תשעה חודשים אחרי השבעה באוקטובר והטבח שהתרחש ביישובי העוטף, הסתיים התחקיר הצה"לי בו נבחנו ההתרחשויות והאירועים. האלוף במילואים מיקי אדלשטיין, שמונה ע"י הרמטכ"ל לחקור את התנהלות הצבא וכשליו באותו היום, הציג השבוע (בשני) לרמטכ"ל הרצי הלוי את ממצאיו. 

משפחות קיבוץ בארי הן הראשונות שתיחשפנה למידע כבר היום (חמישי) בשעה 10.00 בבוקר. נציגי צה"ל יגיעו לפגישה עימם, שתתקיים במלון בו הם שוהים בים המלח ובמשך כשעה וחצי ע"פ התוכנית יוצגו בפניהן הממצאים והמסקנות. בהמשך יימסרו מסקנות התחקיר לתושבי יישובים נוספים שנפגעו.

רגע לפני פרסומו: כל מה שאפשר לספר על תחקיר האסון בקיבוץ בארי
במועצה האזורית בני שמעון מעלים הילוך בהכנות לקראת קליטת קהילת בארי

חבר הכנסת לשעבר מטעם "יש עתיד" חיים ילין משתף: ״אני לא שאלתי שאלות בנוגע לתפקוד הצבא, אני אומר את האמת, אני הבנתי שאם אני מתחיל לשאול את השאלות איפה היה הצבא? אם אני אכנס למקום הזה, אני פשוט אכנס לדיכאון, הבנתי שאסור לי להיות במקום הזה". 

הוא העדיף להתמקד בלוחמי יחידת עוקץ שהוציאה אותם מהשכונה בבארי, "הסתכלתי עליהם כאילו הם מלאכים, אמרתי – אוקיי, אני מתחיל הכול מפה, לא מתחיל מלפני, כי אני צריך להסתכל קדימה".

בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

ילין אומר: "אף אחד לא יחזיר את המתים ואף אחד לא יחזיר שום דבר". הוא חושב שזה נתן לו את הכוח להסתכל קדימה עם תקווה ולהסתכל על החיים בצורה אחרת לחלוטין. 

אך במהלך התקופה שחלפה, לא ניתן היה לחסום את המידע שהוסיף והצטבר אצלו. ילין מתאר: "שמעתי את הסיפורים במשך כל התקופה הזאת ולאט לאט הצטבר המון מידע, התחלתי לחבר, עשיתי סיורים, שמעתי כל משפחה ומשפחה" ומוסיף: "בסוף, התחקיר זה רק חותמת של הצבא". 

ילין אומר: "ראיתי את התחקיר, הוא מאוד מפורט מבחינה צבאית, אפילו יותר מדי". עם זאת, הוא מציין שמבחינה מסוימת התחקיר דווקא מוגבל, "הוא בודק מה קרה משש וחצי בבוקר בשבת, עד השלושה ימים שלקח לצה"ל לכבוש בחזרה את בארי, זה התחקיר".

ילין חושף בפנינו קצת מידע: "בתחקיר עצמו הם מביאים צד אחד שלנו פחות היה ידוע עליו, שזה הצד של החמאס. הצד ההתקפי, מה קרה? איך הם הגיעו? מאיפה הם הגיעו? ובגדול, מה עצר חלק מהנוח'בות לעשות משהו הרבה יותר דרמטי?" 

קיבוץ בארי לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אריק מרמור)
קיבוץ בארי לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אריק מרמור)

לתחושותיו של ילין, "התחקיר פחות מעניין את האנשים, אבל הם ישאלו את השאלה - איך הגענו לשם? ואין תשובה לזה". לדבריו, תחקיר בוצע בכל ישוב שאליו חדרו מחבלים, כולל כפר עזה, נחל עוז, ניר עוז ובארי.

הוא מבהיר: "זה שהחליטו שבארי יהיה ראשון, זו בחירה של צה״ל לא שלנו, אנחנו לא בחרנו להיות הראשונים". הוא מעריך שבארי נבחרו להתעדכן ראשונים, בגלל שהכשל שם הוא היה מאוד גדול. 

ילין מסביר: "בשביל לכבוש את בארי היה צריך מחלקת טנקים פלוס מאות חיילים שנכנסו פנימה. למרות כל מה שקרה שם בקרב הקשה הזה, הייתה המון גבורה.

נפלו 33 לוחמים, 5 מכיתת כוננות, עמית פאראמדיקית, הרופא דוד, אזרחים, חיילים וחיילות שבאו לשם להילחם ונפלו". זה לא דבר של מה בכך לדעתו, "אי אפשר לדלג על זה ולהמשיך הלאה". 

ההרס בקיבוץ בארי לאחר הטבח (צילום: ארנולד נטייב)
ההרס בקיבוץ בארי לאחר הטבח (צילום: ארנולד נטייב)

ילין מלא הערכה לאותם חיילים שנכנסו לקיבוץ. "הם אמרו את המילה 'אחריי' והם נתנו דוגמה אישית גם". עוד הוא מספר על אותו היום: "כשהוציאו אותי מהממ"ד, חיילים תחקרו אותי על כל בית, מי גר? ואיפה? איפה? ומה עושים? ואיפה עושים? הם רצו כל פרט". 

על כיתות הכוננות הוא מספר: "הם התחילו יחד שלושה חיילים, שבאו מהנובה, אחד הוא בן בארי ועוד שניים הגיעו יחד אתו, הם נלחמו שם. זאת אומרת, היו תשעה רובים, זה כל מה שהיה נגד 300 נוח'בות עם נשקים. אין שם שום דבר שאני יכול לבוא ולהגיד - יש משהו שהוא חדש". 

ילין ממשיך ומשתף: "יש לי המון שאלות, אבל הם לא נוגעות לתחקיר, הם ממש לא נוגעות ל-72 שעות ובתחקיר בודקים רק את זה, הם לא בודקים מה היה הכשל שהוביל לדבר הזה".

קיבוץ בארי אחרי הטבח  (צילום: רויטרס)
קיבוץ בארי אחרי הטבח (צילום: רויטרס)

באותה שבת הוא קובע "היו אלף מאתיים חברים, חברות, ילדים, תינוקות, חטופים בתוך הבית שלהם", ושואל: "איך הגענו למצב הזה?" חבר הכנסת לשעבר מ'יש עתיד', איש הדרום ותושב בארי מסכם: "לי יש מלא שאלות לשאול, אבל אני מ'צוק איתן' שואל אותם, אבל אף פעם לא קיבלתי תשובות. בטח עכשיו לא".