טבח 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל גבו מחיר כבד מהחברה הישראלית ומהעם היהודי כולו. סיפורי הקורבנות, החללים והחטופים מהדהדים זעקה גדולה, אך קשה להכיר את כל הדמויות ואת התכונות הייחודיות של כל אחד מהן.

יוזמה מקוונת חדשה בשם "Heroes live on" מציעה דרך להתמודד עם האתגר, באמצעות חיבור תלמידים יהודים מהתפוצות אל סיפור חייהם של הנופלים, התכונות הייחודיות שהיו להם, המטרות הנעלות שבשמן פעלו ועוד. המיזם מעודד יוזמות חיוביות בקרב התלמידים בהשראת ערכיהם ומעשיהם הטובים של הנופלים.

למטרה התגייסו לוחמים קרביים משוחררים ובני ובנות השירות הלאומי־טכנולוגי בחברת הילמ"ה (הייטק למען החברה) שפיתחו מערכת אינטראקטיבית חדשה הפועלת בבתי ספר ברחבי העולם, ובאמצעותה ניתן להתוודע לסיפורים האנושיים מעוררי ההשראה של הנופלים, חיילים ואזרחים. המערכת מציגה לתלמיד את סיפורו האישי של כל חלל, את תכונות אופיו המיוחדות, הערכים למענם פעל או נלחם, וצדדים יפים ואנושיים נוספים שהיוו חלק ממנו.

כל תלמיד, מכל מקום בעולם, יכול לבחור סיפור שנתן לו השראה ולהזדהות עמו, לכתוב פוסט המתאר את מה שלמד מהדברים שקרא, לציין אילו רגשות עורר בו ואיזה מעשה טוב הוא לוקח על עצמו על מנת להנציח את זכרו של הנופל שעליו למד.

"אני מעריצה את אומץ לבו ותכונת המנהיגות של גיא. ממה שקראתי עליו הוא היה מאוד אמיץ ואדיב. אני מצטערת על האובדן ולוקחת על עצמי להיות אמיצה כמוהו" כתבה מייגן דוד, תלמידת כיתה ה' מפנמה, כאשר קראה את סיפור נפילתו של סמ"ר גיא שמחי, שנלחם בידיים חשופות במחבלים ובזכות גבורתו הציל את חבריו.

תלמידה מכיתה י"א בארה"ב כותבת: "עמית נחלצה ללא היסוס לסייע לאנשים שהיו זקוקים לעזרתה ועל כך אני מעריצה אותה. כדי ללכת בעקבות אומץ לבה אני לוקחת על עצמי להתנדב במד"א בעתיד". וזאת בעקבות סיפורה ההרואי של עמית מן, הפרמדיקית שנרצחה על ידי מחבלים בעודה מעניקה טיפול לנפגעים במרפאה בקיבוץ בארי.

מיכל אופיר מנכלית הילמה (צילום: עומר הכהן)
מיכל אופיר מנכלית הילמה (צילום: עומר הכהן)


מיכל אופיר, מנכ"לית הילמ"ה, מספרת: "היוזמה נוצרה בשת"פ עם הפדרציה היהודית בקנדה (UIA), ומהווה אחת מתוך מגוון פיתוחים שנולדו בעקבות הצורך להנציח את סיפור חייו של כל נופל, תוך הבלטת הקווים לדמותו והטוב שהספיק לעשות ולחזק את הקשר עם יהדות התפוצות בפרט בזמנים קשים אלו לכל יהודי". ומוסיפה: "כנושאת דגל של ההייטק החברתי (סושיאל־טק) בישראל, פיתחה הילמ"ה כ־70 פיתוחים במגוון תחומים כמו חינוך, בריאות ורווחה בידי צעירים בשירות לאומי או לוחמים משוחררים שהוכשרו אצלנו מתוך שאיפה שיוכלו להשתלב בתעשיית הסושיאל־טק".