באחת התקופות הסוערות בעולם בכלל ובישראל בפרט צפויה להיפתח ב־26 ביולי האולימפיאדה ה-33 בפריז. זו הפעם השלישית שצרפת מארחת את האולימפיאדה, והראשונה אחרי 100 שנים, ולאור עובדה זו, הצרפתים נערכים לטקס מפואר במיוחד, מרובה משתתפים ואטרקציות, דבר שמצריך היערכות ביטחונית מוגברת מהרגיל.

מעל האולימפיאדה, אירוע הספורט הנצפה והגדול בעולם, מרחף החשש מפיגועי טרור. כזכור, לפני 52 שנה, באולימפיאדת מינכן 1972, נרצחו 11 ספורטאים ישראלים על ידי מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור", אירוע שטלטל את עולם הספורט העולמי, שינה כליל את מערך האבטחה באירועי ספורט גדולים ובעיקר הוכיח שפיגועים כאלה עלולים לקרות.

אהוד יערי טוען: אלו המסרים שמעביר החיזבאללה למערב
חמינאי מסובב את ביידן: ההשפעה הדרמטית של איראן בארה"ב | דיווח

נכון לכתיבת שורות אלה, הבטיחו 88 ספורטאים ישראלים את השתתפותם במשחקים האולימפיים הקרובים וינסו לשחזר את ההצלחה המסחררת של נבחרת ישראל באולימפיאדת טוקיו הקודמת ואף להתעלות עליה. עם זאת, על רקע המלחמה, נושא אבטחת הישראלים תופס את מלוא תשומת הלב של גורמי האבטחה הישראליים והצרפתיים.

"הזדמנות פז לפיגועים"

“לאור העובדה שאנחנו במצב מלחמה, אז בהחלט מושאי האבטחה הישראליים הם תחת איום בהחלט יותר גדול”, מסביר צחי צוקר, בכיר לשעבר ביחידה לאבטחת אישים ומשלחות של השב”כ ומנהל האבטחה של הנבחרת הישראלית באולימפיאדת לונדון 2012. “הפעם זה שונה ממבצעים שונים שהיו בישראל. אולימפיאדה זה האירוע הכי מתוקשר וגדול בעולם שקורה כל ארבע שנים, ובגלל הרייטינג הגבוה הזה, לארגוני הטרור למיניהם יהיה אינטרס לעשות פיגוע דווקא באולימפיאדה מכיוון שזו תהודה כלל עולמית ואין אחד שיפספס כזה אירוע. נכון שהיו מצבים מתוחים בישראל, אבל אני לא זוכר ששלחנו משלחת בזמן מלחמה או בכלל בזמן אירוע כמו ה־7 באוקטובר. לא חווינו כזה אירוע, גם לא כשעשינו מבצעים כאלה ואחרים ברצועת עזה ובלבנון, ומאז אנחנו מתנהלים סביב האירוע הזה והשלכותיו, בייחוד כשאף אחד לא רואה סוף למלחמה. לכן האירוע מאוים בצורה הרבה יותר גבוהה כי זו הזדמנות פז למי שרוצה להמשיך ולהזיק לנו לבצע פיגוע במשלחת שלנו”.

צחי צוקר (צילום: פרטי)
צחי צוקר (צילום: פרטי)

איך נערכים?
“לאור העובדה שזה אירוע מאוים, על אחת כמה וכמה כשאנחנו במלחמה ממשית, עובדים על זה כבר הרבה מאוד חודשים בצורה מאוד מסיבית ורצינית עם המארחים ועם הוועד האולימפי הבינלאומי שמאוד מעורב בעניין הזה. אנשי השב”כ לא לבד בסיפור הזה וגם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים, כי בסופו של יום הצרפתים אחראים על האירוע. אנחנו השב”כ והוועד האולימפי הישראלי יחד עם הוועד האולימפי הבינלאומי עובדים על נושא האבטחה מול שלטונות צרפת ועושים עבודת מטה מאוד ארוכה ומסודרת איך וכיצד לאבטח את המשלחת הישראלית שלנו, הן במגורים, הן בתנועה והן בתחרויות”.

מה האתגר העיקרי?
“מלבד העובדה שהאיום הוא הרבה יותר משמעותי ורציני, מדובר במשלחת ישראלית מאוד גדולה וצריך לאבטח הרבה אנשים בכל מיני אתרים שונים ומרובים. אתה צריך להחליט איזה מענה אתה נותן במקביל להרבה אנשים. זה משהו שאנחנו יודעים לעשות, מצריך תכנון מאוד קפדני, ירידה לפרטי פרטים ושיתוף פעולה של המקומיים כדי לייצר פעולת אבטחה מקומית”.

כאמור, טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן 1972 בידי ארגון הטרור ספטמבר השחור היה אירוע מפנה בנושא אבטחת המשלחות הישראליות באולימפיאדות: לפני כן מדינת ישראל לא הקצתה אבטחה למשלחת למשחקים האולימפיים והסתפקה באבטחה של המדינות המארחות. לאחר הפיגוע, החליטה ממשלת ישראל כי היחידה הממלכתית לאבטחת אישים בשב”כ תנהל את נושא האבטחה של גופים ישראליים בחו”ל (לרבות תחרויות ספורט).

הטבח במינכן, 5 בספטמבר 1972 (צילום: AFP via Getty Images)
הטבח במינכן, 5 בספטמבר 1972 (צילום: AFP via Getty Images)

“טראומת מינכן מלווה אותנו מאז שנת 1972, וגם הגורמים האחראים נקטו מאז הסדרי אבטחה נדרשים, כאשר אבטחת המשלחות הישראליות למשחקים האולימפיים נמצאת בראש סדר העדיפויות”, מסביר שמוליק פילוסוף,  מדריך ראשי, המרכז לניהול וביטחון במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט לשעבר ראש החטיבה לאבטחת אישיים ומשלחות בשב"כ. “יותר מ־100 פעמים התעמת מערך האבטחה הישראלי עם מחבלים בפיגועי טרור, ברובם המוחלט, אם כי לא בכולם, יצא כשידו על העליונה. ראוי להדגיש שהאחריות לאבטחת המשחקים האולימפיים, לרבות ביטחון המשלחת הישראלית, מוטלת על שלטונות המדינה המארחת את המשחקים. שירותי הביטחון הישראליים מתגברים את האבטחה סביב המשלחת הישראלית בתיאום עם השלטון המקומי”.

ספר על מורכבות אבטחת המשלחת באולימפיאדת פריז.
“המשחקים האולימפיים בצרפת הם אתגר אבטחתי ברמה גבוהה הן מצד המשטרה המקומית והן מצד האבטחה הישראלית מהסיבות הבאות: האולימפיאדה תתנהל באופן שונה מהנהוג עד כה. בעוד בעבר הקהל הגיע לאתרי תחרות סגורים (איצטדיונים), בצרפת חלק מהאירועים והתחרויות ייערכו באתרי תיירות פתוחים, כך שהתחרויות יונגשו לקהל. טקס הפתיחה ייערך על נהר הסיין, תחרויות ייערכו באתר מגדל אייפל ועוד. זה מקשה על האבטחה של הספורטאים וחברי המשלחת. התחרויות יתקיימו באתרים שונים ברחבי צרפת, דבר שמצריך פיצול של הכוח האבטחתי ומקשה על השליטה והבקרה. המשלחת צפויה להיות גדולה באופן יחסי מאחר שגם נבחרת הכדורגל הישראלית משתתפת בתחרויות”.

פילוסוף מציין כי גם אופייה של המדינה המארחת משפיע על ההיערכות. “בצרפת בכלל ובפריז בפרט פועלים גורמים אסלאמיסטים קיצוניים וארגוני טרור שונים וחיים בהן עוד מיליוני מהגרים לא חוקיים. בעשור האחרון אירעו עשרות פיגועים והפרות סדר בפריז ובמקומות נוספים בצרפת, שכולם בוצעו בידי גורמים אסלאמיים”, הוא אומר. “מאז 2012 ועד 2023 אירעו בצרפת 28 פיגועי טרור, מתוכם 12 בפריז. חלק מהפיגועים כוונו נגד מוסדות יהודיים (היפר כשר, רצח שרה חלימי ועוד) ותקיפות אנטישמיות נגד יהודים ברחבי צרפת. המלחמה והאירועים המתרחשים בארץ גורמים לתסיסה רבה ולהפגנות אלימות רחבות היקף נגד ישראל ונגד כל מי שמייצג אותה (למשל, האירוויזיון האחרון).

שמוליק פילוסוף (צילום: פרטי)
שמוליק פילוסוף (צילום: פרטי)

הדבר עשוי לפגוע בריכוז של הספורטאים ולפגיעה ביכולתם המקצועית בתחרות. הערכת המצב לגבי אפשרויות הפיגוע או פגיעה בחברי המשלחת הישראלית בפעילות הרשמית שלהם או בתנועות הפרטיות שלהם מחמירה מאוד. אין ספק שהשירות ינקוט רמת אבטחה גבוהה לאבטחת חברי המשלחת בתיאום ויחד עם המשטרה המקומית בכל אחד מאתרי התחרויות, המגורים והאירועים המרכזיים. למרות הצורך באבטחה מסיבית, היא צריכה להתבצע בצורה שתביא לרוגע בקרב הספורטאים כדי לאפשר להם להגיע להישגים שאליהם הם חותרים”.

“בלאגן בלי קשר לישראל"

“יש כמה פרמטרים שיכולים להשפיע בצורה משמעותית על אבטחת האולימפיאדה בצרפת”, טוען שלמה הר נוי, לשעבר מפקד היחידה לאבטחת אישים בשב”כ. “דבר ראשון, טקס הפתיחה למשל הוא בעייתי כי הם נעים בסירות על נהר הסיין וזה דבר מאוד מורכב מבחינה אבטחתית כי זה אזור פתוח ויותר קשה לך לבדוק את האנשים. זה עסק מאוד לא פשוט. דבר שני, המצב הפוליטי־חברתי של צרפת בנקודת רתיחה בעקבות עליית הימין הקיצוני, משהו שיכול למשוך בלאגן לא פשוט בלי קשר לישראל. הדבר השלישי זו המלחמה שאנחנו נמצאים בה, ולהבנתי יש גורמים שירצו ליצור פרובוקציות לא טרוריסטיות נגד המשלחת הישראלית, גם כבודדים וגם כקבוצה, כשהפרובוקציה הזו לא מחייבת נשק, ומזה יש חשש גדול מאוד כי לא קל להיערך נגד פרובוקציות כאלה, וכל אחת יכולה להידרדר לאלימות. כמו כן, פרובוקציות עלולות לשבש את התחרות של הספורטאים הישראלים וזה יכול לעשות בלאגן ולפגוע במטרה המקורית. יש תחרויות פתוחות כמו שיט שיותר קשה לאבטח. חשוב לי לציין שלאור היכרותי רבת השנים עם הצרפתים, יש להם שירותי ביטחון ומשטרה ברמה גבוהה מאוד והם יודעים להתמודד היטב בנושא הזה והם עוסקים המון בתכנון מבצעי טוב לאולימפיאדה הזו וזה יתרון”.

שלמה הר נוי (צילום: פרטי)
שלמה הר נוי (צילום: פרטי)

תוכנית האבטחה, שנבנתה במשך שלוש שנים, כוללת סגירת האזורים הגובלים בנהר לכלי רכב ממונעים וכן סגירת המרחב האווירי והשבתת נמלי התעופה סביב פריז. כמו כן, תתבצע אבטחה של מערכות הביוב והמנהרות התת־קרקעיות, לצד סגירת תחנות המטרו הסמוכות ועסקים באזור. כוחות ביטחון רבים, הכוללים כ־45 אלף שוטרים וחיילי משמר הגבול, יוצבו ברחבי העיר.

כדי להכיל את עשרות אלפי החיילים והשוטרים (כ־60 אלף מאבטחים, לפי הדיווחים בכלי התקשורת הצרפתיים) שיאבטחו את המשחקים האולימפיים ויוצבו ברחבי העיר, נבנה בפריז המחנה הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. המפקד הצבאי של הבירה הצרפתית אמר: “החששות העיקריים הם איום הטרור, רחפנים, איום של מחאות והתקפות סייבר”.

עבור האזרחים הישראלים המעוניינים לחזות בתחרות, צוקר נותן מספר טיפים להתנהלות בטוחה: “היום כל ישראלי באשר הוא, כשהוא נוסע לחו”ל, צריך להביא בחשבון שאלו לא ימים כתיקונם, על אחת כמה וכמה כשמדובר באולימפיאדת פריז. אני ממליץ לנקוט התנהגות מונעת, בחוכמה, להוריד פרופיל, לא ללכת עם סממנים ישראליים ברחובות. אם אתה הולך לתחרות ואתה רוצה להניף את דגל ישראל ביציע – אני בעד, אבל עד היציע אל תלך עם הדגל חשוף אלא שים אותו בתיק. כשתגיע לתחרות – תנפח את החזה ותתגאה בישראליותך כי שם זה מקום מאובטח. כשאתה במלון או נוסע עם עוד מישהו שאתה לא מכיר – אל תשתף את הלו”זים שלך, ואם אתה נוסע במונית – תעצור מונית אקראית ואל תזמין מראש, וגם אז – אל תחלוק מונית עם מישהו שאתה לא מכיר אלא סע לבד ותשב במושב האחורי. כשאתה נכנס לחדר במלון, תעיף מבט לראות שהחדר נראה בסדר ושאין בו חפצים חשודים. אם פונים אליך ויוצרים איתך קשר או מגע – תנתק. אם אתה יוצר קשר – זה בסדר, כל עוד אתה עם יד על הדופק. תהיה זהיר ותתנהל נכון – ובעיקר תיהנה!”.