13% מהעובדים בישראל איבדו את מקום עבודתם עקב המלחמה מ"סקר מלחמה ועבודה" של AllJobs, המתפרסם כאן לראשונה, עולה כי 41% חוו פגיעה בשכרם מאז פרוץ המלחמה # כמחצית מהמפונים אינם עובדים ו־20% מהמשרתים במילואים איבדו את מקום עבודתם.

סקר שני של מחלקת המחקר ב־AllJobs, שבחן את השפעותיה של המלחמה ומתפרסם כאן לראשונה, מצא כי 13% מהעובדים בישראל איבדו את מקום עבודתם בעקבות המלחמה, 9% הוצאו לחל"ת ו־16% התפטרו. הסקר התבסס על 513 עובדים בני 22 ומעלה מכלל האוכלוסייה בישראל.

יותר מתשעה חודשים של מלחמה נותנים את אותותיהם על המשק, וככל שהלחימה מתמשכת אפשר לראות פגיעה בעסקים ובעובדים. 53% מהמשיבים לסקר ציינו כי הם עובדים כעת, לעומת 47% שאינם עובדים.

הסיבות לאבטלה שונות, אך בולט הנתון שציינו 13% מהמשיבים, שלפיו הארגון שבו עבדו נסגר עקב המלחמה, 9% הוצאו לחל"ת בעקבות המלחמה, 2% פונו מבתיהם ואין להם גישה למקום העבודה ו־1% ציינו שהם נמצאים כעת בשירות מילואים. כל השאר ציינו שהם התפטרו או פוטרו לפני המלחמה ועדיין בחיפושים.

אם בוחנים את הנתונים בהשוואה לסקר הקודם מחודש ינואר, ניכרת עלייה בהיקף העסקים שנסגרו עקב המלחמה: 13% בסקר הנוכחי לעומת 9% בחודש ינואר. עם זאת, יש ירידה בהיקף העובדים שהוצאו לחל"ת, שעומד כעת על 9% לעומת 14% בינואר.

בצפון: 10% בחל"ת, 2% מפונים ו־14% שמקום עבודתם נסגר בעקבות המלחמה. המספרים דומים גם בדרום. בתל אביב ציינו 15% מהמשיבים שמקום עבודתם נסגר עקב המלחמה ו־7% הוצאו לחל"ת.

בקרב המשתתפים בסקר שציינו כי הם עובדים כעת טענו 41% שהשכר שלהם נפגע - עלייה קלה לעומת חודש ינואר, אז ענו 37% שששכרם נפגע. משמע, ככל שהזמן עובר והמלחמה נמשכת, הפגיעה בשכר גדלה בדרך של קיצוץ שכר, ביטול בונוסים והקפאת העלאות שכר.

נתון נוסף: יותר ממחצית הנשאלים העידו שהיו מעוניינים בהסבה מקצועית לאור המצב במשק. 40% שקלו הסבה, אך טרם עשו זאת.

3% מסך המשיבים לסקר פונו מביתם בצפון ובדרום, 47% מהם העידו שאיבדו את מקום עבודתם - כך שיותר ממחצית מהמפונים חוו השפעה ישירה על מצבם התעסוקתי.

שיעור המשרתים במילואים שהשיבו לסקר עומד על 9%, חלקם עדין משרתים בימים אלו. 20% מתוכם ציינו כי איבדו את מקום עבודתם, 9% דחו את הלימודים האקדמיים שלהם ו־4% הפסיקו להיות עצמאים וחזרו להיות שכירים.

ליאת בן תורה שושן, מנהלת תחום ניהול קריירה ב־AllJobs, מציינת: "המלחמה המתמשכת יוצרת השלכות ארוכות טווח על שוק התעסוקה. אנו עדים לעלייה בחיפוש עבודה ובהסבות מקצועיות, המשקפות את הצורך הדחוף של עובדים להסתגל למציאות החדשה."

חשוב שמעסיקים יתאימו עצמם לשינויים ויפתחו אסטרטגיות יעילות לשימור עובדים ותמיכה בהם בתקופה מאתגרת זו, כולל הצעת גמישות תעסוקתית, השקעה בהכשרות פנים־ארגוניות ומתן תמיכה רגשית ומקצועית. כך יוכלו גם למשוך עובדים המחפשים יציבות בתקופה של אי־ודאות".