בדיון שהתקיים הבוקר (שלישי) בוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בראשות ח"כ מיכאל ביטון, השתתפו בעלי מסעדות מצפון הארץ אשר לא זכאים לפיצויים בשל המלחמה, ודרשו מהממשלה לסייע להם באמצעות מענקים כדי למנוע את סגירת עסקיהם.

"איפה שיש תיירות יש גם מסעדות, וזה עובד גם הפוך – היכן שיש מסעדות יש גם תיירות. אנחנו מבקשים שיתקנו את הטעות ההיסטורית שמחריגה מסעדות מתחום התיירות, ומתריעים שלתיירים לא יהיה לאן לחזור לאחר המלחמה", אמרה לילך ספיר, מ"מ מנכ"לית איגוד המסעדנות. עוד אמרה כי לבעלי המסעדות שנשענים על רווחים נמוכים אין יכולת לשרוד בזמן מלחמה, וכי את ההלוואות שנאלצו בעלי המסעדות לקחת בתקופת הקורונה - הם עדיין ממשיכים לשלם.

ראש מועצת מטולה מצהיר: "אני פותח את מוסדות החינוך" - זה תאריך היעד  
ההתנתקות החדשה: ישראל מתכננת להדק את החניקה על חמאס   

שריפה בגבול לבנון כתוצאה ממטחי רקטות (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
שריפה בגבול לבנון כתוצאה ממטחי רקטות (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

יעלי, בעלת מסעדה בצפת סיפרה על המצוקה בעיר המטווחת - אשר ריקה מתיירים: "המסעדה שלי מספקת אוכל לתיירים. לצערי, אני רואה כאן בוועדה פקידים ממשרד האוצר שלא מבינים בתיירות אבל חייבים להבין שמסעדות בגליל ובגולן מתבססות על תיירות פנים ותיירות חוץ. העסקים שלנו קורסים, הגולן שומם, בתי הקפה שוממים, צפת שוממת. אין תיירות ואני מרגישה שהמדינה אטומה. היו לנו 120 עובדים והיום נשארו רק 40, שבקושי אפשר לשלם להם משכורת".

עדי פרץ, בעל בית קפה מטרלו בעין זיון, שנסגר זמנית, סיפר: "בית הקפה שלי התבסס על תיירות והיווה נקודת מפגש למטיילים. המלחמה והמצב משפיעים גם על הספקים שלי - שמהם אני לא קונה כבר חודשים. החלטתי לעצור את פעילות בית הקפה - כי אני לא יכול לספוג עוד הפסדים". 

תמר מירסקי מהסוכנות לעסקים קטנים, אמרה כי בטווח של 14 ק"מ מהגבול רואים בבירור שענף המסעדנות נפגע יותר מעסקים אחרים. במענה לשאלתו של יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון, מסרה מירסקי כי על פי מחזורי המע"מ ניתן לראות שענף המסעדנות בקריסה. עוד נאמר כי הפגיעה במחזורים של המסעדות בצפון עומדת על כ-30%. 

בישיבה השתתפו ח"כ טטיאנה מזרסקי, ח"כ ולדימיר בליאק, ח"כ אלון שוסטר וח"כ יצחק קרויזר שתמכו בשינוי החקיקה המתבקש. ח"כ בליאק אמר: "אני מלווה את ענף המסעדנות מהיום הראשון שלי בתפקיד. אם צריך לשנות את החוק, צריך לעשות את זה ואנחנו בוועדת הכספים נעשה את זה. אין טעם לחכות עוד ועוד חודשים, לממד הזמן יש משמעות מאוד מאוד גדולה. אני מצפה מרשות המיסים וממשרד האוצר להביא לנו את התיקון הנדרש". ח"כ קרויזר הוסיף כי יש לפצות את כלל העסקים בצפון: "הירוק עוד יחזור, אבל העסקים לא".

היו"ר ביטון קרא למשרד האוצר, למשרד הכלכלה ולמשרד ראש הממשלה לספק למסעדנים בצפון תוכנית סיוע רחבה, לתקן את ההגדרות לקבלת סל סיוע ולהכליל בתוכו את עסקי המסעדנות. "כל הממשלה משתגעת על חקיקת חוקים לא רלוונטיים למלחמה, אבל לא מטפלת במה שחשוב - בעסקי המסעדנות בצפון". הוא הודיע שימשיך ללחוץ עד ״למתן פתרון כולל למסעדנים״.