מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית שלב חשוב במאבק בתופעת עושק הזקנים והאוכלוסיות החלשות בעסקאות טלפוניות מפוקפקות. את החוק יזמה ח"כ מירב כהן (יש עתיד), לשעבר השרה לשוויון חברתי וגמלאים.

לאחר שננטשה בשנים האחרונות: תחנת המשטרה בירוחם נפתחת מחדש
"שמחה שיצא לי לראות אותך": אימה של נועה ארגמני הובאה למנוחות

החוק החדש נועד לחסום את הפרצות המאפשרות לנוכלים להמשיך לבצע הונאות גם אחרי הצטברות של תלונות רבות נגדם. במסגרת החוק המדינה תוכל להפסיק את סליקת האשראי במקרים של חברות עושקות, בלי להמתין שנים ארוכות לסיום הדיונים בבתי המשפט, שבמהלכן כספי הקורבנות עלולים להיעלם. בנוסף, החוק ימנע את המשך פעילותן הפוגענית של החברות תחת שם אחר.

הסנקציות בחוק יחולו על חברות שהונו באופן נרחב קבוצות מוחלשות, ובהן אנשים עם מוגבלויות, אזרחים ותיקים, עולים חדשים, קטינים, אנשים שאינם יודעים את השפה ועוד, תוך איום והפחדה או פגיעה ונזק רב לקבוצה גדולה של צרכנים. החוק חוסם את הפרצות הקיימות באמצעות הענקת סמכויות רחבות לרשות להגנת הצרכן, לניהול חקירה ואפשרות להורות לסולקי האשראי להקפיא העברת תשלומים מהצרכן לבית העסק וכן הליכים בהוצאה לפועל שבהם מעורב העוסק.

אחרי עצירת הכספים בעל העסק רשאי לטעון את טענותיו תוך שבועיים, ואחרי שבועיים נוספים הרשות להגנת הצרכן צריכה לקבוע סופית אם מדובר במפר בנסיבות מחמירות או לא. לאחר מכן ייקבע אם סולקי האשראי יחזירו את הכסף המוקפא לצרכנים שנפגעו ולא יסלקו כספים של אותו עוסק במשך שנתיים. יתרה מזאת, אם הנוכל ינסה להתחמק מהעונש ויעביר את מרבית עסקיו לאדם המקורב אליו שמנסה להסוות את המשך פעילותו, הרשות להגנת הצרכן תוכל לפתוח נגד המקורב בהליך זהה.

מירב כהן (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מירב כהן (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)


ח"כ כהן שהתחילה את המאבק על החוק לפני כשש שנים, טרם כניסתה לכנסת, אומרת: "מדובר בכלי אכיפה משמעותי שמטרתו להרתיע נוכלים ולעצור בזמן אמת את הפגיעה שהם מייצרים. לא עוד דיונים של שנים בבתי משפט, במהלכם הם יוכלו לחמוק מעונש. בכך תיחסם בצורה אפקטיבית הגישה של הנוכלים לארנקים של צרכנים בישראל ותזרים המזומנים אליהם ייעצר. החקיקה מקודמת בשיתוף עם יו״ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ושר הכלכלה ניר ברקת".