הקונגרס היהודי העולמי (WJC) הגיע השבוע לישראל למשימת איתור עובדות עבור אקדמאים משפטיים מובילים באוניברסיטאות אמריקאיות. המוסדות המיוצגים כוללים את אוניברסיטת ניו יורק, בוסטון קולג', אוניברסיטת מרילנד, אוניברסיטת אינדיאנה, אוניברסיטת דוקסן, אוניברסיטת סן דייגו, מכללת דרום טקסס למשפטים, אוניברסיטת דרום אילינוי, אוניברסיטת ג'ורג' מייסון ואוניברסיטת ניו המפשייר. 

סדר היום בן ארבעת הימים מרחיב את הבנת המשלחת לגבי ההשפעה שהייתה לטבח חמאס ב-7 באוקטובר על ישראל, כמו גם את חוסנה של מערכת המשפט במדינה הן בפנים והן בהקשר של בתי משפט בינלאומיים כמו ה-ICC וה-ICJ. 

חברי המשלחת ביקרו באתרים מרכזיים בישראל, בהם בית הקברות לרכב תקומה לצורך תדרוך מדובר צה"ל וקיבוץ ניר עוז. הם נפגשו עם שרון ליפשיץ, בתה של בת הערובה לשעבר יוכבד ליפשיץ, וניר מצגר, בנם של בני הערובה לשעבר תמר מצגר ויורם מצגר, שנרצח בשבי. הפרופסורים יתדרכו גם על ידי ד"ר עומרי סנדר, שותף ויו"ר תחום המשפט הבינלאומי הציבורי בש. הורוביץ ושות', וכן מחלקת המשפט הבינלאומי של צה"ל כדי להבין טוב יותר את ההשלכות המשפטיות של המערכה הצבאית נגד חמאס.

מנהלת השיווק של הקונגרס היהודי העולמי שרה פרידמן, העומדת בראש הקבוצה, הדגישה את משמעות היוזמה: "המשימה הזו חיונית לא רק להבנת המורכבות של החוק הישראלי, אלא גם לבחינת ההשפעות העמוקות של טבח חמאס ב-7 באוקטובר על מערכת המשפט ודיני המלחמה", אמר פרידמן. 

 "על ידי איחוד המוחות הבהירים בתחום החינוך המשפטי, אנו שואפים לטפח מחויבות ארוכת טווח לשמירה על זכויות אדם וטיפול באנטישמיות באמצעות הסברה מושכלת ומשפיעה", הוסיפה. 

 הקבוצה קיימה פגישות נוספות עם פרופסורים באוניברסיטה העברית בירושלים, ג'רלד שטיינברג מ-NGO Monitor ועם יאנה נפתלייבה, נשיאת האיגוד העולמי של סטודנטים יהודים (WUJS).

 הקונגרס היהודי העולמי איפשר מספר רב של משלחות חקירת עובדות לישראל מאז פיגועי ה-7 באוקטובר, כולל משלחת של 14 שופטים פדרליים מארצות הברית וכן קבוצות של אנשי מקצוע משפטיים.