החוף הסמוך לקיבוץ זיקים ונקרא כשמו, הותקף ב-7 באוקטובר ע"י חוליות קומנדו ימי של מחבלי גדודי עז א-דין אל-קאסם, הזרוע הצבאית של חמאס, שפלשו מהים. כ-10 סירות, שעל כל אחת מהן כשישה לוחמי אויב חצו את הגבול הימי, את חלקן סיכל חיל הים, אך כמה מהן הגיעו לחוף. המחבלים רצחו במקום 19 אזרחים, ביניהם אב ובנו. 

עבודות הריסה ושיקום שהחלו בחוף זיקים בתחילת חודש אפריל, כעת לקראת סיום. בפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה, החוף המוכרז, השוכן קילומטרים ספורים מצפון רצועת עזה, ייפתח בתחילת אוגוסט למתרחצים. כ-20 חיילים צפויים לאבטח את החוף 24 שעות ביממה, שבשטחו יוקם ממ”ד בגודל 60 מטרים.

שיקום העוטף: החל פינוי ההריסות לצורך בנייה מחדש בקיבוץ רעים
תושב בארי מגבה את ברק חירם: "בטוח שהוא שקל את כל השיקולים"

פעולות הבנייה והשיקום תוקצבו ע"י מנהלת תקומה בארבעה מיליון ש"ח והעבודות במקום נעשות בשותפות עם מועצת חוף אשקלון. במסגרת זאת, בוצעו הריסת התשתיות והמתקנים שנפגעו בחוף לצורך בנייתם מחדש, ושדרוג החוף המוכרז.

ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, אמר ביום בו התחילו עבודות השיקום: "חוף הים הוא לא רק מקום בילוי, יש בו גם היבטים של חוסן קהילתי ונפשי שכולנו זקוקים לו בימים אלו. חשוב לציין, שלצד ההתחדשות והשדרוג אנחנו נפעל על מנת להנציח ולהזכיר את שאירע כאן ואת החיים שנלקחו כאן באותה שבת ארורה. איפה שארגוני הטרור ביקשו להרוג ולהרוס, אנחנו נבנה חיים, נתחדש ונשדרג את השירות לתושבי המועצה בכלל ולתושבי העוטף בפרט".

חוף זיקים (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
חוף זיקים (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

חוף זיקים הוא החוף הדרומי מבין חופי ישראל על שפת הים התיכון. הוא מוקד משיכה ופופולרי מאוד בקרב תושבי הישובים מדרום לאשקלון. יובל פרץ, תושב באר שבע, מספר לנו: "חוף זיקים זה החוף הכי קרוב לעיר, אני אוהב מאוד לנסוע אליו. בתור חייל מילואים בעבר, היו לי הרבה רגעים במלחמה, לפני כניסה לעזה, שהייתי עובר בחוף ונזכר ברגעים שפשוט היינו מגיעים ומקפיצים כדור ליד הים. שמח שהחוף נפתח שוב, והפעם מקווה להרבה זמן".

ירדן שושן תושבת באר שבע, עדיין חוששת: "אני מאוד אוהבת את חוף זיקים. בעבר היינו הולכים להשתזף שם בכל שבוע. האמת היא שעכשיו כשהוא נפתח מחדש, למרות התגבור בחיילים באזור, אני עדיין מרגישה חשש רב לחזור ולנסוע לשם, מפחדת עדיין". אבנר צביאלי, תושב קיבוץ נגבה, שמח לשמוע שהחוף נפתח מחדש למתרחצים. הוא משתף: "מאוד אהבתי לבוא אליו, מדובר באחד החופים הכי יפים בישראל לדעתי ושמח שאוכל לחזור וליהנות ממנו שוב".