טקס האזכרה לציון 59 שנים לפטירתו של משה שרת, שר החוץ הראשון וראש הממשלה השני של מדינת ישראל נערך אתמול בבית העלמין טרומפלדור, בו הוא נקבר לצד רעייתו ציפורה ולא הרחק מאליהו גולומב ודב הוז, שניים מגיסיו.

בארוע שאורגן בשיתוף פעולה בין משרד ההנצחה לראשי ממשלה ונשיאים במשרד ראש הממשלה לבין העמותה להנצחת משה שרת ובשיתוף עיריית תל אביב וארגון מורשת ההגנה נטלו חלק עשרות שהגיעו מכל רחבי הארץ, רבים מהם נציגי גופים ומוסדות.

גלעד קריב בטקס האזכרה למשה שרת (צילום: העמותה למורשת משה שרת)
גלעד קריב בטקס האזכרה למשה שרת (צילום: העמותה למורשת משה שרת)

בין הדוברים בטקס היה ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה שסקר את דמותו הייחודית של שרת שכראש המחלקה המדינית הוביל גם את הקמת ישובי "חומה ומגדל" והבריגדה היהודית ואת המהלכים להחלטת החלוקה בכ"ט נובמבר 1947 והיה שותף לניסוח הכרזת העצמאות לצידו של דוד בן גוריון. קריב הדגיש את עמידתו של שרת על עקרונותיו ועל עמדותיו כשר החוץ וכראש הממשלה שעל כך הגיע לעימות עם בן גוריון ולדחיקתו מעמדת מפתח בהנהגה ובהקשר זה דיבר על הצורך במנהיגות ובאחריות לאומית בייחוד בימים אלו של "חרבות ברזל".

חיים שרת, בנו בן ה-91 של משה שרת, שנטל חלק בטקס יחד עם שלוש מבנותיו קרא את נאום "הדגל" שנשא אביו בפני חיילי ומפקדי הבריגדה היהודית באביב 1945 באיטליה.

חיים שרת באזכרה של אביו מקריא את נאומו של משה שרת "נאום הדגל" (צילום :העמותה למורשת משה שרת)

רויטל פולג, חברת הנהלת ארגון מורשת ההגנה, סיפרה על תנועת הנוער ע"ש משה שרת הפועלת בברזיל. בטקס נטלו חלק גם נציגי משרד החוץ, ההסתדרות הציונית העולמית, ההסתדרות הכללית, עיריית תל אביב, ארגון מורשת ״ההגנה״, מוזיאון בית בן גוריון ומוזיאון ההגנה ואחרים, שהניחו זרים על קברו של משה שרת.

הזמרת ניר בן דוד שרה שירים שהלחין יהודה שרת, אחיו של משה שרת למילותיה של רחל. הנחה את הטקס גדעון מיטשניק יו״ר העמותה למורשת משה שרת, שהזכיר שלפני 70 שנה בתקופתו של שרת כראש הממשלה פרצה לאוויר העולם פרשת "עסק הביש" שמשה שרת מיהר להקים לחקירתה את וועדת אולשן דורי וטען שבעוד שהמוטו שליווה את הפרשה במשך שנים "מי נתן את ההוראה?" הרי שהשאלה הנכונה היתה וצריכה להיות :"מדוע אף לא אחד לקח אחריות?" סוגיה שמאד רלוונטית לימינו אנו.

אזכרה לזכר משה שרת (צילום: העמותה למורשת משה שרת)
אזכרה לזכר משה שרת (צילום: העמותה למורשת משה שרת)

מיטשניק סיפר על תהליך לשידרוג מצפה שרת ביער המגינים שהקק"ל מובילה בעקבות פניית העמותה ועל ספר חדש על שרת בעריכת ד"ר מרדכי נאור- שניים מהפרויקטים המרכזיים של העמותה.
  
לפני הטקס התקיים סיור בבית העלמין בעקבות "ארבעת הגיסים" (משה שרת, דב הוז, אליהו גולומב ושאול אביגור). למשתתפי הטקס חולקה חוברת שהופקה במיוחד לטקס על משה שרת שכללה לצד תחנות בחייו ומשפטי מפתח גם פרק על "חידושי הלשון העברית של משה שרת". 60 מילים חידש שרת וביניהן: "אניך" (אגואיסט), ביון, "יצרון" (אינסטינקט) דחוף, זטיר (קטן), מפלש (שטח פתוח בבניין/ דירה), מפתק (פותחן בקבוקים).