ועדת הכספים של עיריית תל אביב-יפו אישרה ביום ראשון, 30/6, תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש ולצו עבירות הקנס, לפיו תהפוך הצפירה לעבירת קנס ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה.

לאחר שטען כי רונן בר איים עליו ורצה לפגוע בו - הגיע התגובה הקשה לבן גביר
אחרי ששוחרר מהכלא: זה התפקיד החדש של מנהל בית חולים שיפא בעזה

סעיף 2 לחוק העזר העירוני לתל אביב-יפו (מניעת רעש), אוסר על הפעלת צופר רכב, אלא אם הדבר נדרש למניעת סכנה ובאופן מיידי. נמסר מטעם העירייה כי "צפירות כלי רכב מהוות מטרד של ממש הפוגע באיכות החיים של המתגוררים בסמוך לכביש, כמו גם בהולכי הרגל, והופך את המרחב האורבני לרועש, לא מזמין ומטרדי". על מנת לייעל את האכיפה, אושרה, כאמור, העבירה כעבירת קנס, ולאחר קבלת אישור מועצת העירייה וכן אישור משרדי הממשלה הרלוונטיים ואישור ועדת חוקה בכנסת וכניסת התיקון לרשומות, ניתן יהיה להתחיל באכיפה באמצעים אלקטרוניים. 

איתור המפגע ייעשה באמצעות טכנולוגיה חדשנית שתוצב ברחבי העיר. מדובר במצלמה עליה מותקנים עשרות מיקרופונים זעירים, כאשר השילוב של השניים מייצר זיהוי מוחלט של הרכב ממנו מתבצעת העבירה, וזו מועברת לפקחים אשר יושבים ביחידה לאכיפה אלקטרונית. בדומה לדיני התעבורה, גם במקרה של הפעלת צופר בניגוד לחוק, ייחשב בעל הרכב כמי שביצע את העבירה, אלא אם הוא יוכיח אחרת.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי מסר: "צפירות מכלי רכב הן אחד מהמפגעים המטרידים שקיימים במרחב הציבורי ועמו מתמודדים תושבות ותושבי העיר לאורך שנים. מדובר במפגע בטיחותי ובריאותי כאחד. על אף שהחוק קובע כי יש לצפור רק בעת סכנה ממשית, נהגים רבים עדיין צופרים לדרבן את הנהג שלפניהם להתחיל בנסיעה עוד טרם התחלפות הרמזור לירוק, או על מנת לזרז את מחפשי החניה המעכבים אותם בדרכם. אני שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים, כיוון שבקרוב, בעזרת טכנולוגיית זיהוי ייחודית שפותחה במיוחד למטרה זו, נתחיל גם באכיפה שתביא לנו עיר נקייה, שקטה וטובה יותר".

רון חולדאי  (צילום: כפיר סיון)
רון חולדאי  (צילום: כפיר סיון)

סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי הוסיפה: "לכל הנהגים שחושבים שצפירה תשחרר להם את הפקק ותאיץ את התנועה, אני רוצה להבהיר שצפירה מגבירה את תחושת הלחץ של הנהגים ושל משתמשי הדרך האחרים, ולכן היא מהווה נזק לבטיחות. מדובר גם בפגיעה נפשית ובירידה בתפקוד הקוגניטיבי לבני האדם - בהם משפחות צעירות עם תינוקות ופעוטות, סטודנטים שלומדים ופנסיונרים - ובירידת ערך של נכסים ודירות שמצויים בסמוך למפגעי רעש. במענה לתלונות תושבים על רעש מצפירות, פעלנו להקטין את הבעיה באמצעות שילוט ברחובות וקמפיין אזרחי על המרפסות, ובמקביל ביצענו פיילוט שמטרתו זיהוי מוקד צפירה מרכבים במטרה לפקח ולאכוף כנגד עבירות רעש מכלי רכב בצמתים עמוסים וברחובות הסובלים מזיהום רעש. לשמחתנו, הטמעת אמצעי אכיפה אלקטרונים הוכחה בפיילוט כמוצלחת. תל אביב- יפו מחויבת להיות עיר שטוב נעים ובריא לחיות בה, ורעש זו סוגיה שלקחנו על עצמנו להתמודד עמה לטובת עיר בת קיימא".