בזמני שגרה אנשים עם לקות ראייה או עיוורון מתמודדים עם אתגרים רבים כשהם נמצאים בייצוג נמוך בעולם העבודה, חווים תת־מיצוי זכויות, מתמודדים עם קשיים חברתיים וזקוקים לשירותים ותמיכה כדי להשתלב באופן מיטבי בחברה ולתפקד באופן עצמאי.

בעקבות המלחמה האתגרים הללו רק התעצמו, ובפרט סביב תפקוד עצמאי בזמן חירום, חוסן נפשי ובדידות והסתגלות למקום חדש עבור מי שנאלץ לפנות את ביתו.

ב"מגדל אור" מתגייסים להתמודד עם האתגרים הללו, ולצדם מפעילים תוכנית מיוחדת עבור מי שמבקשים גם לתרום בעת המלחמה. מדובר באחת התוכניות המובילות ב"מגדל אור" - תוכנית ליווי לצעירים עם לקות ראייה המעודדת אותם להתנדב לשירות משמעותי בצה"ל.

סקר: שני שלישים מהצעירים לקויי הראייה רוצים להתגייס לצה"ל
מנפצים מוסכמות: 535 צעירים עם לקויות גויסו לצה"ל

בימים אלה של מלחמה, התוכנית רק תופסת תאוצה, כאשר יותר צעירים עם לקות ראייה מבקשים לתרום למדינה ולהרגיש חלק משמעותי מהמאמצים לשמירה על ביטחונה. מתן חי, בן 19 מהוד השרון ובעל תעודת עיוור, משתתף בתוכנית השילוב בצה"ל ומספר: "נאבקתי כדי להתגייס. היה לי חשוב לקחת חלק בשירות הצבאי, בדיוק כמו כל החברים שלי".

מתן משרת היום ביחידה של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, משמש כרס"פ שדואג לעניינים שוטפים ביחידה, מסייע למש"קית חינוך בתפקידה, וכן מתלווה לאחד הקצינים ואמון על תמלול וסיכום הפגישות שלו.

בתוכנית, הממומנת על ידי משרד הרווחה, מקבלים הצעירים סיוע בהנגשת תהליכי המיון, איתור תפקיד מתאים, השאלת טכנולוגיה מסייעת על מנת שיוכלו לעבוד עם מחשב ועוד.

מתן מוסיף: "ההשתלבות בצה"ל אפשרה לי להכיר חברים חדשים, ובעיקר תחושת סיפוק ושליחות של תרומה לחברה הישראלית ולביטחון המדינה. חשוב לי להעביר את המסר שהשמיים הם הגבול לכל מי שרוצה לקחת חלק. תפקידים רבים ומשמעותיים פתוחים בפניכם, למרות האתגר, צריך לשמור על אופטימיות וראיית הטוב, ולא לוותר על חלומות".