בחלוף יותר מתשעה חודשים מאירועי 7 באוקטובר הגיע לסיומו הסבב השני בקורסי ההכשרות וההסמכה להתמחות בטראומה וב־PTSD עבור המטפלים המקצועיים במסגרת "מטפלים בנפש", תוכנית חברת טבע לטיפול בטראומה הלאומית.

התוכנית נועדה לתת מענה מקיף וכולל לאתגרים שעלו בחודשים האחרונים, בכלל זה חיזוק חוסנה הנפשי של החברה הישראלית ותמיכה נפשית גם במטפלים המקצועיים, הכשרת צוותים מקצועיים להתמחות בטיפול בטראומה, חיזוק התשתיות ומרכזי החוסן בדרום, איתור ויישום של כלים חדשניים וטכנולוגיים לטיפול בטראומה, חיזוק האיתנות הנפשית והעלאת מודעות לנושא.

במסגרת התוכנית הוכשרו יותר מ־400 מטפלים חדשים בקורס ייעודי, שכלל שני סבבים של הכשרה קלינית כוללת ורחבה למטפלים בטראומה. כל סבב כלל יותר מ־30 שעות לימוד שהיו ממוקדות בטראומה וב־PTSD (פוסט־טראומה).

מדובר בחיזוק משמעותי למערך בריאות הנפש ולאוכלוסיית המטפלים, שכידוע חווה חוסר בכוח אדם בצילם של האירועים הקשים מהשבת של 7 באוקטובר. מאות המטפלים הללו, שייתנו מענה מיידי וכולל לתושבי הדרום, יוסיפו יותר מ־120 אלף שעות טיפול.

המטפלים כולם הם בעלי תואר שני ומעלה בתחומי עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, טיפול באומנות וקרימינולוגיה קלינית. הקורסים עסקו בנושאים של תהליכי אבל, אובדן ושכול לאחר אסון, היבטים ייחודיים של אבל טראומטי, מודעות ורגישות תרבותית בזמן חירום והדרכת הורים במצבי טראומה ואובדן. בקורסים שולבו הרצאות, דיונים קבוצתיים, תיאורי מקרה ותרגילים מעשיים.

"לצערנו, מאז 7 באוקטובר טראומה הפכה לחלק בלתי נפרד מהחיים בישראל. על פי הערכות גורמי המקצוע, מאות אלפי ישראלים ויותר עלולים לפתח PTSD, בשעה שמערך המטפלים המקצועי בישראל כורע תחת העומס והנטל הרגשי והנפשי", אומר יוסי אופק, מנכ"ל טבע ישראל, המשמש גם במקביל מנכ"ל טבע דרום אפריקה.

"טבע פועלת בישראל בשגרה וערוכה לחירום. החברה התגייסה לנושא שעלול להשפיע על דור שלם והחליטה לתרום ממומחיותה וממשאביה למען החברה הישראלית בכלל והמטפלות והמטפלים המקצועיים בפרט. אופק סיפר: "החברה יזמה ומוציאה אל הפועל את התוכנית ההוליסטית 'מטפלים בנפש', שכוללת מחויבות מתמשכת לתת מענה לאתגר הלאומי ולחזק את האיתנות והחוסן הנפשי של תושבי ישראל גם ביום שאחרי, תוך שאנו בוחנים כל העת את הצרכים העולים מהשטח ועורכים בה את ההתאמות הנדרשות".