בסוף השבוע ארצות הברית הודיעה על הטלת סנקציות על שלושה ישראלים וחמישה גופים הקשורים לדבריה ל"מעשי אלימות נגד אזרחים בגדה המערבית". ברשימה שפורסמה נמצאים רעות בן-חיים ואביעד שלמה שריד, ממקימי ארגון 'צו 9', שבחודשים האחרונים פועל לחסימת משאיות סיוע הומניטרי בדרכן לרצועת עזה.

"'צו 9' הוא ארגון קיצוני, אלים, שמתנגד להעברת סיוע", נכתב בהודעת משרד החוץ האמריקאי. בראיון למעריב ניסינו לברר עם רעות בן-חיים מה המשמעות של המהלך הזה של הממשל האמריקאי? ואיך המגבלות יבואו לידי ביטוי מבחינתה ביום יום?  

שאלנו אותה, איך התבשרה על ההחלטה של הממשל האמריקאי? מתברר שבמסגרת הסנקציות על מובילי תנועת צו 9, גילתה בן חיים יו"ר התנועה, כי חשבון הפייבוקס שלה נחסם, במקביל לכרטיס האשראי. בן חיים סיפרה, כי היא לא יכולה להוציא כספים שהתרימה עבור אם חד הורית.

בקבוצת פעילים שיתפה בן חיים את הפגיעה הקשה מהסנקציות וכתבה: "זאת קבוצה בפייבוקס שאספתי תרומות לחברה חד הורית עם שישה ילדים מהעדה האתיופית. אין לי איך להעביר לה את הכסף, זה נעול שם",  כתבה. 

בן חיים, אם לשמונה שבעלה משרת במילואים, הוסיפה: "יש לי קופה לכל ילד בפייבוקס, גם זה חסום. ויש יתרה אישית ועוד קופות שנחסמו". בנוסף, היא קיבלה הודעה מחברת האשראי max על כך שכרטיס האשראי שלה נחסם.

שאלנו אותה, האם יש מישהו שלדעתך יכול להפוך את ההחלטה? אם כן, מי? ואיך? רעות השיבה ש״מי שיכול להפוך את ההחלטה הזאת, זה מי שהפך את ההחלטה גם בסיפור של נצח יהודה". היא אומרת: "אנחנו קוראים לו לעשות את זה, להגן על אזרחי מדינת ישראל. אני לא רק יודעת שאפשר לעשות את זה, אני גם דורשת שיעשו את זה". 

רעות מתקוממת וטוענת: "אני לא עשיתי שום דבר שהוא בעייתי, אלים, או לא חוקי". ודורשת שוב: "זה הזמן להגן עליי, גם חוקית וגם משפטית".  ביררנו עימה, מה אומרים שאר הפעילים כעת? והאם לדעתה המהלך מרפה את ידיהם? "יש משהו בלחץ מבחוץ, שדווקא מחזק, וגם מול הפעילים זו התחושה", היא אומרת ומוסיפה: "זה נותן איזה דרייב כזה, שאומר הנה אנחנו בכיוון הנכון". 

עוד שאלנו, מדוע לדעתה הממשל האמריקאי ביצע את המהלך הזה? רעות סבורה ש"אם ארצות הברית כאן בהתנגדות כזאת חזקה, זה אומר שיש כאן משהו חזק ואמיתי". היא מודה: "הדבר הזה, שבעצם כבר אין לנו מה להפסיד זהו, הסנקציות כאן, הן פועלות. עכשיו נשאר לנו האמת שלנו, לפעול לטובת החיילים, השבת החטופים, הכרעת חמאס וניצחון מדינת ישראל". 

לשאלה איך בכוונתה להמשיך מכאן? היא אומרת שהיא "באמת עוד לא יודעת", ומוסיפה: "זו נקודה שמבלבלת אותי ואני מרשה לעצמי להיות בתוך זה, זה מהלך מטלטל". היא מסבירה: "זה לא מטלטל אותי ברמה של האם זה נכון מה שעשיתי ואולי אני מתחרטת, לא". 

רעות מפרטת: "זה גורם לי מחשבה אמיתית, מה נכון לעשות? ברור לי שאני אצטרך פה תמיכה כלכלית בשביל כל המאבק המשפטי. אני לא יודעת עדיין איך לעשות את זה. אני עוד לא יודעת איך לפעול ומה נכון. אז יש פה סימני שאלה, אבל נמשיך לפעול לעצירת הסיוע לחמאס, זה ברור לי". היא מציעה: "צריך לשאול אותי עוד כמה ימים, איך אנחנו נמשיך לפעול". 

חשובה לה להדגיש ש"אנחנו כל כך צריכים להיות ביום שאחרי, אנחנו לא יכולים לחזור, אנחנו לא יכולים להסתכל על סנקציות ולהגיד אה זה בגלל שהם עשו ככה וככה אה אלה בעצם מגיע להם." לדבריה, "יש פה משהו שקורא לנו לעשות את הדברים, להבין שיש לנו כאן גורל משותף. יש לנו כאן משמעות משותפת וחיים שלמים להצמיח את המדינה שלנו קדימה ואת זה נוכל לעשות רק אם נוריד את כל מה שמפריד בינינו".

היא מספרת: "זה משהו שהצלחנו לעשות ב'צו 9'. אנשים שכל כך שונים בעמדות שלהם, כל כך שונים בדעות, הצלחנו לעשות דברים מטורפים יחד". היא קוראת לעם ישראל: "בואו נעשה דברים ביחד, עם חילוקי הדעות, צריך להוציא את זה מהמשוואה. משהו שמחולק לימין ולשמאל צריך להוציא את זה מהמשוואה. יש לנו כאן לחיות חיים יחד, לדאוג אחד לשני". 

בן חיים מסכמת: "עשינו את זה מאוד טוב בתחילת המלחמה, אני רוצה שנחזור לשם, רוצה שניזכר שאם אנחנו משוסעים, אנחנו חלשים ואם אנחנו ביחד, אף אחד לא יכול לעמוד לפנינו". היא מבטיחה: "אנחנו נצא מזה חזקים יותר בטוחים יותר בדרך שלנו ובלתי מנוצחים".