה להיכנס לכל התחומים של הפורמלי והלא פורמלי מתוך התפיסה שילד משועמם זו בעיה ושצריך שבני נוער יהיו עסוקים. לאחרונה גם התחלנו בפרויקט ‘שומרי הסף’ שמכשיר מדריכים ורכזי נוער לזהות סימני מסוכנות בקרב נוער".

“לתת מענה נכון בזמן"
“עיריית אילת ורשת המתנ"סים בעיר מפעילות יחד עם משרדים ממשלתיים וגורמים נוספים את התוכנית הלאומית ‘קיץ בטוח באילת’, כאשר המיזם הייחודי של התוכנית הוא מתחם נוער גדול אטרקטיבי ואינטראקטיבי שפועל זו השנה ה־19 וכולל המון פעילויות ערכיות חינוכיות וגם פנאי", אומרת עופרה בוארון, סמנכ"לית תוכן ופרויקטים ברשת המתנ"סים באילת.

במתחם הזה, היא מציינת, לצד הרבה מאוד בני נוער שמגיעים, נמצאים עובדי נוער, עובדים סוציאליים ומתנדבים שבאים לפגוש את בני הנוער בחופשה במטרה לתת מענה לתיירות הנוער. “העיר אילת מאופיינת בתיירות נוער ייחודית ובקיץ פוקדים אותה עשרות אלפי בני נוער", מספרת בוארון. “למתחם הזה אני קוראת ‘אי של שפיות בתוך אי־השפיות’, ובו מתרחש קסם במפגש של עובד הנוער, המבוגר המשמעותי, ובין הנער שאומנם הגיע לחופשה אבל גם יכול לפגוש אדם שיודע להקשיב, לכוון ולתת מענה נכון בזמן אמת. בני נוער יורדים לחופשה עם נרטיב שחוזר על עצמו: ‘בחופש הגדול, הכל אני יכול’, ואנחנו שם בשביל להוציא את העוקץ".

עופרה בוארון (צילום: פרטי)
עופרה בוארון (צילום: פרטי)

האם לנוכח המלחמה נערכתם אחרת הקיץ?
“השנה אנחנו נותנים התייחסות מיוחדת למצב של בני הנוער. אירועי ה־7 באוקטובר השפיעו על כל נער ונערה בישראל, מפונים או לא מפונים. אין נער שלא נמצא בסיכון מעצם הסיטואציה שאנחנו נמצאים בה. המלחמה משפיעה באופן ישיר על תפקוד בני הנוער, מצב הרוח שלהם, ההתייחסות לחיים ולמי שהם. אנחנו נערכים לקלוט אותם עם יכולת לתת מענים גם לנושאים האלה ולהיות שם עבורם".

מתחם הנוער, שכאמור ייתן מענה לתיירות הנוער באילת, ימוקם במרכז הטיילת החל מ־15 ביולי ועד 15 באוגוסט. “המתחם נמצא בלב ההתרחשות", אומרת בוארון. “זה מתחם ענק של בערך דונם שכולל דשא ירוק, פינות ישיבה מאוד יפות, עם הרבה מאוד אטרקציות לבני נוער: פעילות יצירה, פעילויות תוכן של מוזיקה, תנועה, אמנות, משחקי מולטימדיה. אנחנו יודעים וערוכים לכך שהשנה הרבה תלמידי י"א־י"ב שבעבר אולי היו טסים לחו"ל - לא יטוסו השנה".

בוארון מוסיפה "השנה אנחנו יודעים שאילת תהיה הרבה יותר עמוסה, שיותר בני נוער יבואו לממש את החופשה שלהם אצלנו, וניתן להם מענה מתאים. השנה הצוותים שלנו עוברים במהלך תהליך ההכשרה גם הכשרה בתחום החוסן והמענה לכל הנושא של התמודדות עם חרדה ואי־ודאות. הם ידעו לתת מענים לבני הנוער גם בנושאים של חוסן".