לקראת פרסום מסקנות התחקיר הצה"לי על תפקוד הצבא בקיבוץ בארי במתקפת השבעה באוקטובר, אבידע בכר, תושב בארי שאיבד את רעייתו דנה ז"ל ואת בנו כרמל ז"ל בשבת השחורה, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103fm. 

על המצב בקיבוץ בארי כרגע סיפר בכר: "המפעל בבארי עובד, מתחילים לפנות לאט לאט את ההריסות כדי שנוכל להתחיל לבנות מחדש. יש תקווה לעוד שלוש שנים בבארי הבנויה. האנשים בסדר, כרגע עדין בומים ותותחים מעל הקיבוץ אז קשה לחזור. אנחנו עוברים לחצרים בעוד חודשיים. כל הקהילה מקבלת שם קראווילות. ממשיכים הלאה עד שנחזור לקולחוז הקטן שלנו". 

ברגשות מעורבים: תושבי בארי דרוכים לקראת חשיפת מסקנות התחקיר   
קו אדום: אם משחררים את האסיר הזה - נקבל את סינוואר הבא  

אבידע בכר (צילום: לירון מולדבן)
אבידע בכר (צילום: לירון מולדבן)

"אתה שואל איפה יותר בטוח? אני ואשתי טיילנו בדרום אמריקה וראינו הר געש מאוד יפה שמתפרץ בכל עשר דקות. החקלאי חוזר למרגלות הר הגעש להקים את הבית שלו. ואנחנו נחזור לאותו מקום, לכפר הקטן, שלנו כי שם נולדנו ושם גם נמות", אמר בכר.

ביחס לתא"ל ברק חירם, שלקח תפקיד מרכזי בקרבות בבארי וזכה לביקורת קשה מצד תושבי הקיבוץ מיד לאחר האירוע (וביתר שאת ביחס לעובדה שהיה אמור להתמנות למפקד אוגדת עזה הבא) אמר בכר: "פגשתי עוד לפני התחקיר את ברק חירם. אמרתי לו שאני מגבה כל החלטה שלו. אני תומך מאוד במינוי שלו למפקד האוגדה. מצד אחד בשכונות שלנו נרצחו אנשים בכמויות, אבל אני יודע שמהצד השני היה צריך לתעדף אירועים. אני בטוח שהוא שקל את כל השיקולים הכי נכונים שיש, ואני מגבה אותו על כל הדברים האלה".

"הצבא באותה שבת ארורה נתפס עם התחתונים למטה, ואם יש דבר אחד חשוב הוא לא מה שהיה באותו היום. כמות המחבלים היו באלפים. צריך להגיד: חבר'ה, הגענו ליום הזה מאוד חלשים. חשבנו שהם לא יכולים עלינו, וצריך לחקור איך הגענו ליום הזה", הוסיף. 

עוד אמר כבר: "ברגע הזה בבארי מפקדים נפלו וחיילים נפלו. המחבלים שלטו במרפסות שלנו, בגגות שלנו, בכל מקום. אנחנו 23 שנה מופקרים. הבן הגדול שלי, בן 23, נולד לסיטואציה של הקסאמים. הופקרנו במשך שנים, וצריך לחקור איך הגענו ליום הזה".

קיבוץ בארי לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אריק מרמור)
קיבוץ בארי לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אריק מרמור)

על עמדתו הניצית מבחינה ביטחונית אמר: "האירוע בסוף הוא להבין שבצד השני של הגדר יש מחבלים שרוצים להרוג אותנו. אנחנו מתעסקים במגננה אזרחית, ובקום זה אנחנו צריכים לקבל החלטות גורליות לעמנו. יבוא יום ויתפסו אותנו עוד פעם עם המכנסיים למטה".

בכר הוסיף: "אנחנו לא הולכים להשמיד את החמאס. החמאס כנראה הולך להישאר שם. את עסקת החטופים היה צריך לעשות מזמן. הקסאמים עד היום עפים לבארי. כל יום יש קסאמים לעוטף עזה, ונגיע לשישה באוקטובר בדיוק. ולכן, צריך להביא את החטופים הביתה, ואנחנו נחכה להתפרצות הבאה".

בסיכום דבריו אמר בכר שלדעתו צריך "לגרש את כל הפלסטינאיים ברצועת עזה. אם אתה מסתכל שמאלה אתה רואה את המצרים. מאיפה החמאס התחמש ככה? רק מרפיח. לא סתם עכשיו מדברים על חילופי שבויים כי לקחנו להם את ציר פילדלפי. אם היינו לוקחים את כל הרצועה, כבר מזמן היו חילופי שבויים. ביהודה ושומרון זה גם יתפוצץ עלינו. לא הבנו שום דבר מהשבעה בחודש".