הדרך הכי פופולרית כיום לאבחון מחלות בקרב ילדים היא באמצעות שימוש בשאלונים כתובים, המצריכים תיווך הורי, שבמידה רבה עלול להטות את האבחנה. האתגר הזה עמד במרכזה של תחרות play to win medical award העולמית של חברת התרופות Sanofi, שהזוכים בה הם צוות בוגרי חממת העיצוב של המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל - אקדמיה לאמנות ועיצוב.

הצוות, בליווי פרופ' עידו ברונו, מעצב ומרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, חקר ספציפית את איכות החיים ההיקפית של ילדים המאובחנים עם אטופיק דרמטיטיס (דלקות עור כרוניות) בחמישה בתי חולים גדולים בארץ, ומצא פערים משמעותיים בין האבחנה של ילדים ובין חומרת המחלה בפועל, כתוצאה משימוש בשאלונים כתובים כאמצעי אבחנתי בעוד התיווך ההורי בעת מילוי שאלונים עלול להטות במידה רבה את האבחנה.

דרמה בספריה בחדרה: אמירות הומופוביות בזמן הצגת ילדים
בקק"ל מתריעים: "השריפות בצפון - האסון הגדול בתולדותינו"

הפתרון שפיתחו כולל סדרת קלפים מאוירים שמטרתם להכניס את הילדים כשותפים למהלך הטיפולי ולאפשר להם לראשונה לבטא באופן ישיר ובלתי אמצעי את מידת הסבל שעמו הם מתמודדים בעקבות המחלה. הפרויקט ADCToon זכה במקום הראשון בקטגוריה Act for patients & customers בתחרות לעיצוב פתרון לאבחון ילדים עם אטופיק דרמטיטיס מבין 171 רעיונות שהגישו צוותים מ־27 מדינות. מטרת התחרות היא להפגיש מומחים מדיסציפלינות שונות עם עולם הרפואה למען פיתוח ומחקר משותף.

רון ליואי, חבר בצוות המפתחים, מסביר: "ההמחשה בקלפים נעזרת באיורים של דמויות ילדים המביעים את חומרת הסימפטומים בצורה בהירה וקריאה ומאפשרים לאנשי הצוות הרפואי לקרוא בקלות ובבהירות את מצב הילד המטופל. בחלק מהקלפים שילבנו מספר ילדים כדי להדגיש השפעות חברתיות שליליות של המחלה, ובקלפים אחרים מופיע הילד לבדו באופן שמשקף את נקודת מבטו האישית. בהצבעה פשוטה על אחד הקלפים המתארים את המטרדים - הפיזי, הנפשי והחברתי - הנובעים מהמחלה ואת מיקומם בגוף, הילד מסביר לרופא את מצבו בצורה מדויקת יותר". יובל בוכשטב, אחיו של החטוף יגב בוכשטב, גם הוא חבר הצוות, מספר: "היה חשוב לנו לקחת חלק בפרויקט שיוכל להשפיע לטובה על שגרת החיים של מטופלים רבים. זו זכות להשתמש בכלים ובנקודת המבט שרכשנו במחלקה לעיצוב תעשייתי כדי לעשות עוד קצת טוב בעולם".