בחברת CrowdStrike (חברת אבטחת הסייבר בינלאומית) טוענים שלא הייתה מתקפת סייבר אלא עדכון תקול לרכיב תוכנה "פלקון" גרם לתקלה בינלאומית (מאמין שרשויות בארה"ב בכל מקרה יעשו בדיקה יסודית לגבי טענה זו מול מתקפת סייבר כדי לא להשאיר פתח לתופעה חוזרת).

אם בעיה אכן בעדכון תקול אז עולה שאלה למה עדכון כזה קריטי לא נבדק יסודית לפני ואם כן איך לא גילו את הבעיה שגרמה לבהלה ופגיעה בינלאומית בכל כך הרבה ענפים. וכנראה ייקח עוד זמן עד שכל הפעילות תחזור לקדמותה בגלל העופי של התקלה.

ראו הוזהרתם: אם קיבלתם קישור או מייל חשוד – לא להיכנס
הרע עוד לפנינו? היערכות בישראל לקראת גל מתקפות סייבר

מי שנפגע משני מכל הסיפור הזה היא חברת מייקרוסופט כי "פלקון" קיים רק במחשבים עם מערכות ההפעלה WINDOWS. לא סביר שנראה נהירה המונית למערכות הפעלה אחרות אבל זו מכה למוניטין וגם סיבה לאילון מסק להתלוצץ על מתחרה שלו בטבלת עשירי העולם.

במבט שלנו שאלה ראשונה שעולה איך זה ששירותים כל כך חשובים יהיו תלויים רק במערכת אחת. הרי בוא ניקח סיטואציה שבוודאי יכולה להתרחש מתקפת טילים רב זירית משולבת סייבר (משהו בסגנון של תחילת המלחמה רוסיה – אוקראינה) האם אנו יכולים להיות בטוחים שמוקדים אצלינו לא יקרסו?

מתקפת סייבר (צילום: אינגאימג')
מתקפת סייבר (צילום: אינגאימג')

האם מה שקרה ביום שישי ידליק נורה אדומה אצל מקבלי החלטות וכבר נבדקו אפשרויות אחרות. הרי הבעיה במה שקרה היא לא רק הפגיעה מוחשית במתן השירות אלא יצירת תבהלה פסיכולוגית שהיא בזמן המלחמה לפעמים הרבה יותר מסוכנת מהשפעת טיל שנורה.

וזה חשוב למנוע או למזער למינימום. כמו שנהוג להגיד בעולם הענן החשיבות הכי עליונה זה שלקוח לא ירגיש שיש אצלך נפילות או פגיעות אז גם לעתיד אצלינו חשוב ליישם את זה אחרת נראה המון ארגונים חוזרים לדף ועט כדי לתת מענה.