לאור הכרעתה הקרבה של ממשלת ישראל לגבי סוגיית הקמתם של נמלי תעופה בינלאומיים נוספים ומשלימים לנתב"ג, התקיים היום (ראשון) כנס בנושא המשמעויות וההשפעות ההרסניות של הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל על אזור הצפון כולו. כידוע, כבר מעל עשור שמקדמים את תכנון שדה התעופה בעמק יזרעאל בלבד, על אף החלטת הממשלה לקדם תכנון של שני שדות תעופה במקביל - בעמק יזרעאל ובנבטים.

בכנס שהתקיים היום בקיבוץ יפעת, ביוזמתה של ראשת מועצת עמק יזרעאל, שלומית שיחור רייכמן, התכנסו מומחים וראשי רשויות מצפון ומדרום תחת התנגדות חריפה להקמת שדה תעופה בעמק ובעד הקמתו בנבטים שבנגב. הדוברים בכנס טענו כי יש ״לחשב מסלול תעופה מחדש למדינה״, וכי הרעיון להקים כעת שדה תעופה צבאי, לצד אזרחי בעמק, הוא צעד שיסכן את הביטחון של עשרות אלפי תושבים בלב אוכלוסייה צפופה. 

"רק ביום חמישי?" משפחות החטופים זועמות על הודעת נתניהו  
גם בלבנון: "אני שם מיקום בגוגל מפות והכל מופיע לא נכון"

עמק יזרעאל (צילום: אריאל בשור)
עמק יזרעאל (צילום: אריאל בשור)

אלוף (מיל׳) גיורא איילנד, נאם בכנס ודן בהשפעות הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל על ביטחון המדינה: ״האיום אשר ימשיך להיות המשמעותי ביותר לעבר מדינת ישראל בכלל, ובפרט בשיגור הטילים והרקטות המדויקים, הוא האיום מצד חיזבאללה בלבנון״, אמר.

״מעבר לכך, צריך לזכור שישנו איום פוטנציאלי של ירי טילים מסוריה. אם איראן הייתה מצליחה לפתח את תשתיות הטרור בסוריה וישראל לא הייתה עוצרת אותה, היה לנו ארגון בעוצמה של חיזבאללה גם משטח סוריה. העובדה שעד היום הצלחנו למנוע זאת לא אומרת שהמוטיבציה של איראן להמשיך במאמצים הללו נעלמה. כך, שבאופן טבעי, הקמה של שדה תעופה אזרחי ברמת דוד, בקרבה של עשרות קילומטרים בודדים מסוריה ומלבנון היא יצירת סיכון הרבה יותר גדול מאשר הקמת שדה בנגב״, העריך איילנד. 

״ככל שהמטרה יותר קרובה לאזור האיום, ארסנל הטילים האופציונליים לשיגור הוא רחב יותר״, הסביר. ״אם נתייחס לאיום מתימן, במרחק של 2000 ק״מ מישראל, כמות הטילים שהחות׳ים יכולים לשגר לעבר ישראל היא מוגבלת, בשל המרחק. בניגוד לכך, ככל שהטווח קצר יותר, כך ישנם יותר כטב״מים, טילים או רקטות שמסוגלים לנוע לעבר המטרה. כך גם קשה יותר לסכל את האיום, ואנו רואים דוגמה חיה לכך שקשה להתמודד עם איום הכטב״מים מלבנון, מאחר שהם משוגרים בטווח קצר. בניגוד לכך, טווח רחב מאפשר זמן התרעה שמייצר את המענה הביטחוני הנדרש לבסוף״. 

שלומית שיחור רייכמן, ראשת מועצת עמק יזרעאל, אשר פועלת מאז כניסתה לתפקידה כנגד הקמת שדה התעופה, דיברה על ההשפעות ההרסניות האפשריות שלו על האזור: ״בתוך העמק הנפלא הזה, ערש ההתיישבות, המדינה מחליטה להקים שדה תעופה בינלאומי, והיא עושה זאת מבלי לבחון את ההשפעות ההרסניות על הביטחון והבטיחות של התושבות והתושבים בעמק, הבריאות, החקלאות, הסביבה, מוסדות החינוך והשטחים הפתוחים״, אמרה. 

״חלק נכבד מצפון הארץ נפגע ונהרס כתוצאה מהמלחמה, ואת מה שנותר - רוצים לחרב. זהו מאבק על המדינה, על דמותה וצביונה. אל לנו לשכוח שאנחנו בעת מלחמה. בעת הזו, יש לחזק ולשקם את הנגב והדרום מחד, ולשמר על ביטחון המזון והחקלאות מאידך. הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק היא טעות אסטרטגית ברמה לאומית״, התריעה. 

״מיטב נשות ואנשי המקצוע קבעו שהתוכנית המוצעת תפגע בביטחון התזונתי של מדינת ישראל, לצד פגיעה משמעותית בסביבה, על כל המשתמע מכך״, הוסיפה שיחור רייכמן. ״מי שחושב שניתן להעביר את ההחלטה 'מתחת לרדאר' בזמן מלחמה, ייתקל בהתנגדותנו הנחרצת לפגיעה במדינת ישראל ככלל, ובתושבי הצפון בפרט. לא ניתן למעשה האיוולת הזה להשחית את ערש ההתיישבות ואסם התבואה של מדינת ישראל, בוודאי בזמן מלחמה!״, הבהירה. 

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, דיבר בפאנל בנושא השפעות שדה התעופה על הביטחון התזונתי של מדינת ישראל, תוך הנחה שהקמת השדה תפגע בחקלאות הפורחת בעמק: ״על מדינת ישראל לייצר תוכנית אסטרטגית עבור ביטחון המזון שלה, ולהבין שהעמק הוא נכס אסטרטגי עבור ביטחון המזון ועבור הביטחון הלאומי. החקלאות כאן היא שליחות לאומית״. 

״הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל ייפגע אנושות בשטח של 637 אלף דונם, שחלקים ניכרים ממנו הם שטחים חקלאיים בעמק״, הזהיר יפרח. ״עוד ייפגע השדה בחקלאות כולה, בפרנסת התושבים, באיכות הסביבה, איכות החיים ובביטחון המזון עבור אזרחי ישראל. אנחנו מתנגדים באופן נחרץ להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל וקוראים להקים שדה תעופה בנבטים בדרום הארץ לחיזוק הנגב, ההתיישבות והכלכלה. אני מודה לחברתי ראשת המועצה, שלומית שיחור רייכמן, לראשי הרשויות השותפים לקואליציית המאבק ולמטה המאבק. אנו נמשיך לשתף פעולה ולפעול להקמת שדה תעופה בנבטים״.