כ-1,500 איש השתתפו בטקס הענקת תארים אקדמיים לשנת תשפ"ד של האקדמית חמדת, מכללה לחינוך בשדות נגב, בהם בוגרי תואר ראשון, תואר שני וכן למסיימים לימודים לתעודת הוראה.

ברקע המלחמה המתמשכת, הטקס עמד השנה בסימן התגברות וחיבור למשאבי חוסן בתוך מציאות שהשתנתה ללא היכר. בתשעת החודשים האחרונים התמודדה האקדמית חמדת, הממוקמת בעוטף עזה, עם מסכת אתגרים וחבריה גילו חוסן בשגרה המורכבת.

נוכח המלחמה: ראשי האוניברסיטאות הודיעו על דחיית שנת הלימודים האקדמית
דיווח: חמאס דרש אספקת דלק בתמורה לשחרור 50 חטופים; ישראל סירבה

לא מעט הרוגים ופצועים מאירועי הטבח והנופלים במערכה נמנים על קהילת המכללה, בהם בני משפחתם של חברי הסגל האקדמי, הסטודנטים ועובדי המנהלה.

ב-7 באוקטובר נרצחו בקיבוץ עלומים עשרה סטודנטים אזרחי נפאל, שבאו ללמוד במכללה בתוכנית משתלמים בחקלאות. ביפין ג'ושי, סטודנט מנפאל, נחטף לרצועת עזה ועדיין מוחזק בשבי החמאס, ובאחרונה נשיא האקדמית חמדת הפרופ' חיים שקד ביקר בנפאל את משפחתו וכמה ממשפחות הסטודנטים שנרצחו. 

טקס חלוקת תארים של האקדמית חמדת (צילום: חיים טויטו)
טקס חלוקת תארים של האקדמית חמדת (צילום: חיים טויטו)

במהלך הערב הוענק תואר לשם כבוד לאיריס חיים, שבנה יותם ז"ל נחטף לעזה ולאחר שהצליח להימלט נורה בשוגג מאש צה"ל, ולתא"ל (מיל') דדי שמחי, שאיבד את בנו גיא ז"ל בקרבות הגבורה בקיבוץ רעים ב-7 באוקטובר.

האקדמית חמדת בחרה להעניק לשניים את התואר בסימן "פדגוגיה של חוסן" המשנה החינוכית של המכללה על 'היותם מופת של חוסן בהפיכת אתגרי החיים לכוח מניע לעשייה למען החברה בישראל'.

לצד האובדן המשפחתי ונסיבות מותם הטראגי של בניהם, הפכו איריס חיים ודדי שמחי בעל כורחם לשתיים מהדמויות הבולטות בציבוריות הישראלית בחודשי המלחמה, הרבה בזכות רוח גדולה ומסרים מרוממים בנושא אחדות, חוסן אישי ותקומה אותם הם מבטאים.

כמדי שנה מעניקה המכללה את התואר לדמויות משמעותית אשר במהלך חייהם הפגינו חוסן ופועלות בשדה הציבורי לטיפוח משאבים להצלחה והתמודדות עם אתגרים.

רגע מרגש נוסף נרשם כאשר בידהאן סדג'וואל, פראבין דנגי והימאצ'ל קאטל, שלושה סטודנטים נפאליים שלמדו במכללה ונפצעו באורח קשה ב-7 באוקטובר בפלישה לקיבוץ רעים, עלו לבמה לקבל אות הוקרה לקול תשואות הקהל. השלושה שוחררו רק לאחרונה מבית החולים לאחר שיקום ממושך, שבמהלכו הם לוו על-ידי אנשי סגל מהמכללה.

טקס חלוקת תארים של האקדמית חמדת (צילום: חיים טויטו)
טקס חלוקת תארים של האקדמית חמדת (צילום: חיים טויטו)

נשיא האקדמית חמדת פרופ' חיים שקד ציין כי "משנת החוסן משרתת את כולנו בחיי היום-יום והשנה יותר מתמיד. העיסוק המתמשך שלנו בחוסן, באופן תיאורטי ופרקטי כאחד, איפשר לנו לעמוד בשעת מבחן ולהיות שם לעזרתם של אחרים". 

דדי שמחי הודה על קבלת התואר וציין: "החוסן האזרחי, האישי והלאומי שלנו נפגע באופן דרמטי לאחר הטבח, וכעת מוטלת על כולנו האחריות לפעול למילוי מאגרי החוסן שהתרוקנו ולחזק את הסובבים אותנו, למען דור ההמשך ולמען אלו שנפלו".

רביב חיים, אביו של יותם ז"ל, הגיע לבמה לקבל את התואר בשם אשתו. "כאזרחית המדינה, כתושבת הדרום ומועצה אזורית אשכול בפרט וכאם לבני יותם שנחטף בשבעה באוקטובר מכפר עזה הקיבוץ שנמצא בשכנות אליכם, אני גאה לקבל מכם תואר לשם כבוד", ציינה איריס חיים בסיום הטקס.

טקס חלוקת תארים של האקדמית חמדת (צילום: חיים טויטו)
טקס חלוקת תארים של האקדמית חמדת (צילום: חיים טויטו)

האקדמית חמדת תמכה כל העת בסטודנטים שפונו מביתם והעניקה סיוע וליווי רגשי באמצעות "קו חם" שעמד לרשותם ושיחות עם פסיכולוגית המכללה. 

רגע לפני כניסתם לעבודה במוסדות החינוך פנה פרופ' שקד לבוגרות ולבוגרים הטריים וציין: "אחרי מסע אקדמי ארוך ומפרך, שבמהלכו כל אחת ואחד מכם נזקק למשאבים של חוסן אישי כדי להגיע להישגים ולמימוש עצמי, פניכם כעת להשתלבות במערכת החינוך שכל כך זקוקה לעובדות ועובדי הוראה איכותיים".