מדוח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) עולה: במערכות הסיווג וביטחון המידע של מערך הגיור הממלכתי נמצאו ליקויים חמורים. צוות הביקורת הצליח להנפיק באמצעות המערכת תעודת המרה כוזבת, המאפשרת למחזיק בה להתחזות ליהודי ולהתל באופן זה בציבור ובמוסדות המדינה.

מערך הגיור, הפועל במשרד ראש הממשלה, ממונה על מכלול התהליכים הקשורים לתחום הגיור הממלכתי במדינת ישראל. המערך אחראי לבתי הדין המיוחדים לגיור, להליכי הכשרת המתגיירים לקראת הגיור, לתמיכה וליווי המתגיירים לאורך התהליך ולביצוע הליכי הגיור בפועל. כל זאת עד להנפקת תעודת המרה, שהיא אישור אזרחי-משפטי להמרת הדת, המוכר לכל דבר ועניין בישראל.

דן מרגלית מתפוצץ על החטופה ששבה: "חרפה לנועה ארגמני ולאביה"  
הכוח הנשי: את המערכה בעזה יכריע גורם שלא מדברים עליו

מבקר המדינה (צילום: יוסי הררי)
מבקר המדינה (צילום: יוסי הררי)

מבקר המדינה בדק את חוסנה של המערכת הממוחשבת המשמשת את מערך הגיור. המידע והמסמכים הנאספים במערכת זו הם רגישים, ופגיעה בסודיות, בשלמות או בזמינות המידע שבמערכת עלולה לגרום נזק כלכלי ותדמיתי למדינת ישראל ולמתגיירים.

ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת החליטה שלא להניח על שולחן הכנסת ולא לפרסם נתונים מפרק זה, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה (התשי"ח-1958 נוסח משולב). חסיון נתונים אלה אינו מונע את הבנת מהות הביקורת.

צוות הביקורת הצליח להנפיק באמצעות המערכת תעודת המרה כוזבת, המאפשרת למחזיק בה להתחזות ליהודי ולהתל באופן זה בכל אדם ובמוסדות המדינה, הרואים בתעודה אסמכתה לגיור כהלכה, תוך עקיפת תהליך העבודה ואמצעי הבקרה המובנים במערכת.

בביקורת הועלו חמישה ליקויים ברמת סיכון גבוהה, לרבות אפשרות לתוקף אנונימי להציף את המערכת בנתונים, באמצעות שליחה אוטומטית של טופסי פתיחת תיק.