מידי שנה מתקבלות בשירות הווטרינרי בירושלים כ-20 אלף פניות במגוון תחומים, בהם גוזל שנפל מקן, אירועי נשיכות ובעל חיים פצועים. השירות מטפל רק בבעלי חיים משוטטים ואינו מטפל בבעלי חיים המטופלים על ידי אנשים פרטיים, אלא אם מתקבלת תלונה על מטרד.

בשירות הווטרינרי ישנם בכל רגע נתון כ-100 כלבים המועמדים לאימוץ. כל כלב נכנס ל-15 ימי הסגר, עובר אבחון התנהגותי ונמצא באבחון רפואי. הכלבים מקבלים חיסונים, עוברים עיקור או סירוב וטיפול התנהגותי של מאלף כלבים. במקביל, כלבנים אחראים על האכלה, הוצאת הכלבים לפעילות, ליטוף, רחצה, ניקיון תאי הכלבים, סיוע במתן טיפול רפואי ותפעול שוטף של הכלבייה.

מאלף הכלבים, האחראי על איכות חייהם של הכלבים, פועל להורדת הסטרס בשטח הכלבייה ולעתים אף משתמש בכלבתו האישית כדי לסייע לכלבים להשתחרר, באמצעות חוויה אינטראקציה חיובית. המאלף פוגש את המבקשים לאמץ ומוסר מידע על הכלבים.

כלבים מהכלביה העירונית ירושלים (צילום: עיריית ירושלים)
כלבים מהכלביה העירונית ירושלים (צילום: עיריית ירושלים)

בשירות הווטרינרי ציינו, כי פניות רבות מגיעות מתושבים המבקשים באמצעות אימוץ כלב לחוות תמיכה רגשית, כאשר חלקם מתמודדים עם פוסט טראומה ומבקשים להתאים עבורם כלב שיסייע להם ביצירת קשר עם הסביבה החיצונית ויעניק מענה לצרכיהם הרגשיים.

א', חייל שהגיע לאחר הלחימה ברצועת עזה, סיפר שמאז ששב משדה הקרב, הסתגר בביתו וניתק מגע מהעולם החיצון. הוא ביקש לאמץ כלב, שיעזור לו להתמודד עם המציאות החרדתית אליה נקלע, לצאת מהבית ולהשיב לעצמו את תחושת הביטחון. המאלף התאים למענו כלב המותאם לצרכיו ולאחר כמה שבועות שלח החייל לשירות תמונות ו סיפר שהכלב סייע לו לחזור לעצמו. "אני מרגיש שהוא הציל אותי יותר משהצלתי אותו", הוא ציין.

מנתוני השירות עולה,, כי בשנת 2023 נמסרו לאימוץ 389 כלבים, לעומת 409 בשנת 2022 ו-327 בשנת 2021. "צוותי השירות הווטרינרי פועלים 24 שעות ביממה ומעניקים לתושבי העיר מענה בפניות הקשורות לבעלי חיים משוטטים", ציין ראש עיריית ירושלים משה ליאון – "הצוותים בכלביה משקיעים עבודה רבה ומאומצת, על מנת למצוא לכלבים בית חם ואוהב ולהבטי להם איכות חיים וסביבה בטוחה".

כלבים מהכלביה העירונית ירושלים (צילום: עיריית ירושלים)
כלבים מהכלביה העירונית ירושלים (צילום: עיריית ירושלים)

ליאון ציין עוד, כי בשנים האחרונות הקימה עיריית ירושלים כ-30 פארקים מיוחדים, שנועדו לאפשר לכלבים להסתובב בחופשיות, לשחרר אנרגיה ולפגוש חברים. "במשך הזמן נוצרו קהילות של בעלי כלבים הפועלות באמצעות קבוצות וואצפ ומקיימות מפגשים משותפים", הוא סיפר עוד – "אנו מזמינים א אוהבי בעליהחיים בעיר ליצור קשר עם השירות הווטרינרי כדי לבדוק אפשרות לאמץ כלב. הכלבים יקבלו הזדמנות לחיים מאושרים והמאמצים יזכו בבן משפחה אהוב וחבר נאמן שיכניס לביתם שמחה ואהבה".