הביטוח הלאומי הוא ללא ספק המערכת הממשלתית המתפקדת ביותר מאז פרוץ המלחמה, אבל עובדיו יכולים לסייע לנפגעי המלחמה רק במסגרת החוק, ובשבוע החולף שוב נתפסה הממשלה, אשר יודעת להיות יעילה מאוד בקידום כל חקיקה שדחופה לה בכנסת - באוזלת ידה.

הביטוח הלאומי התריע כבר ביום שני האחרון כי מענקי הפינוי שעליהם החליטה הממשלה - בגובה של 200 שקל למבוגר ו־100 שקל לילד, על כל יום שבו הם נאלצים לשהות מחוץ לביתם בהוראת הממשלה - הסתיימו על פי החקיקה ב־30 ביוני, וכך גם מענקי העידוד אשר להם היו זכאים עובדי הצפון המפונים ששבו לעבודתם: "התשלום האחרון למענקי פינוי ומענקי העידוד יהיה במהלך יולי, וללא הארכת החקיקה - לא יהיה תשלום נוסף". הביטוח הלאומי התריע כי יש להאריך את החקיקה בהקדם, ופועל בנושא זה מול משרד האוצר.

אלמוג מאיר ג'אן בסרטון בכיכר החטופים: "נולדתי מחדש"
אמו של גיל-עד שער במסר אופטימי: "אנחנו עם פצוע. עם חזק"

שוב נשאלת השאלה מדוע מבין 64 חברי כנסת בקואליציה ו־30 שרים בממשלה, הביטוח הלאומי הוא הגוף הביצועי שמתריע בשער ודוחף את הממשלה למובן מאליו. מאז תחילת המלחמה הביטוח הלאומי לא רק מבצע, אלא גם דוחף ותומך, למשל בהרחבת הזכאות למי שאיבד את עבודתו בעקבות המלחמה ביישובי הצפון שלא פונו. רק כ־900 אזרחים ב־19 ערים ויישובים הסמוכים לגבול הצפון שלא פונו קיבלו דמי אבטלה עד כה במלחמה, וכ־400 מהם כבר סיימו את זכאותם לדמי אבטלה.

מחאת תושבי הצפון המפונים (צילום: דוד כהן)
מחאת תושבי הצפון המפונים (צילום: דוד כהן)

"אנחנו סבורים שנכון להרחיב את החקיקה ולסייע גם לאזרחים שנפגעו כלכלית בישובים הלא מפונים", אומרים בביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי שילם לנפגעי פעולות טרור במסגרת המלחמה כ־740 מיליון שקל תגמולים וכ־12 מיליון שקל במסגרת טיפולי השיקום.

תשעה חודשים חלפו מפרוץ המלחמה, ומספר האזרחים שנרצחו בטבח 7 באוקטובר עדיין עולה על מספר כל חללי צה"ל במלחמה, ומשפחות האזרחים חללי פעולות האיבה הן באחריות הביטוח הלאומי.

822 אזרחים שמצאו את מותם בטבח ובמלחמה שפרצה אחריו הוכרו כחללי פעולות איבה עד יום הזיכרון האחרון. 201 מבין כלל האנשים שנחטפו לרצועת עזה הם אזרחים, ו־106 הוחזרו בעסקה בתחילת המלחמה.