מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, חתם על כתב מינוי ועדה גיאוגרפית לבדיקת מעמד מוניצפילי ואיחוד רשויות מקומיות. האיחוד הבולט שהוועדה תדון יהיה של עיריות קרית אונו, גני תקווה וגבעת שמואל לרשות אחת. אבל עוד לפני תחילת עבודת הוועדה, הודיעו הרשויות ומרכז השלטון המקומי על התנגדותן למהלך.

במשרד הפנים הודיעו, כי אם יומלץ על איחוד עריות קרית אונו, גני תקווה וגבעת שמואל, יתבצע שינוי גבולות בין הרשות המאוחדת לעיריית רמת גן באזור מתחם אוניברסיטת בר אילן. אז האוניברסיטה תעבור לרשות המאוחדת.

ראשי הרשויות: "אנחנו סומכים רק על עצמנו. אף אחד לא ידאג לנו"
קונים עולמם בשנה אחת: על ממשלת האיחוד להעביר תקציב חד שנתי

בעבר דרשה עיריית גבעת שמואל לספח לשטחה את אוניברסיטת בר אילן ועיריית רמת גן התנגדה. במשרד הפנים הבהירו, כי בהתאם להמלצות של ועדת חקירה שכבר בדקה את הנושא, האוניברסיטה תעבור לרשות בינונית וגדולה, כפי שאמור לקרות אם האיחוד ייצא אל הפועל.

אוניברסיטת בר אילן מאירה את הקמפוס (צילום: באדיבות אוניברסיטת בר אילן)
אוניברסיטת בר אילן מאירה את הקמפוס (צילום: באדיבות אוניברסיטת בר אילן)

איחודי רשויות נוספות שעל הפרק יהיו: המועצה המקומית מעלה אפרים עם המועצה האזורית ערבות הירדן; המועצה המקומית מגדל אם המועצה האזורית עמק הירדן או עם עיריית טבריה או עם המועצה האזורית הגליל התחתון; המועצה האזורית אלונה עם המועצה האזורית מנשה.

עיריית טבריה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
עיריית טבריה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

המועצה המקומית אליכין עם המועצה האזורית עמק חפר או עם עיריית חדרה; שער השומרון עם המועצה המקומית אורנית והמועצה המקומית אלקנה;, המועצה המקומית כאוכב אבו אל היג'א עם המועצה האזורית משגב או עם המועצה המומית כפר מנדא והמועצה המקומית כפר ברא עם המועצה האזורית דרום השרון או עם עיריית כפר קאסם.

הדיונים יתנהלו על ידי ועדה בראשות רואה חשבון גבריאל מימון, לשעבר מנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והעסוקה. "בחינת איחוד הרשויות, במקומות בהן ייכן שהמהללך יתרום לשיפור איכות החיים והשירותים המוניציפאליים הניתנים לתושב, הינו מהלך מתבקש", ציין שר הפנים משה ארבל – "בחינת האיחודים תנתח יתרו פוטנציאלי לגודל, חיסכון ובהוצאות מנהלה.

שיפור השירות לתושב ואת יכולת העמידה האיתנה שלה רשות. במהלך צפוי לחזק ולהדגיש את חשיבות ויכולת השלטון המקומי בישראל להשפיע על התושבים בחיי היומיום של כולנו".

פרץ אמר עוד: "הובלת המהלך תקדם את יכולות היבצוע של הרשויו המקומיות, כשהמטרה שעומדת לנגד עינינו היא לשפר א רמת השירותים והחיים של התושב בקצה.

העבודה שנעשתה במשרד בטרם ההחלטה על המהלך, תוך הפקת לקחים חשובה ממהלכים דומים שבוצעו בארץ ובעולם, יצרה בסיס איתן לתהליכים הצפויים בתוכנית העבודה ואני סמוך ובטוח שהוועדה תגבש המלצות מקצועיות, שבוחנות את טובת התושב. חשוב לציין, כי בימים אלה נעשית עבודתמטה לבחינה של איחודים נוספים".

בינתיים, ראשי עיריות קרית אונו, גני תקווה וגבעת שמואל, הודיעו על התנגדותן למהלך של איחוד: "מדובר בהחלטה מקוממת ושערורייתית, המנותקת מהמציאות ומהשטח, אשר תפגע קשות בשירותים המוניציפאליים ובאיכות חייהם של התושבים". 

נטען בהודעה המשותפת שהוציאו – "צר לנו שבעיצומה של מלחמה, בחר שר הפנים לפעול נגד הרשויות המקומיות, שהוכיחו שהן הגוף הציבורי היחיד שמתפקד ופועל לטובת הושבים מאז 7 באוקטובר.

עיריית רמת גן. מתחילים לבנות קואליציה   (צילום: אבישי טייכר)
עיריית רמת גן. מתחילים לבנות קואליציה (צילום: אבישי טייכר)

גבעת שמואל, גני תקווה וקרית אונו הן רשויות משגשגות ואיתנות והניסיון לפגוע בעצמאותן הוא בלתי מתקבל על הדעת. אנו מתנגדים לכך בתוקף ולא נאפשר להחלטה זו לצאת א הפועל. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, על מנת להמשיך לשמור ולדאוג לרווחתם ולאיכות חייהם של תושבינו".

מרכז השלטון המקומי והאזורי מסר בתגובה להודעת משרד הפנים: "אנו מוחים בכל תוקף על כך שההחלטה על בחינת האיחודים המוניציפאליים נעשתה ללא השלטון המקומית.

היה מוטב שמשרד הפנים ימקד אתמאמציו בחיזוק הרשויות המקומיות במגזרים השונים ובעיקר בפריפריה ובערי הפיתוח ולא יתמקד בתוכניות מגולמניות של איחודים במקום לסייע בפתרון הבעיות האמיתיות. אנו דורשים ממשרד הפנים לעצור באופן מיידי א התהליך ולקיין דיון מעמיק ומשותף עם השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי ועם נציגי הרשויות האמורות".