המשרד להגנת הסביבה מתכנן לאשר הקמת תחנת כוח חדשה ליד מתקן ההתפלה באזור התעשייה הצפוני של אשדוד, אחד המקומות המזוהמים בישראל לפי דוחות המעקב שמפרסם המשרד עצמו. על פי בדיקת איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, צעד זה עלול להגדיל את פליטת חומרים מסרטנים באזור פי 300.

ההחלטה מנוגדת לעמדת הרשויות המקומיות, והיא מעוררת ביקורת קשה בקרב תושבי האזור וארגוני הסביבה, שהובילו לדיון דחוף שיתקיים היום בנושא בכנסת, בוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה.

"הציבור מוזמן לצפות": המשרד להגנת הסביבה פיתח מפת סיכוני אקלים לאומית

זיהום האוויר בישראל חמור מאוד ביחס למדינות מערביות אחרות, והוא גורם לתמותה של יותר מ־2,500 איש בשנה, בהערכת חסר.

באזור אשדוד ויבנה מתגוררים כ־400 אלף איש, והן סובלות מאחד ממוקדי הזיהום החמורים בישראל - אזור התעשייה הצפוני באשדוד, שבו מפעלים רבים, ובהם בית זיקוק אשדוד, מפעלי כימיקלים וארבע תחנות כוח. למרות זאת פרסם המשרד להגנת הסביבה טיוטת היתר פליטה לתחנת הכוח החדשה, המבוססת על שריפת דלקי מאובנים.

ארגון מגמה ירוקה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה הגישו התנגדות לטיוטה, ובבסיסה העובדה שאישור היתר הפליטה יהווה עבירה ברורה על חוק אוויר נקי.

בחוק נקבע כי בעת בקשת היתר פליטה, על המזהם להגיש את הבקשה להיתר "תוך שימוש בטכנולוגיה המיטבית ביותר לצמצום זיהום האוויר", אלא שהטכנולוגיה לייצור חשמל בטיוטת ההיתר היא מנועי בעירה פנימית, אשר ידועים בזיהום האוויר הרב שהם גורמים לו ובפליטת חומרים מסרטנים לאוויר. זאת לעומת אלטרנטיבות עדיפות כמו טורבינת גז או מחזור משולב.

תומר גרטל, רכז קשרי ממשל במגמה ירוקה, שמלווה את מאבק התושבים, אמר: "המשרד להגנת הסביבה מצפצף על חוק אוויר נקי. לא יעלה על הדעת שיאשר להגדיל את היקף הפליטות של חומרים מסרטנים ודאיים ואיש לא ייתן על כך את הדין. המשמעות היא ילדים וקשישים שיסבלו ממחלות מסוכנות ותמותה עודפת. אם המשרד מצפצף על החוק שהוא אמון על אכיפתו, מי יגן עלינו?".

רעות כהן, תושבת שכונת נאות שמיר ביבנה ואם לשני ילדים קטנים, מוסיפה: "אני בחרדה לבריאות של הילדים שלי. אנחנו עם חלונות סגורים, כי יש פה מפגעי ריח, זיהום ומחנק. לא מזמן תחנת דיגום של המשרד להגנת הסביבה מצאה שיש חריגה של 106% בחומר מסרטן בתחנת מדידה שהוצבה על גג של גן ילדים. ואף על פי שכולם יודעים שזאת סכנת נפשות, כולל הממשלה, המשרד להגנת הסביבה, שאמור להגן עלינו, שוקל לאשר פה עוד תחנת כוח. מקבלי ההחלטות לא רואים אותנו".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד פרסם להערות הציבור את טיוטת היתר הפליטה, ויעדכן את הציבור בדבר מועד ומקום הדיון בהערות הציבור שהתקבלו. לאחר בחינת ההערות יקבל המשרד החלטה סופית לגבי ההיתר ותנאיו. מנועים לייצור חשמל הם טכנולוגיה מקובלת באירופה, ובתוך כך מביאים לפליטת המזהם פורמלדהיד המוכר כמסרטן.

"לפיכך נקבע בטיוטת ההיתר ערך פליטה הנמוך בטווח המקובל לקבוע באירופה, לאחר שנבדק ונמצא כי התחנה אינה צפויה להביא לחריגות. המשרד ערך פגישות בין היתר עם איגוד ערים אשדוד־יבנה, שבמהלכן גובשה טיוטת ההיתר. לשם הפעלת המתקן נדרשים היתרים מגופים נוספים, ובהם עיריית אשדוד, שבאמצעותם ניתן להגביל את פעילותו בהתאם לסמכויות ולצורך".

מאיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד - חבל יבנה נמסר, "יודגש כי האיגוד לא גיבש עם המשרד להגנ"ס את ההיתר בדיונים שהתקיימו בנושא. הצוות המקצועי של האיגוד נועד עם המשרד להגנת הסביבה, הציג את התנגדותו החד משמעית למתן היתר פליטה לאוויר של התחנה שתפלוט כמות משמעותית של חומרים מסרטנים, ואף הבהיר עמדתו בכתב. למקרה שבו ההתנגדות למתן ההיתר תידחה העביר האיגוד הערות לגוף ההיתר, כך שתשובת המשרד במענה לכתבה  מתעלמת מההיבט המהותי ועשויה להטעות".