האנטישמיות הגואה בעולם אשר החריפה מאז פרוץ מלחמת “חרבות ברזל" ב־7 באוקטובר, באה לידי ביטוי בשלל היבטים, תחומים ומקומות. אחד התחומים שזוכים בשבועות האחרונים לכותרות בכלי התקשורת הבינלאומיים הוא אפליקציות ההיכרויות השונות שהפכו, גם הן, זירה עבור אנטישמים להתנגחות בכל מי שישראלי או יהודי.

“אני משתמש במקביל בשלוש אפליקציות היכרויות שונות, ועד לאחרונה מעולם לא חשבתי שנשים יפסלו אותי שם בגלל שאני יהודי", מסביר דניאל (32), יהודי המתגורר בצרפת. “בדרך כלל, בשלב ההתכתבות הראשונית השיחות יותר שטחיות כמו ‘היי מה נשמע?’ וכו’, ואם כעבור כמה התכתבויות יש קליק מסוים אז עוברים לשיחת טלפון.

באמבל (צילום: יחצ bumble)
באמבל (צילום: יחצ bumble)

היו איזה פעמיים שאחרי שהייתה לי התאמה (Match) עם מישהי באפליקציה, היא פסלה אותי. השאלה הראשונה שאחת מהן שאלה אותי, לפני ‘מה נשמע?’ הייתה ‘האם אתה יהודי?’, אחרי שהשבתי כן, היא שאלה: ‘איך אתה עם זה שאתם רוצחים חפים מפשע בעזה?’.

הסברתי לה שזה שאני יהודי לא אומר שאני ישראלי, אבל זה לא היה משנה, עוד לא הספקתי לענות לה והיא עשתה ‘unmatch’ וחסמה אותי. אני אפילו לא יודע למה היא בכלל צריכה לשאול. זה לא ששם המשפחה שלי או הזהות היהודית שלי מופיעים באפליקציה. זה היה לי מאוד מוזר".

ומה לגבי המקרה השני?

“במקרה השני הייתה התכתבות נעימה בהתחלה והנושא של הדת לא עלה בכלל, אבל אז, משום מקום, היא שאלה: ‘מה דעתך על הכיבוש הישראלי?’.

אפליקציות (צילום: פרטי)
אפליקציות (צילום: פרטי)

אמרתי לה שאני מעדיף שלא להיכנס לשיח פוליטי כי אני לא מבין בזה וזו לא הפלטפורמה, אבל אז היא אמרה: ‘מי שעונה תשובה כזאת חייב להיות ציוני רוצח’. אמרתי לה שכן, אני במקרה יהודי, אבל אין לי קשר לישראל, ואז היא התחילה לקלל אותי וחסמה אותי".

לדברי דניאל, שני המקרים קרו באפליקציית באמבל, והוא ביקש להדגיש כי אומנם מדובר בקומץ קטן שהוא נתקל בו, אבל חושש שיש בכך התפתחות של מגמה: “ראיתי מספר חשבונות שבהם כתוב בתיאור הפרופיל ‘אם אתה ציוני – אל תכתוב לי’ או ‘לא מחפשת להכיר רוצח ציוני’.

זה מטורף לדעתי שהמלחמה בישראל מגיעה לאפליקציית היכרויות - מקום שבו פוסלים על דברים כמו מראה, כושר התבטאות, עבודה, מגורים לבד או עם ההורים, אבל לא על אם אתה יהודי או לא".

“עושים לייק כדי לתקוף"

אפליקציות (צילום: פרטי)
אפליקציות (צילום: פרטי)

בתחקיר מקיף שקיים לאחרונה האתר “Jewish Chronicle" בנושא התגברות גילויי האנטישמיות באתרי ההיכרויות, בראשם הינג’ וטינדר, ציינו גולשים יהודים כי האלגוריתם של הינג’ וטינדר בוחר לאחרונה “לשדך" להם לפחות פרופיל אחד (מתוך כל עשרה) של אדם שהציג במפורש בפרופיל שלו מסרים או תמונות אנטי־ישראליים ואנטי־ציוניים.

עוד הוסיפו וסיפרו משתמשים יהודים (המזדהים ככאלה באפליקציות עצמן) כי מאז שהחלה מלחמת “חרבות ברזל", מספר ההתאמות שלהם בירידה משמעותית, כשיותר ויותר גולשים כותבים במפורש בפרופילים שלהם “ללא ציונים".

רק לאחרונה סיפרה גולשת יהודייה שעשתה שימוש בהינג’ בראיון לרשת 9 ABC כי קיבלה הודעה מגולש שהציע לה “להצטרף לאבותיה בתאי הגזים", וזאת אחרי שהבין כי היא יהודייה מתמונת הפרופיל שלה שבה ענדה שרשרת עם מגן דוד.

“אני הומו יהודי ובתמונת הפרופיל שלי בגריינדר (אפליקציית היכרויות לגברים הומוסקסואלים וביסקסואלים) אני מצולם עם מגן דוד קטן", מספר ג’וש (24), יהודי מניו יורק. “השאלה הראשונה ששואלים אותי באפליקציה, לפני ששואלים מה שלומי, היא ‘מה דעתך על הסכסוך הישראלי־פלסטיני?’. אני לא מבין מה זה קשור לזה שאני רוצה להכיר גבר.

בדעותיי אני שמאלני, תומך בפתרון שתי מדינות לשני עמים ונגד המדיניות של נתניהו, אבל בעיני הגברים באפליקציה, בגלל שאני יהודי אני נתפס כרוצח וכמי שהורג תינוקות פלסטינים, למרות שאפילו פעם אחת בחיים לא ביקרתי בישראל".

חשבת אולי להעלות תמונה ללא סממנים יהודיים כמו מגן דוד?
“לא, כי אני גאה ביהדות שלי ולא חושב שבאפליקציית היכרויות זה משנה אם אני יהודי או לא, ובטח שזה לא אומר שגברים יכולים לתקוף אותי ולקרוא לי ‘רוצח’ שם. הרי מי שלא רוצה לצאת עם יהודי, יכול פשוט לא לסמן ‘לייק’ לתמונות שלי, בהן רואים שאני יהודי, וזהו. אבל הם מסמנים לייק כדי שאולי תצא התאמה ובהתכתבות הם יוכלו לתקוף אותי".

אריק (25), ישראלי לשעבר המתגורר בלונדון, מספר כי הוא מציג את עצמו בטינדר בתור “נסיך יהודי", מה שמאז ה־7 באוקטובר גורר אחריו הרבה אש.

“בעבר אף אחת לא עשתה ביג דיל מהכינוי שהדבקתי לעצמי, אבל מאז שפרצה המלחמה, כמות ההתאמות שלי ירדה להערכתי ב־80%, ועד שיש התאמה, הן שולחות הודעות כמו ‘לפני שנתקדם – אתה ציוני?’, ‘אתה בעד או נגד הכיבוש הישראלי?’ או ‘אתה ממדינת הכיבוש?’. ברור שרק חלק קטן מההודעות הוא כזה, אבל עדיין, זה אף פעם לא היה אישיו", הוא אומר.

איך אתה מגיב?
“לא מגיב, אני חוסם. אני חושב שזה אבוד מראש להתחיל להיכנס לוויכוחים האלה וזה בטח לא המקום. אני באפליקציה כדי להכיר בחורה, לא כדי להיכנס לעימות חזיתי פוליטי. בשביל זה יש טוויטר".

נועה (31), ישראלית המתגוררת בברצלונה, מספרת כי נדהמה לאחרונה מתגובה לה “זכתה" באפליקציית ההיכרויות אוקיי קיופיד: “שלחתי הודעה לבחור חמוד שהכרתי ובה רק שאלתי ‘מה המצב?’, והוא כתב לי: ‘המצב גרוע, כשהציונים רוצחים את הפלסטינים’.

לא ידעתי איך להגיב, אז חסמתי את אותו בחור. חוץ מזה, אני חייבת להודות, שלא נתקלתי בהודעות מהסוג הזה, אבל כן ראיתי בפרופילים של בחורים שכתוב ‘פרו־פלסטיני מחפש פרו־פלסטינית’ או ‘אנטי־ציוני’".

פונים לפייסבוק

סיפור נוסף שעלה לכותרות לאחרונה היה זה של נוי לייב (32), יליד קנדה שעלה בגיל 18 לישראל כדי להתגייס, שירת, למד ועבד בארץ ובשנת 2020 עבר לארצות הברית כדי להשלים לימודי תואר שני ופתח סטארט־אפ בניו יורק. כשפרצה המלחמה עזב הכל, טס לארץ והצטרף ליחידת הצנחנים עמה לחם בעזה.

נוי לייב (צילום: פרטי)
נוי לייב (צילום: פרטי)

“במהלך המלחמה צברתי פופולריות באינסטגרם (Noy Leyb) דרך זה שהעליתי תיעוד מהפעילות הצבאית והתכנים הפכו ויראליים. כשסיימתי את המילואים וחזרתי לענייניי, פתחתי את אפליקציות ההיכרויות 'הינג’' ו’אוקיי קיופיד’ בתקווה למצוא זוגיות". 

עוד הוא מספר: "אבל בשנייה שהעליתי תמונה שלי על מדים עם נשק, שתי האפליקציות חסמו אותי מיד ולא נתנו לי נימוק או יכולת לערער, זאת בזמן שהאפליקציות מלאות במשתמשים המצולמים במדי צבא ארצות הברית או צבא רוסיה עם נשק ולא עשו להם כלום".

לא נימקו מדוע חסמו אותך?
“הטענה הייתה ‘הפרה של תנאי השימוש’ למרות שאין פה שום הפרה. כולה תמונה שלי על מדי צה"ל. אני כל כך שונא להאשים דברים באנטישמיות ובחיים לא מנפנף באנטישמיות כסיבה או תירוץ, אבל במקרה הזה זה ברור כשמש שמדובר באנטישמיות של האפליקציות האלה.

הגשתי תביעה נגד האפליקציות האלה בטענה להתנהגות אנטישמית, אבל ייקח זמן עד שזה יוכרע. מעולם לא עשיתי שום דבר רע. אם הייתי אומר משהו לא הולם למשתמש אחר, שם תמונה מזויפת או משקר לגבי משהו, אלה דברים שאנשים אחרים עושים ועדיין לא נחסמים, אולי אז הייתי מבין. כרגע אני רווק, ומחפש את האהבה שלי דרך האינסטגרם".

יש לציין כי מעדויות ודיווחים שהגיעו אליי ממשתמשים יהודים המתגוררים בחו"ל, הם נתקלו במספר אפליקציות היכרויות בתמונות של פרו־פלסטינים האוחזים בשלטי "מוות לציונים", כנראה מתוך הפגנות, מבלי שהוסרו מהאפליקציות.

“זה מרתיע ומפחיד כי זה פוגע באמון שיש באפליקציות האלה ובדייטים שיכולים לצאת משם", מציינת נועה, אחת המשתמשות. “אני יכולה לקבוע עם מישהו דייט ואז הוא יתברר כמישהו שמחפש לפגוע בישראלית כמוני".

לפי סקר של הליגה נגד השמצה שבחן את התופעה, יותר מחצי מהנדגמים היהודים שלקחו בו חלק ועשו שימוש באפליקציות היכרויות חוו הטרדות ואפליה מסוג כלשהו על רקע יהדותם.

טינדר (צילום: רויטרס)
טינדר (צילום: רויטרס)

סיטואציות לא נעימות אלו עבור המשתמשים היהודים והישראלים (בעיקר אלו הגרים בחו"ל) באפליקציות ההיכרויות הכלליות הובילו להתחזקותן של קבוצות היכרויות ליהודים בלבד בפייסבוק, המונות לעתים עשרות אלפי רווקים ורווקות.

במקביל, רווקים ורווקות יהודים רבים מתמקדים באפליקציות ובאתרים המיועדים ליהודים בלבד (דוגמת “Jdate" ו־"Jswipe") אך טוענים כי ההיצע בהם לעתים אינו מספק או מגוון מספיק וכי הוא מוגבל גיאוגרפית. “גם ככה קשה למצוא בימינו זוגיות, אז להיתקל בסיטואציות כאלה בגלל שאת ישראלית או יהודייה זה מייאש", מסכמת נועה.