בקיץ המורכב הזה, בצל המלחמה, קשה לחשוב על לשלוח את הילדים רחוק מהבית. ובכל זאת, דווקא השנה רואים את הצורך במסגרות חינוך בלתי פורמליות לילדים ובני נוער, שיביאו להפוגה מהמצב המורכב, יפגישו אותם עם חברים ויובילו ליצירת חוויות טובות גם בתקופה הקשה הנוכחית.

אחת ממטרותיו העיקריות של פורום סאמר קאמפ ישראל היא ליצור ולספק הזדמנויות לחינוך בלתי פורמלי איכותי לילדים ובני נוער ישראלים, כדי לחנך לכבוד לאחר, סובלנות, העצמה והתפתחות אישית וחברתית.

בשל המצב המורכב והמצוקה, שאליהן נקלעו הקהילות המפונות מעוטף עזה והצפון, עלה צורך במסגרת חינוכית בלתי פורמלית שתפגיש את בני הנוער המפונים עם חברים אחרים שפונו מבתיהם. זאת בהנחה שיחד איתם יוכלו לעבד את הרגשות שהם חווים בתקופה קשה זו, לחוות חוויות משותפות טובות ולזכות בהפוגה מהמצב.

השנה פעל הפורום גם במהלך שנת הלימודים, כשהתגייס ליצירת מחנות ייחודיים שהיוו מקום בטוח לנוער מפונה מביתו. 22 מחנות כאלה, שבהם השתתפו יותר מ־2,000 בני נוער, כבר התקיימו מאז פרוץ המלחמה, והם ממשיכים לפעול גם בקיץ. זאת בעקבות הירתמות של רשויות מקומיות, בהן קריית שמונה, שדרות, מועצת שער הנגב ומועצת חוף אשקלון.

בשבוע שעבר סיימו ילדי המועצה האזורית חוף אשקלון את מחנה הקיץ, בהם גם ילדים שמשפחותיהם עדיין מפונות. אמהות מנתיב העשרה, שמפונות מביתן כבר תשעה חודשים שיתפו את "מעריב" בחוויה של ילדיהן.

לדברי טל בן צבי אליהו, "אחד הדברים החשובים ביותר שנתן להם עוגן בתקופה המטלטלת הזו, מלבד המשפחה כמובן, הם החברים, אבל ילדי היישוב והמועצה מפונים ומפוזרים. מחנה הקיץ אפשר להם להתאחד ולבלות יחד".

שונה גודמן, מייסדת פורום מחנות הקיץ, מספרת: "בזכות ההירתמות של המחנות, החברים בפורום ומשאבים שגייסנו למטרה זו, יש לנו הזדמנות חד־פעמית להשפיע, ולו במעט, על מצבם של בני הנוער שחוו את האירועים הקשים ביותר. ההפוגה הזאת של כמה ימים, שמנתקת אותם מהמציאות הקשה, מאפשרת להם להיפתח, לשנות קצת אווירה, להתחבר עם חברים חדשים וגם קצת לעצמם".

מחנות הקיץ נמשכים כעשרה ימים וכוללים ניתוק מהטלפונים הניידים, המאפשר לילדים לחוות חוויה עמוקה, ליצור חברויות ולהעלות את תחושות המסוגלות וההערכה העצמית שלהם.