התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית הופסקה באופן בלתי רשמי שנתיים לפני המועד, מבלי שהשיגה את כל יעדיה. קובע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. "רמת האנגלית של תלמידים מיישובים מבוססים גבוהה במידה ניכרת מזו של תלמידים מיישובים חלשים - ורמת האנגלית של תלמידים יהודים טובה מזו של תלמידים לא-יהודים", מתריעים מחברי דו"ח הביקורת.

הנתונים מטרידים: "70% מבוגרי 5 יחידות אנגלית לא מצליחים להשיג פטור מלימודי השלמה באנגלית במוסדות להשכלה גבוהה". עוד נטען בביקורת, כי המחסור במורים לאנגלית נותר גבוה וכ-26% מהמורים לאנגלית לא עמדו בדרישות ההכשרה להוראת המקצוע.

וויז וגוגל כבר לא: נכשלו המגעים לרכישה; זה הצעד הבא של אסף רפפורט  
פריצת דרך ישראלית: טיפול חדש לסרטן הקטלני בעולם  

מתניהו אנגלמן (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
מתניהו אנגלמן (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

בספטמבר 2017 משרד החינוך החל להפעיל תוכנית רב-שנתית - "התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית" - שנועדה לחזק את האנגלית המדוברת בפי התלמידים, להגדיל את שיעור הנבחנים ברמות המוגברות של בחינות הבגרות ולשפר את איכות הוראת האנגלית.

מבקר המדינה מצא כי התוכנית נועדה להימשך חמש שנים, אולם צומצמה מאוד במהלך שנת 2020, ולמעשה הופסקה באופן בלתי רשמי. הביקורת העלתה, כי נכון לשנת 2022, היו פערים ניכרים בין תלמידים מקבוצות אוכלוסייה שונות ברמת האנגלית בסיימם את לימודיהם במערכת החינוך.

רמת האנגלית של התלמידים מהשכבות החברתיות-כלכליות הגבוהות, המרוכזים ברשויות מקומיות המסווגות באשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, כפי שהיא משתקפת בבחינות הבגרות באנגלית, גבוהה במידה ניכרת מרמת האנגלית של תלמידים משכבות חברתיות-כלכליות נמוכות, המרוכזים ברשויות מקומיות המסווגות באשכולות חברתיים-כלכליים נמוכים. שיעור הנבחנים בבחינות הבגרות ברמה הגבוהה ביותר - 5 יחידות - היה 66% בקרב תלמידים מאשכולות חברתיים-כלכליים 7-10, לעומת 26% בלבד בקרב תלמידים מאשכולות 3-1.

תלמידים חרדים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
תלמידים חרדים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בדומה לכך, שיעור המצטיינים מקרב הנבחנים ב-5 יח"ל מאשכולות 7-10 היה 74% ואילו באשכולות 1 - 3 (וגם 4 - 6) הוא היה 64%. "למרות התוצאות המצביעות על השפעתה החיובית של תוכנית 'סולמות' להעלאת מספר התלמידים הלומדים במסלול מוגבר לבגרות, ולמרות הכוונה שהייתה להרחיבה משנה"ל התשפ"א ואילך, החליט משרד החינוך דווקא לצמצם מאוד את היקף התוכנית", נטען עוד בדו"ח הביקורת.

על פי הנתונים בשנת 2022, רמת האנגלית של תלמידי המגזר היהודי, כפי שהיא משתקפת בבחינות הבגרות, הייתה גבוהה במידה ניכרת מרמת האנגלית בקרב תלמידי המגזר הלא-יהודי: שיעור הנבחנים בבחינות הבגרות ברמת 5 יח"ל היה 54% בקרב תלמידי המגזר היהודי, לעומת 27% בקרב תלמידי המגזר הלא-יהודי, ושיעור המצטיינים מקרב הנבחנים מהמגזר היהודי ברמת 5 יח"ל היה 71% לעומת 59% במגזר הלא-יהודי.

עוד עולה מהביקורת, כי במגזר היהודי בולטת חולשתם של תלמידי החינוך החרדי בלימודי אנגלית: יותר ממחציתם (55%) אינם נבחנים כלל בבחינות הבגרות באנגלית, ורק מיעוטם נבחנים בבחינות הבגרות ברמות המוגברות (11% נבחנים ב-5 יח"ל ו-12% נבחנים ב-4 יח"ל).

לימודי אנגלית (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
לימודי אנגלית (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

במגזר הלא-יהודי בולטת חולשתם של התלמידים במגזר הבדואי בלימודי אנגלית - קרוב לרבע מהם (23%) אינם נבחנים בבחינות הבגרות באנגלית, כשליש מהם (33%) נבחנים בבחינת הבגרות ברמה של 3 יח"ל, ומקרב הנבחנים ברמת 5 יח"ל שיעור המצטיינים נמוך במידה ניכרת מזה שבמגזרים הלא-יהודיים האחרים (30% מצטיינים במגזר הבדואי לעומת 66% במגזר הערבי ו-49% במגזר הדרוזי).

לפי נתוני בחינות המיון באנגלית של המועמדים ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה בשנת 2022, רמת השליטה של בוגרי מערכת החינוך בשפה האנגלית נמוכה. רובם של הנבחנים לא הגיעו לרמת "פטור" מלימודי השלמה באנגלית במוסדות אלה: רק כ-30% מהנבחנים בעלי בגרות באנגלית ברמה הגבוהה ביותר - 5 יח"ל - ו-4% מהנבחנים בעלי הבגרות באנגלית ברמה של 4 יח"ל הגיעו לרמת פטור.