מספר נכי צה"ל המטופלים באגף השיקום של משרד הביטחון - מכל מערכות ישראל - חצה לאחרונה את ה־70 אלף, כש־9,539 מתמודדים עם פוסט־טראומה ותגובות נפשיות.

מהפכה בזמן המלחמה: כך הצליח צה"ל לשבור שיא עולמי בהצלת חיי אדם
מלחמה בצפון היא מלכודת? "אסטרטגיה איראנית שנבנתה במשך 20 שנה כדי למוטט את ישראל"

נכון לנתונים האחרונים ממשרד הביטחון לפני כשבועיים, מאז 7 באוקטובר הצטרפו לאגף השיקום 8,663 פצועים, כשבכל חודש מתווספים כאלף נוספים. 35% מהם מתמודדים עם תגובות נפשיות, כאשר עבור 21% זוהי הפגיעה העיקרית. מאז פרוץ המלחמה הוסיף אגף השיקום 400 מטפלים בצוותים למתן עזרה נפשית בפריסה ארצית, והשיק מדריך מקוון לזיהוי תסמינים ראשוניים של פוסט־טראומה.

עד סוף השנה צפויים להיקלט כ־20 אלף פצועי צה"ל, וגורמי המקצוע באגף השיקום מעריכים כי כ־40% מהם עשויים להתמודד עם תגובות נפשיות שונות, ובהן חרדה, דיכאון, פוסט־טראומה, קשיי הסתגלות, קשיי תקשורת ועוד.

היערכות אגף השיקום של משרד הביטחון ראויה לציון, אף שהיא אינה נתמכת בשדרוג במיליארדי שקלים שמערכת בריאות הנפש האזרחית נדרשת לו כדי לעמוד בעומס הטיפולים הנפשיים בעקבות המלחמה ולאורך שנים.

בסיוע ארגון נכי צה"ל, עמותת נט"ל ועמותות נוספות שנשענות על תרומות, מנסה משרד הביטחון לאזן את המערכת האזרחית העמוסה. מאות מטופלים עם תגובות נפשיות ופוסט־טראומה טופלו השנה במסגרות אלטרנטיביות במימון המשרד, כמו "בתים מאזנים", טיפולים בסיוע כלבים, שיקום תעסוקתי בליווי חונכים ועוד.

גם במשרד הביטחון מבינים שהמאבק בין משרדי הבריאות והאוצר על תוספות משאבים נדרשות למערכת בריאות הנפש לא יביא את המזור לנפגעי הנפש החיילים במלחמה, ולפיכך הורה לאחרונה מנכ"ל המשרד אייל זמיר להגדיל פי שלושה ל־6 מיליון שקל עוד השנה את תקציב התמיכות לעמותות המסייעות ללוחמים הלומי הקרב.

בעמותת נט"ל, הגוף האזרחי הגדול והמנוסה ביותר במתן תמיכה נפשית לאזרחים וחיילים כאחד, שהם נפגעי טראומה על רקע לאומי, מדווחים כי מספר הפונים לטיפול ביחידה הקלינית של העמותה הגיע לשיא עם עלייה של מאות אחוזים. כשהיא משלשת את מספר המטפלים ואנשי המקצוע ומרחיבה את היקף הפעילות במאות אחוזים, העניקה נט"ל סיוע מפרוץ המלחמה לכ־60 אלף אזרחים וחיילים כשבנוסף, יותר מ־40 אלף שיחות התקבלו בקו הסיוע של העמותה - זינוק של פי שניים מהתקופה המקבילה אשתקד.