אם לא תהיינה הפתעות מיוחדות, ככל כנראה, ייתכן כי כבר בשנה הבאה תקום באילת פקולטה לרפואה. המיזם, שעתיד לשנות פני הרפואה בעיר אילת בפרט ובישראל בכלל, מתכנן לצאת לפועל כבר בשנת 2025.

"דיסוננס קשה לתפיסה": הספר הראשון שנכתב על טבח ניר עוז
800 עולי מפרוץ המלחמה: ברוכים הבאים אחינו הצרפתים

מדובר במהלך רחב שמובל על ידי ד"ר משה כהן, מנכ"ל מדיקל דוקטור, שפועלת זה כ־20 שנה בהכנת סטודנטים ישראלים ללימודי רפואה בחו"ל. מדובר במהלך משותף של ראש העיר אילת, מר אלי לנקרי, בית החולים המקומי יוספטל, שירותי בריאות כללית וחברת מדיקל דוקטור, שמהווה הנציגה הרשמית בארץ של פקולטות לרפואה באירופה.

המהלך זוכה גם לתמיכה רחבה מצד גורמים בכירים בענף הרפואה הישראלי והעולמי וגם מצד ארבע אוניברסיטאות מצ'כיה ,קרואטיה ואיטליה. הפקולטה תהיה תחת ניהול ישראלי שיהיה כפוף לפיקוח של המל"ג, ולצד זאת היא תהנה מתמיכה וחיזוק משמעותיים בדמות מטריה אירופאית אקדמית ואדמיניסטרטיבית של ארבעת האוניברסיטאות מצ'כיה, קרואטיה ואיטליה. 

לפי התוכנית של כהן, השדות הקליניים יתקיימו ברשת בתי החולים של הכללית ובתוכם בתי החולים סורוקה ויוספטל . מי שעוד יוכלו להשתלב ברוטציות הקליניות הם אותם סטודנטים שמגיעים מחו"ל ושבכנותם לעשות עלייה ארצה. סטודנטים מחו"ל שיגיעו ללמוד, אך לא לעלות ארצה, יעשו את הרוטציות הקליניות בארצם.

הלימודים בפקולטה יהיו פתוחים לסטודנטים מכל העולם, והיא על ידי אוניברסיטה מחו"ל, מאירופה או מארה"ב, שתנסח את הסילבוס ותעניק את הדיפלומה. 

לאחרונה נחתם מסמך כוונות מול קופת חולים כללית, ואף נבחרה דיקנית מיועדת: פרופ' חנה לייבה, מנהלת תחום אקדמיה, מחקר וחדשנות בבית החולים קפלן, שזכתה בפרסים רבים בתחום הוראת הרפואה. יש אפילו כבר הדמיה של המקום, שטח הוקצה על ידי עיריית אילת ויש תורמים שכבר מוכנים להשקיע כ-250 מיליון שקלים.

מטרת המהלך היא לחזק את ענף הרפואה הישראלי שסובל שנים ארוכות ממחסור חמור ברופאים ומתדמית בעייתית. הסיבה להקמת הפקולטה בעיר אילת לא מגיעה מחלל ריק. העיר סובלת באופן קיצוני מתחלואה גבוה ושירותי בריאות ירודים. המהלך אפוא מיועד לחזק את העיר ובעיקר את בית החולים המקומי, יוספטל, להוביל לשיפור דרמטי בשירותי הרפואה בעיר ולפתוח צוהר מדיני ואסטרטגי לשיתופי פעולה עם מדינות שכנות.

אך לא הכל חלק. לאחר שהוגשה הבקשה למל"ג על ידי מדיקל דוקטור, באמצעות עו״ד גיא הרשקוביץ ממשרד עורכי הדין הרשקוביץ ושות' ובתמיכת "כללית", בקשה אשר מתפרסת על פני למעלה מ-600 עמודים, התשובה השלילית והשרירותית של המל"ג הגיעה כעבור פחות משבועיים. התשובה טענה שבקשה דומה הוגשה לפני 21 שנים, ולפיה רק אוניברסיטאות בישראל שלהן פקולטות לרפואה רשאיות לקיים ולהפעיל ישירות הכשרה קלינית לרופאים בבתי חולים בארץ. 

התגובה המהירה עוררה את חמתם של הנוגעים בדבר ובראשם של הכללית, ראש העיר אילת וכן את כללית וד"ר משה כהן שתיארו וטענו את ההשלכות הקשות שההחלטה הזו טומנת בחובה, כמו המשך הפגיעה בפריפריה האילתית ובמערכת הבריאות, וחמור מכך, זליגת מוחות לניכר, כמו גם סטודנטים לרפואה ישראלים אשר ימשיכו לכתת רגליהם וללמוד בחו"ל.

ההפסד כולו של המדינה, היות ומריבתם ממשיכים גם לאחר הלימודים לעבוד ולהשתלב בחו"ל. כל זה בשעה שבישראל משוועים לכוח אדם איכותי. ואם לא די בכל אלה אז היום (שני) נציגי המל"ג פקדו את וועדת הבריאות של הכנסת והציעו קונספט ציני בדמות שיפור ביה"ח יוספטל.

בשלב הראשון, תהליך שייקח במקרה הטוב מספר שנים, ואז, לשיטתם, שליחה של סטודנטים מאוניברסיטאות ישראליות ליוספטל. הקונספט שגוי משום שהוא בחזקת "הביצה והתרנגולת". קרי, לא תהיה השקעה מספקת ביוספטל עד שלא תוקם אקדמיה ביוספטל. ולכן מדובר בניסיון לאחיזת עיניים שכל מגמתו לנסות לייצר מסר וקונספט שגוי שיוביל תמיד לאותה נקודה.

ד"ר משה כהן מסר: "במדינה מתוקנת גוף כמו המל״ג היה קורא בנימה חיובית לקבוצת היזמים, מברך אותם על הרעיון והמיזם. ויחד מוצאים דרך לממש את הרעיון, למרות החסמים והקשיים הבירוקרטים הברורים, שכן פרויקט כזה לא נעשה במדינת ישראל מעולם".

"במדינת ישראל של היום המל״ג דחה את הרעיון על הסף ואינו מוכן עד לרגע כתיבת שורות אלה לקיים דיון פורה ומקיף עם השותפים במיזם על מנת למצוא דרך לממש את הרעיון ולהקימו לתחייה, תוך שמירה קפדנית על רמה אקדמית נאותה. אם ימשיך לעשות כן, המל״ג ינציח את הזנחת הפריפריה, את שירותי הרפואה הנחותים ואת אפשרויות הפיתוח האישי לדור הצעיר של העיר אילת והסביבה".
 
לסיום הוסיף: "אם לא יתעשת, נמשיך לחזות במצב הקיים, נראה הגירה שלילית מהעיר ללא אור אמיתי בקצה המנהרה. כעת זה על השולחן. זהו צו השעה. מדובר במיזם ציוני, ארגון ללא מטרות רווח שנועד לשפר את דרום הארץ ואת מדינת ישראל כולה".