דוח מבקרים שהונפק ברשות הטבע והגנים המשווה בין התקופה אוקטובר עד יוני השנה, לתקופה המקבילה אשתקד, מדגים ירידה דרמטית בכמות ובשיעור המבקרים בגנים הלאומיים בדרום.

קרוב לוודאי שאת הירידה ניתן לייחס לנסיבות המלחמה ולכל הכרוך בהן. הנתונים מצביעים על כך שחלה ירידה כללית של 62% בביקורים שמושפעת מירידה של 92% בכניסת תיירים ו39% בכניסת ישראלים.

רק בגללנו: המדינה שנפגעה קשות ממחסור בתיירים ישראלים
למרות המלחמה: הוכפל מספר הישראלים שביקרו במדינה המוסלמית

בגן הלאומי בשור שבפארק אשכול חלה ירידה של 85% בביקורים, שהיא המשמעותית ביותר בין האתרים. הנתון הזה אינו מפתיע בשל מיקומו וסמיכותו לאזורי הלחימה ולאזור שפונה בחודשי המלחמה הראשונים.  

פארק תמנע (צילום:  באדיבות פארק תמנע הערבה הדרומית)
פארק תמנע (צילום: באדיבות פארק תמנע הערבה הדרומית)

אתר נוסף שספג ירידה משמעותית מאוד בביקורים ודווקא אינו סמוך לאזורי מלחמה הוא מצדה. הנתונים מדגימים ירידה כוללת של 79% בביקורים. הירידה מושפעת בעיקר מירידה של 98% מביקורי תיירים במקום.

בשמונת החודשים שקדמו ליוני השנה ביקרו במצדה פחות מ-12,000 תיירים, כשבתקופה המקבילה בשנה הקודמת ביקרו שם למעלה מ-490,000.

כל האתרים של הרשות בדרום ספגו ירידה בכמות המבקרים בשיעור שנע בין 11% בלבד בתל ערד לבין כאמור 85% באשכול. החי-בר ביטבתה הוא אתר שגם הוא נפגע יחסית במעט למול האחרים, הביקורים בו פחתו ב-25% בלבד וכך גם בשמורת חוף האלמוגים שלחוף הים האדום שהביקורים בה פחתו ב-28%. 

פארק האירוס (צילום: רשות מקרקעי ישראל)
פארק האירוס (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

רינת רוסו, ראש אגף מבקרים ברשות הטבע והגנים מחוז הדרום מסבירה: ש"אנשים מחפשים לטייל. מי שכבר יוצא לטייל באזורים שנתפסים בטוחים, ואזור הדרום נתפס בטוח יחסית. כמובן לא הנגב המערבי וגן לאומי אשכול שפתוח עכשיו, אבל לא היה פתוח מההתחלה". 

על ההימנעות של המבקרים מביקור בפארק באשכול היא אומרת: "אשכול גם היה סגור הרבה זמן, וגם זה עוטף עזה פרופר. אנשים מזהים, הם יודעים איפה זה ולכן נמנעים מלהגיע לשם כי זה עדיין נתפס כאזור שהוא מסוכן, למרות שפיקוד העורף לא נתנו הנחיות שלא להגיע״. 

עם זאת, רוסו מציינת, שרואים מגמה של חזרת מבקרים לגן באשכול שנפתח מחדש באפריל, אם כי בהיקפים יותר נמוכים וכך גם לגן הלאומי באשקלון, ששייך ברשות הטבע והגנים למרחב חוף ושפלה ובו תועדה ירידה של 63% במבקרים.

פארק יצחק נבון ירוחם (צילום: אורנית גינת, קק''ל)
פארק יצחק נבון ירוחם (צילום: אורנית גינת, קק''ל)

נזכיר את הטרגדיה של בני משפחת קפשיטר, ההורים דינה ויבגני וילדיהם איתן ואלין, שיצאו לבלות את החג בקמפינג בגן הלאומי באשקלון. כשהחלו שיגורי הרקטות והאזעקות בבוקר השבת השחורה, הם החליטו לחזור הביתה, אך לדאבון הלב, בדרכם חזרה הם נתקלו במחבלים, שרצחו את ארבעתם.

רוסו מציינת ש"באופן כללי בכל הארץ יש לנו ירידה של 47%". היא מעדכנת: "כל האתרים שלנו פתוחים כרגע בדרום, האתרים היחידים שעדיין סגורים הם דווקא בצפון, האתרים שקרובים לגבול עם לבנון".

עוד היא מוסיפה: "צריך לקחת בחשבון, שהעונה של הדרום היא בחורף, אנשים לא יורדים לדרום לטייל בקיץ. אז גם פחות נוסעים לדרום בתקופה הזאת בכל מקרה בלי קשר למלחמה".